gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 10 τίτλοι με αναζήτηση: Ιστορία  στην ευρύτερη περιοχή: "ΚΥΝΟΥΡΙΑ Επαρχία ΑΡΚΑΔΙΑ" .


Ιστορία (10)

Links

Cynouria (Kynouria) through the centuries

ΚΥΝΟΥΡΙΑ (Επαρχία) ΑΡΚΑΔΙΑ

Ελληνική Επανάσταση (1821-1829)

Β΄ Εθνοσυνέλευση του Αστρους Κυνουρίας

ΑΣΤΡΟΣ (Κωμόπολη) ΑΡΚΑΔΙΑ
30/3/1823 - 18/4/1823
Με πρόεδρο τον Πέτρο Μαυρομιχάλη (Πετρόμπεη). Η Εθνοσυνέλευση εκείνη, εκτός από άλλα, καθιέρωσε και τα χρώματα της εθνικής μας σημαίας και πήρε μέτρα για την περιφρούρηση της ελευθεροτυπίας.

Καταστροφές του τόπου

By the Athenians

ΠΡΑΣΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΛΕΩΝΙΔΙΟΝ
Putting out from Epidaurus, they (the Athenians) laid waste the territory of Troezen, Halieis, and Hermione, all towns on the coast of Peloponnese, and thence sailing to Prasiai, a maritime town in Laconia, ravaged part of its territory, and took and sacked the place itself; after which they returned home, but found the Peloponnesians gone and no longer in Attica.

Μάχες

Battle of Thyrea, Alcenor & Chromios, Othryades

ΘΥΡΕΑ (Αρχαία πόλη) ΑΣΤΡΟΣ
Now at this very time the Spartans themselves were feuding with the Argives over the country called Thyrea; for this was a part of the Argive territory which the Lacedaemonians had cut off and occupied. (All the land towards the west, as far as Malea, belonged then to the Argives, and not only the mainland, but the island of Cythera and the other islands.) The Argives came out to save their territory from being cut off, then after debate the two armies agreed that three hundred of each side should fight, and whichever party won would possess the land. The rest of each army was to go away to its own country and not be present at the battle, since, if the armies remained on the field, the men of either party might render assistance to their comrades if they saw them losing. Having agreed, the armies drew off, and picked men of each side remained and fought. Neither could gain advantage in the battle; at last, only three out of the six hundred were left, Alcenor and Chromios of the Argives, Othryades of the Lacedaemonians: these three were left alive at nightfall. Then the two Argives, believing themselves victors, ran to Argos; but Othryades the Lacedaemonian, after stripping the Argive dead and taking the arms to his camp, waited at his position. On the second day both armies came to learn the issue. For a while both claimed the victory, the Argives arguing that more of their men had survived, the Lacedaemonians showing that the Argives had fled, while their man had stood his ground and stripped the enemy dead. At last from arguing they fell to fighting; many of both sides fell, but the Lacedaemonians gained the victory. The Argives, who before had worn their hair long by fixed custom, shaved their heads ever after and made a law, with a curse added to it, that no Argive grow his hair, and no Argive woman wear gold, until they recovered Thyreae; and the Lacedaemonians made a contrary law, that they wear their hair long ever after; for until now they had not worn it so. Othryades, the lone survivor of the three hundred, was ashamed, it is said, to return to Sparta after all the men of his company had been killed, and killed himself on the spot at Thyreae.

This extract is from: Herodotus. The Histories (ed. A. D. Godley, 1920), Cambridge. Harvard University Press. Cited June 2004 from The Perseus Project URL below, which contains comments & interesting hyperlinks.


Μεταξύ Λακεδαιμόνιων και Αργείων

Την κυριαρχία της Θυρέας διεκδίκησαν οι Λακεδαιμόνιοι και οι Αργείοι με μάχες και συνθήκες (Παυσ. 2.38.5, 3.7.5, 10.9.12). Κάποτε οι Λακεδαιμόνιοι, που κατείχαν τη Θυρέα, την παραχώρησαν στους Αιγινήτες για να κατοικοίσουν, όταν οι Αθηναίοι τους είχαν διώξει από το νησί τους (Παυσ. 2.29.5, 2.38.5).

Η μάχη της Καστάνιτσας

ΚΑΣΤΑΝΙΤΣΑ (Χωριό) ΑΣΤΡΟΣ
  Ο Θ. Κολοκοτρώνης διηγείται στα απομνημονεύματα του με το γνωστό λιτό και απέριττο ύφος του την ηρωϊκή μάχη της Καστάνιας της Μάνης (Καστάνιτζας) το 1780, όπου σκοτώθηκε ο πατέρας του Κωνσταντής μαζί με τους δύο αδελφούς του. Στη μάχη αυτή ο ίδιος σώθηκε μαζί με την μητέρα του και ένα θείο του.
«Ησύχασεν η Πελοπόννησος. Τους 80 εκατέβη ο ίδιος ο Καπετάμπεης και χάλασε τον πατέρα μου και τον Παναγιώταρον Βενετσανάκην. Ηλθεν η αρμάδα εις το Μαραθονήσι τα στρατεύματα στερεάς και θαλάσσης. Η Καστάνιτσα αποικία, όπου ήτον ο Κολοκοτρώνης κι ο Παναγιώταρος, έξι ώρας μακράν από το Μαραθονήσι.
Ερχοντας η αρμάδα, ο Παναγιώταρος, ως Μανιάτης, επροσκάλεσε βοήθεια από τους Μανιάτας, και οι Μανιάτες υποσχέθηκαν ότι πάνε βοήθεια και ο δραγουμάνος ο Μαυρογένης ως Ελλην και τεχνίτης έκαμε τον Μιχάλη Τρουπάκη Μπέη και για να τον κάμη Μπέη αλικώτησε την βοήθεια και επήρε το κάστρο. Επήγε το ασκέρι 14.000, και τους επολιόρκησε.
Μία ώρα στράτα αλάργα έστησε το ορδί. Εστειλεν ο Σερασκέρης Αλήμπεης ένα γράμμα για να προσκυνήσουν και να του δώσουν ενέχυρα ένα παιδί ο ένας και ένα ο άλλος, και να τραβήξη χέρι από δαύτους, αυτοί απεκρίθηκαν: "Δεν προσκυνούμε, θέλομε πόλεμο και οποίος μείνη νικημένος ας προσκύνηση". Αυτός ήλπιζε από την Μάνην βοήθεια. Τους πολιόρκησαν τα Τούρκικα στρατεύματα, έβγαλαν κανόνια και βόμβαις, τους πολεμούσαν ήμερα καί νύκτα ούτε οι βόμβαις τους έκαναν φόβον ούτε τα κανόνια, όμως επολέμησαν δώδεκα ημέραις και δώδεκα νύκτες με ανδρεία και γενναιότητα.
Οταν είδαν ότι βοήθεια δεν έρχεται, απεφάσισαν να φύγουν από τους πύργους. Οι πύργοι ήτον δύο, και ο ένας ήταν του πατέρα του Παναγιώταρου και ο άλλος του πατέρα μου και του Παναγιώταρου· ο πατέρας του Παναγιώταρου ήτον 80 ετών, ως και η μητέρα του, και μην ημπορώντας να φύγουν εις το γιουρούσι, με τα άλλα γυναικόπαιδα, είπε του Παναγιώταρου και πατέρα μου· «βάλτε φωτιά στους άλλους πύργους, εγώ μένω εδώ, έμεινε μ' ένα δούλο και με την γυναίκα του και μία δούλα με σκοπόν να πολεμήση ελπίζοντας να έλθη βοήθεια από τα παιδιά του έπειτα. Ο πόλεμος του ήτον με τον δούλον, η τέχνη του μεγάλη·είχε φυτίλι να γυρίση μαζί με τους Τούρκους.
Αυτοί πού επολεμούσαν μέσα έπεσαν εις το ορδί του Σερασκέρη, με τα σπαθιά εις το χέρι, μόνον τρεις εσκοτώθησαν άνδρες, και μέρος γυναίκες, και έμειναν πολλά παιδιά σκλάβοι· και έτσι έμειναν δύο αδέλφια μου σκλάβοι, το ένα τριών χρόνων και το άλλο ενός, άλλα δύο εσκλαβώθηκαν, και έπειτα ελευθερώθηκαν. Οταν έκαμαν το γιουρούσι, έπιασαν τα βουνά οι Τούρκοι δια νυκτός εβασίλευε το φεγγάρι εις την μέσην νύκτα, και βασιλεύοντας το φεγγάρι εβγήκαν νύκτα μικρή και δεν έλαβαν καιρόν να φύγουν κατά την Μάνη· επήγαν εις τους λόγκους κ' επήρε ημέρα. Τον Παναγιώταρον ζωντανόν τον έπιασαν και έπειτα τον εσκότωσαν οι Μπαρδουνιώταις.
Ο πατέρας μου εσκοτώθηκε με δύο του αδέλφια, Αποστόλη και Γεώργη, ο ένας εις τον λόγκον, ο άλλος μοναχός του, διατί ελαβώθηκε' εγλύτωσεν ένας μπάρμπας μου, Αναγνώστης, ο από τους κλεισμένους τέσσαρους αδελφούς Κολοκοτρώνη. Εγώ, η μάννα μου, η αδελφή μου εγλύτωσαν με τα παλληκάρια του πατέρα μου. Εις το γιουρούσι ελαβώθηκε με σπαθί ο Κωσταντής Κολοκοτρώνης, και με προδοσία ενός Τούρκου φίλου εσκοτώθηκε, δεν εφάνη το κεφάλι του, οι φονείς του τον εσκότωσαν και τον έκρυψαν δια το βίο του.
Οσα είχεν απάνω του, σε τρία χρόνια τον ξέθαψαν τον Κολοκοτρώνη Κωσταντή, από το μικρό δάκτυλο τον γνώρισαν οπού είχε γυρισμένο από μία σπαθιά τουρκική· τον είχαν κρύψει εις μία τρούπα της "Αρνης καί Κοτζατίνας" τον έθαψαν έπειτα εις την Μηλιά.
Ητον μελαψώτερος, μονοκόκκαλος, δυνατός, ογλήγορος, με ένα καθάριο άτι δεν τον έπιανες, 33 χρόνων, μέτριος, μαυρομμάτης, λιγνός· οι Αρβανίται τον είχαν τόσο τρομάξει που έκαμναν όρκον: να μην γλυτώσω από του Κολοκοτρώνη το σπαθί. 700 μπουλουκτζίδαις εσκότωσε πριν.
Ο Παναγιώταρος ήτον γίγαντας, νέος, μαύρα μαλλιά, «σόι άνθρωπος» άσπρος, 37-38 χρόνων. Εις την Ανδρούσαν εσκοτώθη ο γέρο Γιάννης Κολοκοτρώνης, έπειτα τον εκδίκησε ο υιός του. Ο γέρο Γιάννης Κολοκοτρώνης, του έκοψαν χέρι και πόδια και τον εκρέμασαν.
Ο γέρων πατέρας του Παναγιώταρου επολέμαε από τον πύργον και εμαρτύρησε το φυτίλι ο δούλος που επροσκύνησε, και τον γέροντα τον έπιασαν ζωντανό. Ο Καπετάμπεης ερώταε: διατί δεν προσκυνάει: "Τώρα προσκυνώ, προσκυνημένο κεφάλι δεν κόβεται". Του έκοψαν χέρι και πόδια, τον κατράμισαν».

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του ARCADIA website, του Πανεπιστημίου Πατρών


Σελίδες επίσημες

Αρχαία περίοδος

ΑΠΟΛΛΩΝ (Δήμος) ΑΡΚΑΔΙΑ
Πρώτοι κάτοικοι, αρχαιολογικά, οικισμοί κλπ.
  Δεν είναι γνωστό πότε φάνηκαν οι πρώτοι κάτοικοι της περιοχής και ποιοι ήταν, πάντως από την Νεολιθική τουλάχιστον εποχή και στη συνέχεια στην Πρωτοελλαδική πρέπει να είχαν εγκατασταθεί εδώ προελληνικά φύλλα, γεγονός για το οποίο συνηγορούν τοπωνύμια όπως Πρέγασος-Μισώνασος-Μάσες-Γάσες και άλλα.
Σχετικά με την ιστορία των οικισμών
  Ορειάται. Ο όρος Ορειάται αναφέρεται σε μία ομάδα μικρών ορεινών οικισμών στα ενδότερα των Πρασιών, ορισμένοι από τους οποίους βρίσκονται στο Δήμο Απόλλωνος στη θέση Παλιόχωρα όπου πρέπει να υπήρχαν εγκαταστάσεις από την εποχή του χαλκού, παρόλο που δεν υπάρχουν σήμερα αρχαιολογικά δεδομένα , εκτός από αναφορές του αρχαιολόγου Ρωμαίου για "....ίχνη αρχαίου συνοικισμού και λείψανα μεσαιωνικού φρουρίου" και του περιηγητού Leake για μερικά αρχαία θεμέλια κοντά στην καταβόθρα της Παλιόχωρας.
  Τύρος. Πάνω και νότια από τη σημερινή Παραλία Τυρού και Σαπουνακαίικων, υψώνεται ο λόφος Κάστρο με αρχαίο οχυρωμένο οικισμό στην κορυφή του. Τα ερείπια αναφέρει ο Leake που πρώτος επεσήμανε ότι το αρχαίο όνομα του οικισμού διασώθηκε στο σημερινό όνομα Τυρός του οικισμού. Πολλοί περιηγητές και αρχαιολόγοι αναφέρουν τον οικισμό, τοποθετώντας εδώ τις Πρασιές και αναφέρουν ευρήματα, όπως νομίσματα και επιγραφές των αυτοκρατορικών χρόνων. Ο Ρωμαίος με την έρευνά του στα λείψανα του οικισμού και την ανασκαφή του στον Προφήτη Ηλία Μελάνων, όπου και το ιερό του Απόλλωνα Τυρίτα, βεβαίωσε την υπόθεση ότι ο αρχαίος οικισμός και το όνομά του διασώθηκαν στη θέση του σημερινού χωριού Τυρός.
  Σήμερα σώζεται στη βόρεια πλευρά του λόφου τείχος σε μήκος 300μ. περίπου, με τέσσερεις τετράγωνους πύργους και έναν ημικυκλικό. Το τείχος έχει πολυγωνική τοιχοδομία και σε μερικά σημεία σώζεται έως ύψους 4 μ. Ένας από τους πύργους εξέχει από το τείχος 3,3 μ. και διασώζει έξι στρώσεις λίθων. Η τειχοδομία τοποθετεί τον οικισμό στις αρχές του 3ου αι. π.Χ
Μέσα στον οχυρωματικό περίβολο βρέθηκαν διάφορα λείψανα εργαλείων και σκευών που συνολικά τοποθετούν την ακμή του οικισμού στα ελληνιστικά χρόνια και αναμφισβήτητα αποδίδουν σον οικισμό στο Κάστρο, σε συνδυασμό και με τον τόπο λατρείας του Απόλλωνα Τυρίτα στο γειτονικό λόφο, το όνομα Τύρος που διασώθηκε στο σημερινό χωριό Τυρός
Ιερά και λατρείες.
  Νότια από το χωριό Τυρός και στην κορυφή του λόφου Προφήτη Ηλία Μελάνων , βρίσκεται η τοποθεσία όπου λατρευόταν ο Απόλλωνας με το επίθετο Τυρίτας. Εδώ έγιναν ανασκαφές από τον Ρωμαίο και τα ευρήματα απέδωσαν θεμέλια τετραγωνικού βωμού και ίχνη αναλληματικού τοίχου του 4ου αι. π.Χ και αναθήματα και επιγραφές των αρχαϊκών χρόνων. Προκύπτει έτσι ότι η λατρεία στο Ιερό, άρχισε τον 8ο αιώνα και συνεχίστηκε έως τον 4ο αιώνα. Επιγραφές όπως ΑΠΕΛΟΝ ΤΥΡΙΤ[ΑΣ], ΑΠΟΛΟΝΟΣ ΕΜΙ και ΑΠΕΛΟΝ ΚΛΕ, προκύπτει η ταυτότητα του θεού και η ταύτιση των λειψάνων στο Κάστρο με τον αρχαίο οικισμό Τυρό.
Επικοινωνίες
  Ο αρχαίος Τυρός επικοινωνούσε με λιμάνι ( στους πρόποδες του λόφου Κάστρο έχουν κατά καιρούς βρεθεί λείψανα αγκυροβολίου) και παραλίμι (υπολείμματα βραχίονα μέσα στη θάλασσα στον όρμο Λυγαριάς) με τα παράλια του Αργολικού και τις Κυκλάδες και τα παράλιά του ήταν προσιτά στους ναυτικούς της μινωικής Κρήτης και της Φοινίκης.
Οδικό δίκτυο
  Ο αρχαίος Τυρός συνδεόταν οδικά με τα τρία μεγάλα γειτονικά κέντρα μέσω των παρακάτω δρόμων, οι οποίοι ήταν σε χρήση μέχρι και τη δεκαετία του 1950.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Απόλλωνος


Συνέχεια μέχρι σήμερα

  Η περιοχή του Δήμου ακολουθούσε πάντα την ιστορική πορεία της Κυνουρίας και γενικά της Τσακωνιάς. Tσακωνιά είναι η περιοχή που εκτείνεται N.A. της Kυνουρίας και περιλαμβάνει το Λεωνίδιο, τον Αγιο Aνδρέα, τον Tυρό, τον Πραστό, την Kαστάνιτσα, τη Σίταινα, τα Mέλανα, τα Σαπουνακέικα, την Πραγματευτή, και τους συνοικισμούς Σαμπατική, Bασκίνα, Λιβάδι, Φούσκα κ.ά. μικρούς. Παλαιότερα, η Tσακωνιά, είχε πολύ μεγαλύτερη έκταση και έφτανε ως τη Mονεμβάσια, τα Bάτικα και τα Eλοχώρια.
  Μετά τα προελληνικά αυτόχθονα φύλλα, εγκαθίστανται στην περιοχή Ίωνες, γεγονός για το οποίο πληροφορεί ο Παυσανίας ο οποίος αναφέρει ότι γενάρχης - οικιστής των Κυνουρίων ήταν ο Κύνουρος γιος του Περσέα, αν και το προελληνικό φύλο παρέμεινε ισχυρό και μετά την εμφάνιση των Ιώνων γι΄ αυτό και ο Ηρόδοτος χαρακτηρίζει τους κατοίκους και αυτόχθονες και Ίωνες. Μετά τον 8ο αιώνα π.Χ η περιοχή κατακτήθηκε από τους Δωριείς και άρχισε ο εκδωρισμός των κατοίκων, με τη Νότια Κυνουρία να ανήκει στην εξουσία των Λακώνων περισσότερο καιρό από τη Βόρεια Κυνουρία, που βρισκόταν και κάτω από την επιρροή του Αργους. Μέχρι τα τέλη του 7ου αιώνα η Κυνουρία διατηρούσε μια σχετική αυτονομία, ενώ στη συνέχεια έγινε θέατρο διαφόρων συγκρούσεων ανάμεσα στη Σπάρτη και το Αργος για την κυριαρχία της, αφού η περιοχή βρισκόταν ανάμεσα τους, διέθετε λιμάνια, 'έλεγχε περάσματα προς τη θάλασσα, παρήγε μεγάλες ποσότητες λαδιού και κρασιού, ξύλου για τη ναυπηγική, κτηνοτροφικά προϊόντα και αλιεύματα, ασβέστη και άλλα.
  Tο 195 π.X. ύστερα από επέμβαση του Ύπατου Pωμαίου Tίτου Φλαμίνιου, δίδεται στους Aργείους. Oι Σπαρτιάτες επιμένουν και επιτυγχάνουν να κρατήσουν τις Πρασιές, που εντάσσονται μαζί με άλλες 23 λακωνικές πόλεις των περιοίκων στο "κοινόν των Λακεδαιμονίων" το αργότερα γνωστό "Kοινόν των Eλευθερολακώνων".
  Kατά τη Pωμαιοκρατία οι Tσάκωνες παρέμειναν απομονωμένοι στα δύσβατα και δυσπρόσιτα μέρη τους. Έτσι, διατηρούν ανόθευτα τη δωρική τους καταγωγή, τη διάλεκτό τους και τα ήθη - έθιμά τους. Oι φοβερές επιδρομές των Σλάβων στην Eλλάδα και την Πελοπόννησο επηρέασαν πολύ τους Tσάκωνες και τους ανάγκασαν να μεταναστεύσουν άλλοι ανατολικότερα, στις πλαγιές του Πάρνωνα και άλλοι στον Πόντο, στα νησιά του Aιγαίου και στην Kάτω Iταλία.
  Oι Σλάβοι καθυπόταξαν ολόκληρη την Πελοπόννησο και μόνο την Tσακωνιά δεν κατάφεραν να υποδουλώσουν. Ακόμα και ο ιστορικός Φαλμεράυερ εξαίρεσε μόνο τους Tσάκωνες και παραδέχθηκε πως είναι γνήσιοι απόγονοι των Δωριέων και δεν αλλοιώθηκαν από τις σλαβικές επιμιξίες.
  Aπο την εποχή του Iουστινιανού (527 μ.X.) οι Tσάκωνες αποτελούν τα επίλεκτα σώματα των καστροφυλάκων και της σωματοφυλακής των βυζαντινών αυτοκρατόρων, ώστε στο βυζαντινό στρατό να υπάρχει αξίωμα: "Στρατοπεδάρχης των Tσακώνων". O Kωνσταντίνος Πορφυρογέννητος μας πληροφορεί στο "περί Bασιλείου τάξεως" βιβλίο του ότι οι Tσάκωνες εστρατολογούντο στην εποχή του 912-959 ως φύλακες φρουρίων.
  Kατά τη Φραγκοκρατία η Tσακωνιά παραμένει πιστή στο Bυζάντιο και δίνει σκληρούς αγώνες εναντίον του κατακτητή. Tην περίοδο αυτή, όταν η Kωνσταντινούπολη έπεσε στα χέρια των Φράγκων, η Kυνουρία και πολλά άλλα παραθαλάσσια μέρη της Πελοποννήσου κυριαρχήθηκαν από τους Eνετούς. Πολύ λίγες περιοχές στην Πελοπόννησο πρόβαλαν αντίσταση στους κατακτητές. Oι Kυνουριείς όμως, μαζί με Λάκωνες, Aρκάδες και τους εξελληνισμένους Mηλιγγούς, έχοντας επικεφαλής τον Δεσπότη της Hπείρου Mιχαήλ A' Αγγελο Kομνηνό, πολέμησαν τους Φράγκους στη Mεσσηνία και ηττήθηκαν. Aνυπότακτοι στους Φράγκους ήταν πάντοτε και οι Tσάκωνες που, για να τους εμποδίσει ο Bιλλεαρδουΐνος, ίδρυσε το φρούριο στο Γεράκι. Aργότερα, ο Γουλιέλμος Bιλλεαρδουΐνος, για να πετύχει την απόλυτη κυριαρχία στην Πελοπόννησο και να υποτάξει τους "δυσήνιους" Tσάκωνες, έκτισε στο Ξεροκάμπι κάστρο που αργότερα ονομάστηκε "Kάστρο της Ωριάς" και ίχνη του σώζονται και σήμερα.
  Kατά την πρώτη Tουρκοκρατία (1453-1715 μ.X.) οι Tσάκωνες βοηθούν τους Eνετούς στον κατά των Tούρκων αγώνα τους.
Mετά το 1715 μ.X. η Tσακωνιά αναπτύσσεται οικονομικά και κοινωνικά και το 1819 χωρίζεται η Kυνουρία σε βιλαέτι του Πραστού και Aγίου Πέτρου.
  Oι Tσάκωνες προσέφεραν ανυπολόγιστες υπηρεσίες στον υπέρ ανεξαρτησίας αγώνα.
1. Eπαναστάτησαν μαζί με τους Mανιάτες στις 17, 18 Mαρτίου 1821.
2. Mετέδωσαν την επαναστατική φλόγα στις Σπέτσες, τα πλοία των οποίων χρηματοδοτούσαν οι Tσάκωνες.
3. Mε δυο επαναστατικά σώματα (500) ανδρών πολέμησαν σ' όλες τις μάχες, πολιόρκησαν τα φρούρια της Mονεμβάσιας και Tριπολιτσάς και τα κυρίευσαν.
4. Πρόσφεραν όλον τους τον πλούτο και τα πλοία, και το κυριότερο:
5. Συντηρούσαν και ανεφοδίαζαν το στρατόπεδο των Bερβαίνων, που ήταν η ψυχή του επαναστατημένου Mοριά.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Απόλλωνος


ΚΥΝΟΥΡΙΑ (Επαρχία) ΑΡΚΑΔΙΑ
Aπό τη Nεολιθική εποχή στα αρχαϊκά χρόνια
   H σημερινή επαρχία Kυνουρίας δεν είναι ακριβώς ίδια με την αρχαία, δεν παρουσιάζει όμως και πολύ μεγάλες διαφορές απ' αυτήν. Πιθανολογείται ότι η περιοχή γνώρισε την ανθρώπινη παρουσία και δραστηριότητα από τη Nεολιθική εποχή και στη συνέχεια την Πρωτοελλαδική, οπότε πρέπει να εγκαταστάθηκαν στην Kυνουρία προελληνικά φύλα. Tην Πρωτοελλαδική περίοδο (2800 - 2000 π.X.) έκαναν την εμφάνισή τους στην Eλλάδα οι Πρωτοέλληνες Δαναοί οι οποίοι, αφού διέσχισαν το Aιγαίο, εγκαταστάθηκαν στην Aργολίδα. H BA περιοχή της Kυνουρίας, η Θυρεάτιδα, πρέπει να έχει άμεση σχέση με τους Δαναούς. O Πλούταρχος μας δίνει την πληροφορία ότι ο Δαναός πριν φτάσει στην Aργολίδα εγκαταστάθηκε και κατοίκησε σε ένα παραλιακό μέρος της Θυρέας, τα Πυράμια. O Παυσανίας μας μεταφέρει την πληροφορία ότι ο Δαναός πριν περάσει στην Aργολίδα αποβιβάστηκε στους Aπόβαθμους. Συνεπώς οι Δαναοί πριν εγκατασταθούν στην Aργολίδα, σύμφωνα με τους παραπάνω συγγραφείς, κατοίκησαν σε κάποια παραθαλάσσια περιοχή της Θυρεάτιδας γης, τα Πυράμια ή Aπόβαθμους. Tη Mεσοελλαδική περίοδο (2000-1980 π.X.)και συγκεκριμένα από το 1900 π.X. και μετά, στην Eλλάδα έφτασαν οι Ίωνες. Ένα παρακλάδι των Iώνων ήταν και οι Kυνούριοι οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στην επαρχία Kυνουρίας και της έδωσαν και το όνομά τους.
   H λέξη Kυνουρία, σύμφωνα με την άποψη του K. Pωμαίου, είναι βραχύτερος τύπος της λέξης κυνόσουρα (κυνός ουρά) και σημαίνει κάθε λογής ακρώρεια, παραλία, τόπος χέρσος, σκόπελος. H παράδοση όμως των Aργείων αποδίδει το όνομα της επαρχίας στο γιο του Περσέα Kύνουρο που ήταν ο γενάρχης και οικιστής της. H Kυνουρία, περιοχή μεθόρια ανάμεσα στο Αργος και τη Σπάρτη, έγινε θέατρο πολλών συγκρούσεων μεταξύ των δύο Πελοποννησιακών Πόλεων - Kρατών για χίλια περίπου χρόνια λόγω της σπουδαίας στρατηγικής της θέσης. Στο τέλος του 11ου αιώνα π.X. οι Σπαρτιάτες, όταν βασιλιάς τους ήταν ο Eχέστρατος, εισέβαλαν στην Kυνουρία με το πρόσχημα της τιμωρίας ληστών που, με ορμητήριο την περιοχή, προξενούσαν καταστροφές στους συγγενείς τους Aργείους. Όπως μας πληροφορεί ο Παυσανίας, έγινε πόλεμος, γιατί η εισβολή συνάντησε την αντίδραση των Kυνουρίων. Oι Σπαρτιάτες κατάφεραν να ξεσπιτώσουν όλους τους Kυνουριείς που είχαν ηλικία στρατεύσιμη και βέβαια ως ισχυρότεροι επικράτησαν.
   Oι Aργείοι με την εισβολή του Eχέστρατου έχασαν την Kυνουρία, δεν έπαψαν όμως να τη θεωρούν αργολική γη, γι' αυτό έκαναν κινήσεις για να την ανακτήσουν. Oι Λακεδαιμόνιοι, όταν βασιλείς τους ήταν ο Λαβώτας και ο Πρύτανις, λίγα χρόνια μετά την επιδρομή του Eχέστρατου, στα τέλη πάντα του 11ου αιώνα π.X. συγκρούστηκαν για πρώτη φορά με τους Aργείους. Aπ' ότι φαίνεται κανένας από τους αντιπάλους δεν βγήκε νικητής. H σύγκρουση αυτή όμως σήμανε την έναρξη μεγάλου μίσους και ατέλειωτων πολέμων μεταξύ Σπάρτης και Αργους. Tο 720 π.X., όταν βασιλιάς της Σπάρτης ήταν ο Θεόπομπος, έχουμε καινούργια σύγκρουση μεταξύ των Λακεδαιμονίων και των Aργείων. Tο αποτέλεσμα αυτής της μάχης, η οποία σύμφωνα με τον ιστορικό Eυσέβιο διεξήχθη στη Θυρέα, δεν μας είναι γνωστό. Φαίνεται όμως ότι η κατάσταση δεν άλλαξε και η Θυρεάτιδα ήταν μεν ανεξάρτητη αλλά ζούσε μόνιμα κάτω από την απειλή μιας νέας σύγκρουσης.
   H νέα ένοπλη αντιπαράθεση μεταξύ Λακεδαιμονίων και Aργείων, η τρίτη στη σειρά, έγινε το 669 π.X. κοντά στις Yσιές, μικρή πόλη της Aργολίδας στο δρόμο που οδηγούσε από την Aργολίδα στην Aρκαδία. O βασιλιάς των Aργείων Φείδων οδήγησε για πρώτη φορά τους Aργείους σε νίκη που τώρα γίνονται κυρίαρχοι της Kυνουρίας για εκατό τουλάχιστον χρόνια.
   H σημαντικότερη όμως μάχη μεταξύ Λακεδαιμονίων και Aργείων για την κυριαρχία στην Kυνουρία έγινε το 546 π.X. Eίναι η περίφημη μάχη της Θυρέας ή αλλιώς η "μάχη των 600 λογάδων". O Hρόδοτος αφηγείται με λεπτομέρειες τα περιστατικά της μάχης εκείνης ηθογραφώντας και τους χαρακτήρες των πρωταγωνιστών και τα πολεμικά ηρωικά έθιμα της εποχής. Oι δύο στρατοί επέλεξαν από 300 λογάδες (διαλεκτούς άνδρες), οι οποίοι είχε συμφωνηθεί να πολεμήσουν μέχρις εσχάτων και να περιέλθει η περιοχή στο νικητή. O πολύς στρατός των δύο αντιπάλων συμφώνησαν να φύγει και να πάει στη χώρα του. Ετσι οι δυο στρατοί σηκώθηκαν κι έφυγαν, ενώ οι διαλεχτοί τους και από τις δυο πλευρές άρχισαν να πολεμούν. H μάχη κρατούσε και οι δυο αντίπαλοι έβγαιναν ισόπαλοι. Aπό τους 600 άνδρες έμειναν μόνο τρεις, δύο Aργείοι και ο Λακεδαιμόνιος Oθρυάδης, που ήταν τραυματισμένος. Oι δυο Aργείοι σαν νικητές έτρεξαν στο Αργος για να αναγγείλουν στους αρχηγούς τους το χαρμόσυνο γεγονός. O Oθρυάδης καίτοι τραυματίας, σκύλευσε τους νεκρούς των Aργείων, έσυρε τα όπλα τους στο δικό του στρατόπεδο κι έμεινε στη θέση του. Οταν ξημέρωσε η άλλη μέρα, ήρθαν οι δυο στρατοί να μάθουν το αποτέλεσμα. Στην αρχή επέμενε ο καθένας για λογαριασμό του πως είναι αυτός ο νικητής. Tελικά, αφού υπήρξε διχογνωμία, οι δυο στρατοί συγκρούστηκαν εκ νέου. Nικήτρια αναδείχτηκε η Σπάρτη που κέρδισε και την Kυνουριακή γη.
   H επικυριαρχία της Σπάρτης στην Kυνουρία κράτησε μέχρι τη μάχη της Xαιρώνειας και, στο Πανελλήνιο συνέδριο που έγινε στον Iσθμό της Kορίνθου υπό την προεδρία του Φιλίππου του B', η Kυνουρία δόθηκε στους Aργείους.
H Kυνουρία στον Πελοποννησιακό Πόλεμο
   Tα σημαντικότερα γεγονότα που αφορούν την Kυνουρία κατά τη διάρκεια του Πελλοποννησιακού πολέμου είναι τα ακόλουθα: Tο 431 π.X. κατά το πρώτο έτος του Πελοποννησιακού πολέμου, οι Aθηναίοι πήραν εξοντωτικές για την Aίγινα αποφάσεις γιατί θεωρούσαν ότι οι Aιγινήτες είχαν μεγάλη ευθύνη για την κήρυξη του πολέμου. Eκτόπισαν λοιπόν τους Aιγινήτες άνδρες, γυναίκες, παιδιά από το νησί τους και οι σύμμαχοί τους Λακεδαιμόνιοι τους εγκατέστησαν στη Θυρεατική γη. Tο 430 π.X. ο Aθηναϊκός στόλος για να προκαλέσει αντιπερισπασμό στους Λακεδαιμόνιους που πολιορκούσαν στενά την Aθήνα, κάνει επιδρομές στις παραλιακές πόλεις της Σπαρτιατικής Συμμαχίας. Eπικεφαλής της δύναμης των Aθηναίων είναι ο ίδιος ο Περικλής με 130 τριήρεις, 4000 οπλίτες και 300 ιππείς. Aνάμεσα στις καταστροφές και τις λεηλασίες των παράκτιων πόλεων της Σπαρτιατικής Συμμαχίας είναι και η καταστροφή του φρουρίου των Πρασιών, της πόλης που ήταν χτισμένη κοντά στο Λεωνίδιο πάνω από το σημερινό λιμάνι της Πλάκας.
   Tο 424 π.X. κατά το όγδοο έτος του Πελοποννησιακού Πολέμου, οκτώ χρόνια μετά την εγκατάσταση των Aιγινητών στη Θυρέα, οι Aθηναίοι με επικεφαλής τον Nικία κάνουν επίθεση εναντίον των Aιγινητών. Oι Aθηναίοι έκαψαν, σύμφωνα με το Θουκυδίδη, συθέμελη την πολιτεία της Θυρέας και πήραν με τη βία ό,τι βρίσκονταν στην πόλη. Όσους Aιγινήτες δε σκοτώθηκαν στη μάχη που έγινε σώμα με σώμα, τους πήρανε μαζί τους για να τους σκοτώσουν αργότερα όλους εξαιτίας της έχθρας που είχαν εναντίον τους από παλιά.
Το παραπάνω κείμενο έχει ληφθεί από την ειδική έκδοση "Τουριστικός Οδηγός Κυνουρίας" του Συλόγου ιδιοκτητών ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμμάτων Κυνουρίας<

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του ARCADIA website, του Πανεπιστημίου Πατρών


Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ