Η περιοχή του Κηρέα προτιμήθηκε από τον άνθρωπο σαν τόπος διαμονής
του, από τα πρώτα κιόλας χρόνια της δημιουργίας του. Αρκετά είναι τα ευρήματα
που φανερώνουν ανθρώπινη ύπαρξη στην παλαιολιθική και νεολιθική περίοδο.
Αργότερα Αβαντες, Ελλοπες και Ιωνες ανέπτυξαν στην περιοχή αξιόλογους
πολιτισμούς, εκμεταλλευόμενοι τα εξαίρετα φυσικά πλεονεκτήματα του τόπου, καθώς
και τη γεωγραφική του θέση, αφού τα Αιγαιοπελαγίτικα λιμάνια της αποτελούσαν την
πόρτα που οδηγούσε προς τον απέραντο και ανεξερεύνητο τότε ακόμη κόσμο.
Οταν η αφρόκρεμα των ηρώων της Ελληνικής Μυθολογίας αποφάσιζε να συνδράμει
τον Ιάσονα στο παράτολμο σχέδιό του να αρπάξει το χρυσόμαλλο δέρας από την Κολχίδα,
επανδρώνοντας την Αργώ, ο Κηρίνθιος ήρωας Κάνθος γινόταν ένας από αυτούς.
Ο Κάνθος ήταν ένας από τους πέντε αναζητητές του Ηρακλή στα παράλια
της Λιβύης. Το τέλος του δεν υπήρξε ανάλογο των άθλων του, αφού σκοτώθηκε από
την πέτρα κάποιου βοσκού που υπερασπιζόταν τα κοπάδια του.
Η περιοχή του Κηρέα στους επόμενους αιώνες ακολούθησε λίγο έως πολύ
την ίδια ιστορική πορεία με το υπόλοιπο Ελληνικό Εθνος παίζοντας πάντα σημαντικότατο
ρόλο, αφού η ρήση "ο κατέχων την Εύβοια κατέχει όλη την Ελλάδα" δεν απέχει πολύ
από την αλήθεια.
Σπαρτιάτες, Αθηναίοι, Ρωμαίοι, Βυζαντινοί, Ενετοί, Τούρκοι και πάλι
Ελληνες είναι η επιγραμματική σειρά των κατόχων της έξοχης αυτής περιοχής της
Εύβοιας στους αιώνες που κατέγραψε η ιστορία.
Πολλά είναι τα απομεινάρια που άφησε ο χρόνος και ο ανθρώπινος πολιτισμός
στο διάβα των αιώνων στην περιοχή του δήμου Κηρέως. Οι θέσεις Καστρί στη
Κήρινθο
και στο
Προκόπι. Το Καστράκι
στο
Μαντούδι. Το κάστρο της
Κλεισούρας στη θέση Δερβένι (στενό) του Προκοπίου. Ο πύργος της Μπέζας στη
Δαφνούσα.
Τα μνημεία όμως της ανθρώπινης ιστορίας ωχριούν μπροστά στα ανυπέρβλητης
ομορφιάς δημιουργήματα της Φύσης, που κατά κόρον στολίζουν την κάθε γωνιά της
περιοχής του Κηρέα.
Το κείμενο παρατίθεται το Μάιο 2003 από τουριστικό φυλλάδιο του δήμου
Ελυμνίων.