Εδώ και 2.500 χρόνια η ανάβαση στον ιερό βράχο αποτελεί το πρώτο και κύριο μέλημα του επισκέπτη της Αθήνας· δε θα μπορούσε να είναι αλλιώς για τα μνημεία της Ακρόπολης, το οικουμενικό όσο και διαχρονικό σύμβολο του κλασικού πνεύματος που η ελληνική αρχαιότητα κληροδότησε στον κόσμο.
Τον 5ο αι. π.Χ., η Αθήνα είναι η ηγέτιδα δύναμη του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Στην πόλη που γέννησε τη δημοκρατία και το θέατρο δεν συρρέει μόνο πλούτος· εδώ συγκεντρώνονται οι μεγαλύτεροι φιλόσοφοι και ποιητές, εδώ οι σημαντικότεροι αρχιτέκτονες, γλύπτες και κεραμείς θα δημιουργήσουν τις τελειότερες εμπνεύσεις τους. Η αρχαία Αθήνα φτάνει στο απόγειο της ακμής της σε μια εποχή που σφραγίζεται από την προσωπικότητα του Περικλή. Ο 5ος αι. είναι ο χρυσός αιώνας του Περικλή.
Με εμπνευστή τον Περικλή και επιβλέποντα το μεγάλο γλύπτη Φειδία ξεκινά στα μέσα του 5ου αι. η ανοικοδόμηση του ιερού της Αθηνάς πάνω στο βράχο της Ακρόπολης, που η περσική εισβολή είχε μετατρέψει σε έναν απέραντο ερειπιώνα. Περίπου πενήντα χρόνια χρειάστηκε η αφρόκρεμα των αρχιτεκτόνων και γλυπτών της εποχής για να ολοκληρώσει το τιτάνιο έργο της ανέγερσης των μνημείων που βλέπουμε σήμερα. Δουλεμένοι πάνω στο πολύτιμο πεντελικό μάρμαρο, ο δωρικός και ιωνικός ρυθμός συναντούν τη γλυπτική στην ωριμότερη έκφραση της εξέλιξής τους, δικαιώνοντας τη φήμη αυτών των αριστουργημάτων της κλασικής ελληνικής τέχνης.
Δείτε τα σημαντικότερα
Τα Προπύλαια
Τα Προπύλαια, η μνημειακή είσοδος του ιερού, προκαλούν ακόμα και σήμερα το θαυμασμό για την ευρηματικότητά του αρχιτέκτονά τους Μνησικλή, ο οποίος προσάρμοσε αριστοτεχνικά το γιγαντιαίο μαρμάρινο οικοδόμημα στην αφιλόξενη επιφάνεια του φυσικού βράχου.
Ο Παρθενώνας
Ο Παρθενώνας χτίστηκε στα 447-438 π.Χ. ως ο διάδοχος των προγενέστερων αρχαϊκών ναών της Αθηνάς. Ο νέος ναός σχεδιάστηκε από τους αρχιτέκτονες Ικτίνο και Καλλικράτη, ενώ το γλυπτό διάκοσμο φιλοτέχνησε ο Φειδίας. Έργο του τελευταίου ήταν και το διάσημο στην αρχαιότητα, αλλά χαμένο σήμερα, χρυσελεφάντινο λατρευτικό άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου. Στο Μεσαίωνα, οι Βυζαντινοί μετέτρεψαν τον Παρθενώνα σε χριστιανική εκκλησία και μετέπειτα οι Οθωμανοί σε τζαμί. Το μνημείο παρέμεινε αλώβητο από το χρόνο, αλλά όχι και από των ανθρώπων τα έργα: το 1687 κι ενώ μαινόταν ένας ακόμη βενετοτουρκικός πόλεμος, ο Παρθενώνας ανατινάχθηκε από βόμβα των Ενετών και μεγάλο μέρος του κατέρρευσε· ακολούθως, στις αρχές του 19ου αι., ο λόρδος Έλγιν απέσπασε μεγάλο μέρος των γλυπτών, απογυμνώνοντας το μνημείο.
Το Ερέχθειο
Το Ερέχθειο, ο ναός με το παράξενο σχήμα και τις περίφημες Καρυάτιδες, συνδεόταν με πανάρχαιες λαϊκές δοξασίες και ιδρυτικούς μύθους της Αθήνας. Εδώ λατρεύονταν οι πρώτοι μυθικοί βασιλείς της πόλης Κέκροπας και Ερεχθέας, αλλά και οι δύο μεγάλοι θεοί της Αττικής, η Αθηνά Πολιάς και ο Ποσειδώνας. Μάλιστα, κατά την παράδοση, στο Ερέχθειο υπήρχαν και τα "ιερά σημεία" που άφησε πίσω της η φιλονικία των δύο θεών για το ποιος θα κυριαρχήσει στην πόλη: τα ίχνη της τρίαινας του Ποσειδώνα και η ελιά, το δώρο της Αθηνάς στην Αττική.
Ο Ναός της Αθηνάς Νίκης
Ο ναός-κομψοτέχνημα της Αθηνάς Νίκης ανεγέρθηκε στα χρόνια του Πελοποννησιακού πολέμου, ως αφιέρωμα στην πολεμική θεά που χάρισε τόσες νίκες στους Αθηναίους. Κτισμένος πάνω σε ψηλό πύργο στο άκρο του βράχου, ο μικρός ιωνικός ναός μοιάζει από μακριά να αιωρείται στο κενό. Την άκρη του πύργου διακοσμούσαν ανάγλυφες φτερωτές Νίκες, που θυμίζουν μια άλλη διάσημη απεικόνιση αυτής της θεότητας, την περίφημη
Νίκη της Σαμοθράκης (σήμερα στο
Μουσείο του
Λούβρου).
Δείτε περισσότερα
Εικονική περιήγηση στην Ακρόπολη
Κατάλογος UNESCO - Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Η συντήρηση των μνημείων - Βραβείο Europa Nostra 2013
Τα Ελγίνεια Μάρμαρα
-
Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού
-
Βρετανικό Μουσείο
-
Η Βρετανική Επιτροπή για την Επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα