gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 31 τίτλοι με αναζήτηση: Μυθολογία  στην ευρύτερη περιοχή: "ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ Κωμόπολη ΗΛΕΙΑ" .


Μυθολογία (31)

Αρχαίοι μύθοι

Ιστορία της Αρχαίας Ολυμπίας

ΟΛΥΜΠΙΑ (Αρχαίο ιερό) ΗΛΕΙΑ
Στη Δυτική Πελοπόννησο, σε μια ειδυλλιακή και γαλήνια κοιλάδα, ανάμεσα στον Κρόνιο Λόφο και στη συμβολή των ποταμών Αλφειού και Κλαδέου, αναπτύχθηκε κατά την αρχαιότητα ένα από τα αξιόλογα πανελλήνια ιερά: το Ιερό της Ολυμπίας. Στο Ιερό αυτό εκτός από τις θρησκευτικές τελετές καθιερώθηκαν από πολύ παλιά και οι αγώνες, τα Ολύμπια, που συγκέντρωσαν με την πάροδο του χρόνου το ενδιαφέρον όλων των Ελλήνων.
Με τους Ολυμπιακούς Αγώνες βρήκε την απόλυτη έκφρασή του το ιδανικό της ευγενικής άμιλλας και σφυρηλατήθηκε για πολλούς αιώνες η ενότητα και η ειρήνη του ελληνικού κόσμου. Γι αυτό, το Ιερό όπου τελούνταν, αναγνωρίστηκε σαν ένα από τα πιο μεγάλα πανελλήνια κέντρα.

ΟΙ ΜΥΘΟΙ

Δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί με ακρίβεια, η εποχή που καθιερώθηκαν οι θρησκευτικές τελετές και οι αγώνες στην Ολυμπία. Ωστόσο τα αρχαιολογικά ευρήματα δείχνουν πως η περιοχή κατοικήθηκε τουλάχιστον από την 3η π.Χ. χιλιετία. Επίσης από άλλες πηγές είναι γνωστό πως το πρώτο Ιερό ήταν το Γαίο, που βρισκόταν στους πρόποδες του Κρονίου Λόφου και ήταν αφιερωμένο στη Γη, γυναίκα τ' Ουρανού. Αυτό ήταν καθώς λέγεται και το πανάρχαιο μαντείο της Ολυμπίας (Παυσ. V, 14,10).
Αργότερα ο Κρόνος -ο μικρότερος γιος της Γη και τ' Ουρανού- αφού εκθρόνισε τον πατέρα του, λατρεύτηκε στην Ολυμπία με τη γυναίκα του, τη Ρέα. Σύμφωνα με τον Παυσανία (V, 7,6) οι τότε άνθρωποι που ονομάζονται χρυσή γενιά, είχαν χτίσει στην Ολυμπία ναό για τον Κρόνο. Αλλωστε στην κορυφή του Κρονίου Λόφου, που πήρε την ονομασία αυτή από τον Κρόνο, υπήρχε βαθμός του θεού όπου θυσίαζαν κάθε χρόνο προς τιμή του οι λεγόμενοι Βασίλαι (Παυσ. VI, 20,1).
Με το πέρασμα των αιώνων έρχονται καινούργιοι θεοί. Κατά το μύθο ο Κρόνος κατέπινε τα αρσενικά παιδιά του από φόβο μήπως τον εκθρονίσουν, όπως εκείνος εκθρόνισε τον Ουρανό. Δυο παιδιά, τον Ποσειδώνα και τον Αδη, είχε καταβροχθίσει, ώσπου γεννήθηκε ο Δίας. Τότε η Ρέα, αφού έδωσε στον Κρόνο να καταπιεί λιθάρι σπαργανωμένα, παρέδωσε το νεογέννητο στους πέντε Κρήτες αδελφούς Ιδαίους Δακτύλους ή Κουρήτες να τον κρύψουν και να τον αναθρέψουν στην Κρήτη. Όταν ο Δίας ανδρώθηκε, ζήτησε τη βοήθεια της Μήτιος για ν' ανατρέψει τον Κρόνο. Η Μήτις έδωσε στον Κρόνο να πιει φάρμακο και τον ανάγκασε έτσι να βγάλει με εμετό τα δυο καταβροχθισμένα παιδιά του. Ο Δίας τότε, βοηθούμενος απ' αυτούς τους δυο αδελφούς του και τις τρεις αδελφές τους, την Ήρα, την Εστία και τη Δήμητρα, εκθρόνισε τον Κρόνο ύστερα από μια φοβερή σύγκρουση, που κράτησε δέκα χρόνια και είναι γνωστή σαν Τιτανομαχία.
Αφού επικράτησαν οι Ολύμπιοι Θεοί, το Ιερό της Ολυμπίας έγινε οριστικά πια Ιερό του Δία. Έτσι με μια σειρά τοπικούς μύθους ο Δίας συνδέθηκε με την Ολυμπία και τους αγώνες. Ένας απ' αυτούς τους τοπικούς μύθους λέει πως οι πέντε αδελφοί Κουρήτες έφεραν το Δία στην Ολυμπία, όπου οι νύμφες τον ανάθρεψαν με το γάλα της Αμάλθειας. Στην Ολυμπία τότε, ο μεγαλύτερος από τους πέντε αδελφούς, ο Ηρακλής -όχι ο Ηρακλής του Αμφιτρύωνα και της Αλκμήνης- τέλεσε αγώνες δρόμου μεταξύ των αδελφών του και τίμησε το νικητή με στεφάνι αγριελιάς, που φυόταν άφθονη στην κοιλάδα. Ακόμη, ο Ηρακλής ονόμασε αυτούς τους αγώνες Ολύμπια και όρισε να τελούνται κάθε πέμπτο χρόνο, επειδή αυτός και οι αδελφοί του ήσαν πέντε (Παυσ. V, 7, 6-9).
Άλλοι τοπικοί μύθοι λένε επίσης πως ο Δίας πάλεψε στην Ολυμπία με τον Κρόνο και του πήρε την αρχή ή πως ο ίδιος καθιέρωσε τους αγώνες επειδή νίκησε τον Κρόνο. Τέλος λέγεται πως και άλλοι θεοί αγωνίστηκαν στην Ολυμπία και πως ο Απόλλωνας νίκησε τον Άρη στην πυγμή και τον Ερμή στο τρέξιμο (Παυσ. V, 7,10).
Κατά την παράδοση οργανωτής των αγώνων ήταν και ο πρώτος βασιλιάς της Ήλιδας, Αέθλιος. Τον Αέθλιο διαδέχτηκε ο γιος του Ενδυμίωνας, που κι αυτός με τη σειρά του τέλεσε στην Ολυμπία αγώνα δρόμου μεταξύ των παιδιών του Παίωνα, Αιτωλού και Επειού, για ν' αφήσει στο νικητή τη βασιλεία. Αλλά και ο Πέλοπας, αφού νίκησε σε αγώνα αρματοδρομίας το βασιλιά της Πίσσας Οινόμαο και νυμφεύθηκε την κόρη του Ιπποδάμεια, τέλεσε στην Ολυμπία για άλλη μια φορά αγώνες προς τιμή του Ολύμπιου Δία, που καθώς λέγεται ήσαν οι αξιολογότεροι απ' όσους είχαν τελεστεί μέχρι τότε.
Ακόμη, όταν στην Ήλιδα βασίλευε ο Αυγείας, ήρθε ο Ηρακλής -ο γιος του Αμφιτρύωνα και της Αλκμήνης- να καθαρίσει τους σταύλους του. Μετά τον άθλο όμως ο Αυγείας δεν έδωσε στον Ηρακλή τις αγελάδες που του είχε υποσχεθεί. Ο Ηρακλής τότε εκστράτευσε κατά του Αυγεία και αφού κυρίεψε την Ήλιδα, τέλεσε στην Ολυμπία αγώνες για να τιμήσει το Δία. Σ' αυτούς τους αγώνες καθώς λέγεται αναδείχτηκε και ο ίδιος νικητής στην πάλη και στο παγκράτιο. Τέλος αγώνες στην Ολυμπία τέλεσε και ο βασιλιάς της Ήλιδας Όξυλος. Όμως μετά τη βασιλεία του Όξυλου οι αγώνες ξεχάστηκαν ως την εποχή του Ίφιτου, του μεγάλου βασιλιά της Ήλιδα (Παυσ.V.8,1-5).
Κείμενο: Σπύρος Φωτεινός. Παρατίθεται τον Αύγουστο 2002, από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία(ες), του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας.

Η αρχή των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο Ηρακλής, ο μεγαλύτερος των Ιδαίων Δακτύλων ή Κουρητών, έβαλε τα αδέλφια του να τρέξουν και έδωσε ένα στεφάνι από αγριελιά στο νικητή. Ετσι ξεκίνησαν οι αγώνες που ο ίδιος ο Ηρακλής ονόμασε Ολύμπια. Ορισε να γίνονται κάθε πέντε χρόνια γιατί πέντε αδέλφια ήταν συνολικά οι Κουρήτες. Σύμφωνα με άλλη παράδοση τους Αγώνες καθιέρωσε ο Δίας όταν νίκησε τον Κρόνο σε αγώνα πάλης και πήρε απ' αυτόν τη βασιλεία. Στον κατάλογο των νικητών αναφέρεται και το όνομα του Απόλλωνα και επειδή το παίξιμο του αυλού ήταν ιερό γι'αυτόν το καθιέρωσαν κατά τη διάρκεια του πένταθλου (Παυσ. 5.7.7,9,10).

Βασιλιάδες

Οινόμαος

ΠΙΣΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Γιος του Αλξίωνα ή του Αρη, πατέρας της Ιπποδάμειας. Εχασε το βασίλειό του από τον Πέλοπα (Παυσ. 5,1,6).

   Oenomaus, (Oinomaos). King of Pisa in Elis, son of Ares and father of Hippodamia. An oracle had warned him that he should perish by the hands of his son-in-law; and as his horses were swifter than those of any other mortal, he declared that all who came forward as suitors for Hippodamia's hand should contend with him in a chariot-race, that whoever conquered should receive her, and that whoever was conquered should suffer death. The race-course extended from Pisa to the altar of Poseidon, on the Corinthian Isthmus. The suitor started with Hippodamia in a chariot, and Oenomaus then hastened with his swift horses after the lovers. He had overtaken and slain many a suitor, when Pelops, the son of Tantalus, came to Pisa. Pelops bribed Myrtilus, the charioteer of Oenomaus, to take out the linch-pins from the wheels of his master's chariot, and Pelops received from Poseidon a golden chariot and horses of great swiftness. In the race which followed, the chariot of Oenomaus broke down, and he fell out and was killed. Thus Pelops obtained Hippodamia and the kingdom of Pisa.
    There are some variations in this story, such as that Oenomaus was himself in love with his own daughter, and for this reason slew her lovers. Myrtilus also is said to have loved Hippodamia, and as she favoured the suit of Pelops, she persuaded Myrtilus to take the linch-pins out of the wheels of her father's chariot. As Oenomaus was breathing his last, he pronounced a curse upon Myrtilus. This curse had its desired effect, for as Pelops refused to give to Myrtilus the reward he had promised, or else because Myrtilus had attempted to dishonour Hippodamia, Pelops thrust him down from Cape Geraestus. Myrtilus, while dying, likewise pronounced a curse upon Pelops, which was the cause of all the calamities that afterwards befell his house.The tomb of Oenomaus was shown on the river Cladeus, in Elis. His house was destroyed by lightning, and only one pillar of it remained standing.

This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Oenomaus : Various WebPages

Αλξίων

Πατέρας του Οινόμαου (Παυσ. 5,1,6).

Διάφορα

Παρθενία και Ερίφα

Οι φοράδες του Μάρμακα, πρώτου μνηστήρα της Ιπποδάμειας, που ο Οινόμαος τις έσφαξε μαζί με το αφεντικό τους. Ο τάφος τους βρισκόταν κοντά στον ποταμό Παρθενία (Παυσ. 6,21,7).

Επώνυμοι ιδρυτές ή οικιστές

Πίσος

Γιος του Περιήρη, γιος του Αιόλου) (Παυσ. 6,22,2).

Ηρωες

Ιων

ΗΡΑΚΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Γιος του Γαργηττού, είχε έρθει στην Ηράκλεια από την Αθήνα (Παυσ. 6,22,7).

Δημαίνετος

ΛΟΥΒΡΟ (Χωριό) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Ιδρυσε Ναό του Ασκληπιού (Παυσ. 6,21,4).

Demaenetus

Perseus Project Index. Total results on 3/4/2001: 6 for Demaenetus.

Αλκαθος

ΠΙΣΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Γιος του Πέλοπα, πατέρας της Αυτομέδουσας και της Περίβοιας.

   Alcathous, (Alkathoos). The son of Pelops and Hippodamia, who obtained as his wife Evaechme, the daughter of Megareus, by slaying the Cithaeronian lion, and succeeded his father-in-law as king of Megara. He restored the walls of Megara, which is therefore sometimes called Alcathoe by the poets. In this work he was assisted by Apollo. The stone upon which the god used to place his lyre while he was at work was believed, even in late times, to give forth a sound, when struck, similar to that of a lyre.

This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Μύρτιλος

Ο Μυρτίλος ήταν γιος του Ερμή και ηνίοχος του Οινόμαου. Ο Οινόμαος με τη βοήθεια του Μυρτίλου σκότωνε σε αγώνες τους μνηστήρες της κόρης του Ιπποδάμειας. Τη νέα όμως ερωτεύτηκε και ο Μυρτίλος, ο οποίος δεν τολμούσε να πάρει μέρος στους αγώνες και κατέληξε να προδώσει τον Οινόμαο παρασυρμένος από τον Πέλοπα, ο οποίος του ορκίστηκε ότι θα φρόντιζε να κοιμηθεί με την Ιπποδάμεια. Οταν μετά την προδοσία απαίτησε από τον Πέλοπα να τηρήσει τον όρκο του, εκείνος τον πέταξε από το πλοίο στη θάλασσα.

   Myrtilus, (Murtilos). Son of Hermes, by Cleobule or Myrto. He was the charioteer of Oenomaus, whose defeat by Pelops in the race was due to his treachery. When he demanded the reward that had been settled, the half of the realm of Oenomaus, Pelops threw him into the sea near Geraestus, in Euboea, and that part of the Aegean was thence called the Myrtoan Sea. He was placed among the stars as the constellation Auriga.

This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Σφαίρος ή Κίλλας

Ηνίοχος του Πέλοπα (Παυσ. 5,10,7).

Χρύσιππος

Chrysippus (Chrusippos). A son of Pelops, carried off by Laius. This circumstance became a theme with many ancient writers, and hence the story assumed different shapes, according to the fancy of those who handled it. The death of Chrysippus was also related in different ways. According to the common account, he was slain by Atreus, at the instigation of his step-mother, Hippodamia.

This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Nov 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Chrysippus

Chrysippus (Chrusippos), a son of Pelops by the nymph Axioche or by Danaiis (Plut. Parall. Hist. Gr. et Rom. 33), and accordingly a stepbrother of Alcathous, Atreus, and Thyestes. While still a boy, he was carried off by king Laius of Thebes, who instructed him in driving a chariot (Apollod. iii. 5.5). According to others, he was carried off by Theseus during the contests celebrated by Pelops (Hygin. Feb. 271); but Pelops recovered him by force of arms. His step-mother Hippodamieia hated him, and induced her solns Atreus and Thyestes to kill him; whereas, according to another tradition, Chrysippus was killed by his either Pelops himself (Paus. vi. 20.4; Hygin. Flb. 85; Schol. ad Thuc. i. 9). A second mythical Chrysippus is mentioned by Apollodorus (ii. 1.5).

Hippalcmus

Hippalcmus, (Hippalkmos), the name of two mythical personages, the one a son of Pelops and Hippodameia, and the other an Argonaut. (Schol. ad Pind. Ol. i. 144; Hygin. Fab. 14.)

Ηρωίδες

Ιπποδάμεια

Κόρη του Οινόμαου και σύζυγος του Πέλοπα.

   Hippodamia, (Hippodameia). A daughter of Oenomaus, king of Pisa, in Elis, who married Pelops, son of Tantalus.

Θεοί & ημίθεοι

Artemis Cordaca

Cordaca (Kordaka), a surname of Artemis in Elis, derived from an indecent dance called ko/rdac, which the companions of Pelops are said to have performed in honour of the goddess after a victory which they had won. (Paus. vi. 22.1)

Ιδρυτές

Οινόμαος

ΑΡΠΙΝΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Σύμφωνα με την παράδοση ίδρυσε την πόλη και της έδωσε το όνομα της μητέρας του (Παυσ. 6,21,8). Για τον Οινόμαο βλ. Πίσα /Μυθολογία-βασιλιάδες.

Ιστορικές προσωπικότητες

Αρπινα

Κόρη του Ασωπού και μητέρα του Οινόμαου (Παυσ. 6,21,8).

Harpinna, a daughter of Asopus, from whom the town of Harpina or Harpinna in Elis was believed to have derived its name. (Paus. vi. 21.6.) She became by Ares the mother of Oenomaus. (v. 22.5.)

Μνηστήρες

Μάρμαξ

ΠΙΣΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Ο Μάρμαξ έφτασε στην Πίσα πρώτος από τους μνηστήρες της Ιπποδάμειας και ήταν ο πρώτος που σκότωσε ο Οινόμαος (Παυσ. 6,21,7).

Μνηστήρες της Ιπποδάμειας

Σύμφωνα με το έπος Μεγάλες Ηοίες οι μνηστήρες της Ιπποδάμειας που σκότωσε ο Οινόμαος ήταν οι εξής: Μάρμαξ, Αλκάθους, Ευρύαλος, Ευρύμαχος, Κρόταλος, Ακρίας, Κάπετος, Λυκούργος, Λάσιος, Χαλκόδων, Τρικόλων, Αριστόμαχος, Πρίαντας, Πελάγοντας, Αιόλιος, Κρόνιος, Ερύθρας και Ηιονεύς. Ο Παυσανίας δε γνώριζε τον τόπο καταγωγής των περισσότερων από αυτούς (Παυσ. 6,21,10-11).

Νύμφες

Ιωνίδες Νύμφες

ΗΡΑΚΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Επρόκειτο για τέσσερεις νύμφες, την Καλλιφάεια, τη Συνάλλασιν, την Πηγαία και την Ιασιν, για τις οποίες υπήρχε Ιερό σε μια πηγή που χυνόταν στον ποταμό Κύθηρο. Οι νύμφες αυτές είχαν την ιδιότητα να θεραπεύουν από κάθε αρρώστια και πόνο όποιον έκανε μπάνιο στην πηγή τους (Παυσ. 6,22,7).

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ