gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 14 τίτλοι με αναζήτηση: Εορτές & πανηγύρια  στην ευρύτερη περιοχή: "ΧΑΛΚΕΙΟ Χωριό ΧΙΟΣ" .


Εορτές & πανηγύρια (14)

Αποκριάτικες

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΚΟΥΣΗΣ (Χωριό) ΧΙΟΣ
  Στον Αγιο Γιώργη την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου λέμε: "Ανοιξε το Τριώδιο". Αυτό σημαίνει ότι αρχίζουν οι Απόκριες που κρατούν τρεις εβδομάδες. Η διασκέδαση των κατοίκων του χωριού γίνεται με τα προγονικά όργανα, την τσαμπούνα και το τουμπί. Ο παραδοσιακός χορός του χωριού ονομάζεται Δετός: Πιάνονται άνδρες και γυναίκες ένα γύρο με τα χέρια δεμένα και χορεύουν με καθορισμένα βήματα αργά και συγχρονισμένα στο ρυθμό του τραγουδιού. Τραγουδεί ο καλός τραγουδιστής ένα δίστιχο και το επαναλαμβάνουν οι άλλοι. Από το Τυρινό Σάββατο μέχρι την Καθαρή Δευτέρα το χωριό βρίσκεται σε μια συνεχή αποκριάτικη διέγερση με κρασοποσίες, χορούς και ευλευθεροστομίες βακχικών ενθουσιασμών. Το χωριό διασκεδάζει σύσσωμο. Αρκετές κοπέλες ντύνονται με παραδοσιακές ενδυμασίες που έχει ο Μορφωτικός Σύλλογος.
  Τόπος συγκέντρωσης είναι η πλατεία του Μπου που σήμερα ονομάζεται Πλατεία Αποδήμων Αγιοργούσων.
  Εκτός από το Δετό χορεύουν και το Χασάπικο, χορό για άνδρες, ζωηρό και ενθουσιώδη. Όταν μαζευτούν οι κοπέλες στην πλατεία χορεύουν ζευγάρια-ζευγάρια το Συρτό. Ο Συρτός του τουμπιού είναι σε γρήγορο ρυθμό και χορεύετε έντονα και ζωηρά.
  Αλλά ο πραγματικός Αγιοργούσικος χορός είναι ο Τρεχάτος. Μετά το Δετό χωρίζονται σε μικρότερες ομάδες πέντε έως έξι μαζί, πιασμένοι άνδρες και γυναίκες και χορεύουν πραγματικά ένα χορό όνομα και πράγμα γεμάτο ζωντάνια και λεβεντιά.
  Την Τυρινή Κυριακή το μεσημέρι βγαίνει η Μόστρα. Οι καρκαλούσοι πιασμένοι χέρι με χέρι με πρώτο τον Αγά περνούν μέσα από το χωριό και καταλήγουν στην πλατεία.
  Την τελευταία ημέρα της διασκέδασης, την Καθαρή Δευτέρα βγαίνει ο Νεκρός: Τέσσερις άνδρες μεταμφιεσμένοι σηκώνουν κάποιον άλλο ο οποίος προσποιείται τον πεθαμένο. Ένας κατάλληλος παίζει τον ρόλο του παπά και εκφωνεί σε είδος παρωδίας κείμενα σεξουαλικού περιεχομένου. Όλα αυτά, τα δρώμενα της κηδείας, η αναπαράσταση του Ζευγολάτη με τα βόδια, την Τυρινή Κυριακή, γίνονται σύμφωνα με την παράδοση, για την αύξηση της καρποφορίας και την καλή σοδειά του γεωργού.
  Οι Εκδηλώσεις των Απόκρεων στον Αγιο Γιώργη παίρνει τέλος μόλις κτυπά η καμπάνα της Εκκλησίας για τον Εσπερινό.
  Οι διασκεδάσεις σταματούν αυτόματα, γιατί οι Απόκριες έχουν τελειώσει και αρχίζει η Αγία Σαρακοστή.

Το κείμενο παρατίθεται τον Οκτώβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Καμποχώρων


ΖΥΦΙΑΣ (Χωριό) ΧΙΟΣ
Μέρες κεφιού ήταν για το Ζυφιά οι μέρες της Απόκριας. Από την αρχή του τριωδίου ως και την καθαρή Δευτέρα γλεντούσαν στους δρόμους οι κάτοικοι με γκάιντες και τουμπιά Την Τυρινή Κυριακή "κατέβαινε" η "Μόστρα", παλιό παραδοσιακό καρναβάλι και την καθαρή Δευτέρα, στο κορύφωμα του γλεντιού, όσοι βρίσκονταν στην βρύση ήταν υποχρεωμένοι να πιουν από το νερό της γούρνας. Διαφορετικά ο "μαϊμάρης", ο αρχηγός της γιορτής τους "φιλοδωρούσε" με αρκετές καμιτσίκες.

Εθιμικές

Του Αγίου Ιωάννη του Φανιστή

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΚΟΥΣΗΣ (Χωριό) ΧΙΟΣ
24/6
Στο χωριό ονομάζεται "Φανιστής" γιατί αποβραδίς ανάβουν φανούς στους δρόμους. Αφού σωριάσουν ξύλα και τα ανάψουν, ρίχνουν πάνω τις πρωτομαγιές για να καούν και μικροί μεγάλοι πηδούν τρεις φορές πάνω από την φωτιά. Εκείνος που πηδά το φανό ενισχύεται από την δύναμη της φωτιάς και δεν φοβάται αρρώστιες ή άλλα κακά.

Ο Φανός του Μεγάλου Σαββάτου

Το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ οι νέοι του χωριού ανάβουν φανό έξω από την εκκλησία. Ο φανός είναι μια μεγάλη φωτιά από κορμούς δέντρων. Στη μέση βάζουν ένα μεγάλο ξύλο. Αυτό συμβολίζει τον Ιούδα που πρόδωσε το Χριστό. Η φωτιά είναι μέσο καθαρτήριο που αποδιώχνει το κακό, αλλά και μέσο και τρόπος εορταστικής ατμόσφαιρας.

Πανηγύρια

Των Αγίων Αποστόλων Παφυλίδας

ΔΑΦΝΩΝΑΣ (Χωριό) ΧΙΟΣ
29/6
  Στο μετόχι αυτό της Νέας Μονής οι πολλοί ιερομόναχοι και μοναχοί ( που πολλοί απ’ αυτούς ήταν καλλίφωνοι) έδιναν ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια στις ιερές ακολουθίες. Επίσης τα εύρωστα πορτοφόλια των ρασοφόρων και των συγγενών τους, (κτηματιών όντων) συνέβαλλαν στο να έχει παρόμοια μεγαλοπρέπεια και το γλέντι που ακολουθούσε. Πολλοί οι προσκυνητές και συνδαιτυμόνες απ’ τα άλλα χωριά, ιδιαίτερα από τις Καρυές.
(κείμενο: Βαγγέλη Ρουφάκη )

Του Αγίου Παντελεήμονα

27/7
  27 Ιουλίου του Αγίου Παντελεήμονα που τιμάται ιδιαίτερα στο δήμο Καμποχώρων. Το Βασιλειώνικο, ο Αγιος Γιώργης, και το χωριό μας ο Δαφνώνας τον έχουν Πολιούχο, Προστάτη και Γιατρό τους.
  Πολλές μέρες πριν άρχιζαν οι ετοιμασίες στο Δαφνώνα του τότε... Ασβέστωμα των σπιτιών που ήταν παλιά τα πιο πολλά, μα πεντακάθαρα τέτοιες μέρες, περίμεναν τους "μουσαφίρηδες" χωριανούς και μη. Το λουλάκι κι η ώχρα ανακατεμένα στον ασβέστη έδιναν το δικό τους "χρώμα" στα δωμάτια, τις πεζούλες, τις αυλές. Γλυκά και μαγειρέματα τις τελευταίες μέρες σε όλα τα σπίτια του χωριού γιατί κάθε οικογένεια είχε τουλάχιστο έναν Παντελή. Τα "πρωτόβαλτα" και τα "καλά" έτοιμα απ' το πρωί της παραμονής.
  Η εκκλησία έτοιμη από μέρες με γυαλισμένα τα μανουάλια και τους πολυελαίους (που τότε άναβαν με λάδι όπως φαίνεται στη φωτογραφία του εξωφύλλου) και στολισμένη με λουλούδια και βασιλικούς.
  Οι καφετζήδες επίσης είχαν την ανάλογη προετοιμασία για το τριήμερο (τότε) γλέντι στην πλατεία, ή στο παλιό ελαιοτριβείο του Κουτσουράδη κι αργότερα, μόνιμα πια μέχρι και σήμερα στην αυλή του σχολείου.
  Από νωρίς την παραμονή έφταναν ένας-ένας οι μικροπωλητές με τις πραμάτειες τους και κάποιοι άλλοι έρχονταν το ξημέρωμα.
  Κι όταν οι καμπάνες άρχιζαν να κτυπούν πανηγυρικά τον Εσπερινό και τα σπουργίτια έφευγαν κοπάδια απ' το κυπαρίσσι και το φιλιατρό της εκκλησιάς και τα γύρω δέντρα, η καρδιά μας πήγαινε να σπάσει.
  "Ως εμεγαλύνθη τα έργα Σου Κύριε..." διάβαζε βιαστικά με τη χαρακτηριστική της φωνή η Αννίτσα η καλογριά για να συνεχίσει το "Κύριε εκέκραξα" ο μπάρμπα-Μιχάλης ο Μαμούνας (Καμάνης) με τον Νίκο τον Καλαργυρό, τον ψάλτη απ’ τον Αγιο Γιώργη που νέος ήρθε τότε στο χωριό μας και σήμερα παππούς πια, συνεχίζει να ψάλλει στο Λάγκαστερ της Πενσυλβάνιας στην Αμερική.
  Μετά τον εσπερινό, πολλοί νέοι πήγαιναν στο πανηγύρι του Ζυφιά για... προθέρμανση. Αυτές τις μέρες το έριχναν έξω.

Το κείμενο παρατίθεται τον Νοέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα , με φωτογραφίες, του Περιοδικού Δάφνη


Της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος

6/8
  6 Αυγούστου, η Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Το "αδερφάτο" της Μεταμόρφωσης γινόταν στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία για πάρα πολλά χρόνια. Μετά όμως την παρεξήγηση με τους κατοίκους του Αγίου Γεωργίου, οι Δαφνούσοι έκτισαν "εκ θεμελίων" καινούργια εκκλησία της Μεταμόρφωσης.
  Μάζεψαν χρήματα μεταξύ τους και δουλεύοντας οι ίδιοι έφτιαξαν μια πανέμορφη εκκλησία, αίθουσα εκδηλώσεων, κουζίνα, τουαλέτες, δεξαμενή νερού, περίβολο και πολύ γρήγορα παρά την μεγάλη απόσταση ηλεκτροδότησαν το συγκρότημα.
  Από την παραμονή κόσμος πολύς πηγαίνει στον εσπερινό και άλλοι μένουν εκεί όλη τη νύχτα, άλλοι φεύγουν για να επιστρέψουν το πρωί. Η νεολαία και όχι μόνο, κρατώντας την παράδοση ανεβαίνουν το βουνό με τα πόδια χωρίς να ακολουθήσουν καν μονοπάτι.
  Εκτός την ημέρα της γιορτής, πολύ συχνά (χειμώνα-καλοκαίρι) παρέες επισκέπτονται το προσκύνημα για μια λειτουργία, άναμμα του καντηλιού και αναψυχή.
  Το παρθένο τοπίο, η πανοραμική θέα, κι ο καθαρός αέρας του δάσους προκαλούν τον επισκέπτη και τον προσκαλούν να ξανάρθει το γρηγορότερο.

Το κείμενο παρατίθεται τον Νοέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα , με φωτογραφίες, του Περιοδικού Δάφνη


Του Αγίου Φανουρίου

27/8
  Γιορτάζει το εξωκλήσι της Νέας Μονής που απέχει μόλις μερικές εκατοντάδες μέτρα απ’ αυτήν και λίγα χιλιόμετρα απ’ το χωριό μας, στα βορειοδυτικά.
  Απ’ το στενό μονοπάτι που διέσχιζε το δάσος περνώντας απ’ το Σταυρί ανέβαιναν οι κτηματίες μοναχοί με τα γεμάτα ακριβά χαϊμαλιά μουλάρια, απ’ την Παφυλίδα τα χρόνια εκείνα κι οι Δαφνούσοι και Καρούσοι με τα ζώα και πολλοί με τα πόδια, έφθαναν διαδοχικά για να τιμήσουν τον νεαρό Αγιο.
  Κάποιος καφετζής του χωριού φόρτωνε στο ζώο του μερικά ποτά και άλλα χρειώδη για ένα πρόχειρο γλέντι μετά την εκκλησία στη σκιά των πεύκων.
  Κατά καιρούς γινόταν και γίνεται ακόμα και στις μέρες μας γλέντι στο χωριό για να "κλείσουν" τα Δαφνούσικα γλέντια του καλοκαιριού.

Κείμενο: Βαγγέλης Ρουφάκης
Το κείμενο παρατίθεται τον Νοέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα , με φωτογραφίες, του Περιοδικού Δάφνη


Της Αγίας Αννας

ΖΥΦΙΑΣ (Χωριό) ΧΙΟΣ
25/7
  Η Αγ. Αννα γιορτάζει στις 25 Ιουλίου στην Καππέλα, στο Ζυφιά, μα και στο Μαραδόβουνο.

Το κείμενο παρατίθεται τον Νοέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα , με φωτογραφίες, του Περιοδικού Δάφνη


Της Αγίας Παρασκευής

26/7
  26 Ιουλίου της Αγίας Πασρασκευής του Ζυφιά, του Χαλκειούς, του Καστέλου, της βόρειας Χίου κι αλλού, πρόδρομος της δικιάς μας μεγάλης γιορτής, του μεγάλου πανηγυριού του Αγ. Παντελεήμονα, που πολλές φορές ήταν η αρχή της διασκέδασης των νέων του χωριού μας, και κράταγε μερικές μέρες.

Το κείμενο παρατίθεται τον Νοέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Περιοδικού Δάφνη


Μονής Αγίας Σκέπης

ΧΑΛΚΕΙΟ (Χωριό) ΧΙΟΣ
28/10/2002

Της Αγίας Παρασκευής

26/7
  26 Ιουλίου της Αγίας Πασρασκευής του Ζυφιά, του Χαλκειούς, του Καστέλου, της βόρειας Χίου κι αλλού, πρόδρομος της μεγάλης γιορτής, του μεγάλου πανηγυριού του Αγ. Παντελεήμονα, που πολλές φορές ήταν η αρχή της διασκέδασης των νέων του χωριού, και κράταγε μερικές μέρες.

Το κείμενο παρατίθεται τον Νοέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα , με φωτογραφίες, του Περιοδικού Δάφνη


Της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

15/8
  Πολλοί οι ενοριακοί ναοί του νησιού που πανηγυρίζουν με πιο κοντινό αυτόν του Χαλκειούς, μα και πολλά τα εξωκλήσια κι ένα απ’ αυτά το ιστορικό Βεσταρχάτο κτήμα από παλιά της Νέας Μονής βορειοανατολικά του Δαφνώνα.
  Λίγα μέτρα μακριά από την εκκλησία και τον πύργο, η πηγή που αφήνει άφθονο νερό στο κτήμα ενώ το υπόλοιπο το παίρνει ο Δήμος Χίου "δια τας της πόλεως χρείας". Κοντά στην πηγή η μεγάλη στέρνα με τα χρυσόψαρα σκεπασμένη απ’ τα κλαδιά της μεγάλης καρυδιάς που έδωσε το δεύτερο όνομα στην περιοχή και σ’ αυτήν ακόμα την Παναγιά (Παναγιά η Καρυδιά).
  Ο μέγας εσπερινός και η θεία λειτουργία γινόταν από παλιά στο ιστορικό εξωκλήσι και λίγο αργότερα "άρχιζαν τα όργανα", επί τόπου. Τα επόμενα χρόνια το γλέντι γινόταν στο χωριό και αργότερα εγκαταλείφθηκε ή μάλλον απορροφήθηκε από το μεγάλο πανηγύρι στο Χαλκειός.

Κείμενο: Βαγγέλης Ρουφάκης
Το κείμενο παρατίθεται τον Νοέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα , με φωτογραφίες, του Περιοδικού Δάφνη


Η ύψωση του Τιμίου Σταυρού

14/9
  Είναι και το τελευταίο πανηγύρι του καλοκαιριού και γιορτάζεται μεγαλόπρεπα στο Χαλκειός. Εκεί πήγαιναν και πηγαίνουν οι χωριανοί μας στον εσπερινό, τη θεία λειτουργία και πολλοί, κυρίως οι νεώτεροι, δεν παρέλειπαν ούτε παραλείπουν να παρευρεθούν και στο γλέντι που σαν τελευταίο του καλοκαιριού είχε πάντα την ανάλογη επιτυχία.

Κείμενο: Βαγγέλης Ρουφάκης
Το κείμενο παρατίθεται τον Νοέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα , με φωτογραφίες, του Περιοδικού Δάφνη


Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ