Εμφανίζονται 4 τίτλοι με αναζήτηση: Ιστορία για το τοπωνύμιο: "ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ Προάστιο του Πειραιά ΑΤΤΙΚΗ".
Ο αρχικός οικιστικός πυρήνας του σημερινού μας Δήμου βρισκόταν στην
πλαγιά του λόφου του Αγ. Γεωργίου, δεξιά της σημερινής λεωφόρου Δημοκρατίας, όπως
μεταβαίνει κανείς προς το λιμάνι.
Στην κορυφή του λόφου μια ισχυρή οχύρωση ήταν αρκετή για να προφυλάξει
από ξαφνικές επιθέσεις τους λιγοστούς εκείνους κατοίκους που διάλεξαν την περιοχή
μας για να κατοικήσουν.
Οι θεμελιώσεις που καταστράφηκαν με την ανέγερση του ναού του Αγ.
Γεωργίου και τα ευρήματα δεξιά και αριστερά της Λεωφόρου Δημοκρατίας στα 1933
και 1935 πείθουν για την χρονολόγηση του οικισμού στην 3η χιλιετία π.Χ.
Το όνομά του ήταν πιθανότατα Θυμαιτάδαι
και ασφαλώς οι κάτοικοί του βρίσκονταν σε καλές σχέσεις με τους γειτονικούς συνοικισμούς
της ευρύτερης πειραϊκής έκτασης με τους οποίους αποτελούσαν το Τετράκωμον του
Ηρακλέους.
Η προνομιακή χωρο - γεωγραφική θέση των Θυμαιταδών προσέδιδε ιδιαίτερη
αξία στον οικισμό τους, με τα μέτρα της εποχής, αφού έλεγχαν τα κοντινά με τον
Πειραιά λιμάνια, της σημερινής
Δραπετσώνας, των Φώρων και
του ανοιχτού όρμου (σημερινό λιμάνι Κερατσινίου).
Παράλληλα βρίσκονταν πάνω στον οδικό άξονα που ένωνε την Αθήνα με
το Πέραμα, στην γνωστή "ΟΔΟ", δηλ. τη σημερινή λεωφόρο Δημοκρατίας δίπλα
στην οποία στα αρχαϊκά χρόνια δημιουργήθηκαν δύο άλλοι οικισμοί, των Ροιαδών και
των Εχελιδών.
Φαίνεται πως καταγίνονταν στα ναυτικά, γιατί οι συγγραφείς της αρχαιότητας
αναφερόμενοι στο ταξίδι που προετοίμαζε ο Θησέας για την Κρήτη,
λένε ότι ναυπήγησε μερικά πλοία του εδώ. Την αξιοσύνη τους αυτή, πολύ αργότερα
εκμεταλλεύθηκε και ο Θεμιστοκλής, όταν κάλεσε τους κατοίκους των οικισμών του
Πειραιά να βοηθήσουν το ναυτικό του πρόγραμμα και ν' αναδείξουν το μεγάλο λιμάνι
σε απόρθητο ναύσταθμο.
Αλλά ο οχυρωμένος περίβολος και ο οικισμός τους εγκαταλείφθηκε, όταν
είδαν τους Αθηναίους να καταφθάνουν με προορισμό τη γειτονική Σαλαμίνα,
καθώς οι Πέρσες πλησίαζαν το Σεπτέμβριο του 480 π.Χ. Είναι λογικό να φανταστεί
κανείς, ότι το πεζικό στράτευμα του Ξέρξη εγκαταστάθηκε στην στρατηγική από κάθε
άποψη περιοχή μας και ο ίδιος μεταφερόμενος με το ανάκλιντρό του στους ώμους των
ακολούθων του οδηγήθηκε στην κορυφή του λόφου, απ' όπου καθισμένος σε πολυτελή
θρόνο παρακολούθησε τη μεγαλοπρεπή νίκη των Ελλήνων. Θυμωμένος από την καταστροφή
του στόλου του και την ήττα, έδωσε το σινιάλο της υποχώρησης και ταυτόχρονα της
καταστροφής και δήωσης του οικισμού.
Οι Θυμαιτάδαι σιγά - σιγά ενσωματώθηκαν με τους λοιπούς Έλληνες που
εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά του χρυσού αιώνα, αλλά ο οικισμός στην περιοχή μας,
αν και ξέπεσε, ποτέ όμως δεν εγκαταλείφθηκε, τουλάχιστον μέχρι την ρωμαϊκή κατάκτηση
(148-146 π.Χ.).
Βιβλιογραφία: Χάρης Κουτελάκης
Λεύκωμα Δήμου Κερατσινίου
Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Κερατσινίου
Δεν γνωρίζουμε την ιστορική πορεία του μικρού εκείνου οικισμού στο
λόφο του Αγ. Γεωργίου κατά τη ρωμαϊκή, βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο. Αλλωστε
και ο ίδιος ο Πειραιάς ήταν ακατοίκητος μέχρι το 1745 που κάποιοι καλόγεροι αποφάσισαν
ν' ανεγείρουν το μοναστήρι του Αγ. Σπυρίδωνα. Το βέβαιο πάντως είναι ότι από τον
17ο αιώνα κατοικείται από λίγους ξωμάχους που ασχολούνται με αγροτικές εργασίες,
εκτρέφουν χοίρους που τους ταΐζουν με ξυλοκέρατα και φροντίζουν τα μελίσσια τους.
Κάποιοι από αυτούς αποφάσισαν για τις θρησκευτικές τους ανάγκες να αναγείρουν
στην κορυφή του λόφου ένα εκκλησάκι που το αφιέρωσαν στον Αγ. Νικόλαο, εκεί ακριβώς
που βρίσκονταν οι θεμελιώσεις του οχυρού περίβολου των Θυμαιταδών,
και ζουν επικοινωνώντας με τους κατοίκους της Κούλουρης και της Αθήνας.
Συχνά είναι αναγκασμένοι να διαφύγουν για να σωθούν, πότε από τους
Τούρκους πειρατές και πότε από τους χριστιανούς Ευρωπαίους, οι οποίοι με το πρόσχημα
ότι ενδιαφέρονται για την εκδίωξη των Τούρκων κατακτητών της Αττικής,
λεηλατούν και αιχμαλωτίζουν όποιον βρεθεί μπροστά τους. Μόλις ο ήλιος βασίλευε
στα βουνά της Σαλαμίνας
και το πρώτο σκοτάδι απλωνόταν, στην περιοχή μας το πέπλο της σιωπής και της ερημιάς
προκαλούσε ρίγη φόβου και αγριευόσουν! Έτσι οι παλιοί ξωτάριδες και οι καλόγεροι
του Αγίου Σπυρίδωνα αποκαλούσαν όλη την έκταση από τον Αγ. Διονύση (κτίστηκε γύρω
στο 1801) μέχρι το Κερατσίνι, "Αγριμειό".
Πάντως η λαϊκή αυτή ονομασία που καταχωρήθηκε σε πωλητήρια συμβόλαια,
δεν επικράτησε. Η περιοχή μας ήταν ήδη γνωστή από τον 17ο αιώνα ως Κερατσίνι ή
Τσερατσίνι και έτσι καταγράφεται σε τούρκικα και ελληνικά έγγραφα.
Το όνομα Κερατσίνι είναι σύνθετο από δύο λέξεις. Η μία φανερώνει το
είδος του δένδρου που πλεόναζε εδώ, δηλ. η Κερατιά (χαρουπιά, ξυλοκερατιά), και
η άλλη το όνομα του ιδιοκτήτη όλης αυτής της περιοχής, που οριζόταν από τους λόφους
του σημερινού Αγ. Παντελεήμονα και Αγ. Γεωργίου μέχρι τα Μανιάτικα (Αγ. Δημήτριος
Ξυλοκερατιάς) και μέχρι τα Μποστάνια (σήμερα νεκροταφείο της Αναστάσεως) και τη
Δραπετσώνα. Ο κτηματίας αυτός, κάποιος Γκίνης ή Γγίνης, είναι ο άνθρωπος του ο
οποίου ο Δήμος μας φέρει το όνομα, περίπτωση δηλ. που είναι συχνό φαινόμενο στα
τοπωνύμια.
Βιβλιογραφία: Χάρης Κουτελάκης
Λεύκωμα Δήμου Κερατσινίου
Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Κερατσινίου
Το Παλιό Χωριό Κερατσίνι είχε την τιμή να φιλοξενήσει για λίγο τον
γνωστό Τούρκο περιηγητή Ελβιγιά Τσελεμπή, ο οποίος επιστρέφοντας το 1667 από την
Κούλουρη αποβιβάστηκε στο Κερατσίνι και με συνοδεία κατευθύνθηκε στην Αθήνα
δια της γνωστής από την αρχαιότητα "οδού της Κούλουρης" (σήμερα Λεωφ.
Δημοκρατίας).
Εικοσιένα χρόνια αργότερα, οι πρόγονοί μας Κερατσινιώτες αντίκρισαν
το ίδιο με την αρχαιότητα φαινόμενο, της απελπισμένης φυγής των Αθηναίων προς
τη Σαλαμίνα, προ του κινδύνου
της σφαγής τους από τους Τούρκους, αφού οι Βενετσιάνοι με το ναύαρχο Morosini
τους εγκατέλειψαν αβοήθητους. Έτσι αναγκάστηκαν να μετοικήσουν μαζί τους και όταν
μετά από μερικά χρόνια επέστρεψαν βρήκαν το χωριό τους λεηλατημένο και τα σπίτια
καμένα.
Κάτω από άγνωστες αιτίες, αλλά πολύ πιθανόν από αφιερώσεις, στα τέλη
του 18ου αιώνα το παλιό χωριό Κερατσίνι, είχε περιέλθει στην κυριότητα της μονής
Φανερωμένης Σαλαμίνας, η οποία αναγκάστηκε να το εκχωρήσει στα 1822 σε Τούρκους
κτηματίες εξαιτίας των δύσκολων περιστάσεων και των κακών οικονομικών της.
Όσο ήταν μετόχι της μονής Φανερωμένης, οι κολίγοι της ξανάκτισαν
μερικά σπίτια στην ίδια περιοχή, αλλά όχι στην ίδια θέση.
Έτσι όταν ο Γ. Καραϊσκάκης έφθασε με το στράτευμά του στο Κερατσίνι
και έδωσε τις μάχες του στα ταμπούρια (απ' τα οποία ένα τμήμα της πόλης μας ονομάζεται
Ταμπούρια), εγκατέστησε το κανόνι στο κέντρο του οικισμού, δηλ. του Νέου Χωριού,
που βρισκόταν γύρω από τη σημερινή πλατεία Λαού και προς τους λόφους.Με το θάνατό
του και την καταστροφή στο Φάληρο,
οι Έλληνες που είχαν εγκλειστεί στη μάνδρα του Σαρδελά, κοντά στο σημερινό 3ο
Γυμνάσιο, στο Νερό, και πολεμούσαν τους Τούρκους του Τσελεπίτζαρη (Τζέλιο Πιτζιάρης),
αναγκάστηκαν να τραπούν σε φυγή εγκαταλείποντας το χωριό τους στους Τούρκους του
Κιουταχή.
Αυτοί το έκαψαν και ολοκλήρωσαν τις ζημιές που είχαν υποστεί τα σπίτια
από την εγκατάσταση των Ελλήνων μαχητών (1827).
Έτσι το Νέο Χωριό Κερατσίνι έμεινε έρημο μέχρι το 1830 που αναχώρησαν
οι Τούρκοι από την Αττική,
οπότε οι απέραντες αυτές εκτάσεις του Κερατσινίου - Δραπετσώνας
- Καραβά αγοράστηκαν έναντι πινακίου φακής από Αθηναίους και Πειραιώτες (Κουλουριώτες).
Στο μεταξύ ο Πειραιάς δέχεται τους πρώτους οικιστές από το 1836 και
διαμορφώνεται σε επίνειο της Αθήνας, της νέας πρωτεύουσας του ελεύθερου Ελληνικού
Κράτους, με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν νησιώτες και Πελλοπονήσιοι που ήλπιζαν
σε καλύτερη τύχη. Κάποιοι από αυτούς αγόρασαν εκτάσεις στις τότε έρημες και απόμακρες
περιοχές της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου, του Κοκκινόβραχου και του Καραβά, ενώ
κάποιοι Κουλουριώτες έβοσκαν τα κοπάδια τους και έσπερναν σιτάρι.
Από το 1870 άρχισε η μόνιμη εγκατάσταση πάλι στο εγκαταλειμμένο Νέο
Χωριό Κερατσίνι που από το 1840 είχε περιέλθει στο Δήμο Αθηναίων!
Φαίνεται ότι το 1870 αποδεσμεύτηκε, γι' αυτό και παρατηρήθηκε έντονη
αγοραστική δραστηριότητα γης στην περιοχή μας με αποτέλεσμα τη συγκρότηση σε πραγματικό
χωριό του Κερατσινίου.
Οι Πειραιώτες στους οποίους επανήλθε διοικητικά το Κερατσίνι, φρόντισαν
να κτίσουν πάνω στο λόφο, και πολύ κοντά στο εκκλησάκι του Αγ. Νικολάου όπου είχαν
ταμπουρωθεί τα παλικαριά του Χατζή - Πέτρου, ένα νέο μικρό ναό προς τιμή του Αγ.
Γεωργίου και σε ανάμνηση του Γ. Καραϊσκάκη. Αυτός ο ναός ανακαινίστηκε στα 1876
και στη θέση του ορθώθηκε ένας μεγαλύτερος σταυρόσχημος, με νεοκλασική πρόσοψη
και υψηλό καμπαναριό που ήταν έτοιμος στα 1879 και αποτελούσε το στολίδι της περιοχής
και το προσκύνημα όλων των Πειραιωτών. Παράλληλα αποτελούσε το τέρμα των περιπάτων
και των εκδρομών που οργάνωναν οι φυσιολατρικοί σύλλογοι της εποχής και τα ιδιωτικά
Γυμνάσια του Πειραιά.
Με τη νέα του μορφή ο ναός του Αγ. Γεωργίου διατηρήθηκε μέχρι το 1963,
οπότε δυστυχώς κατεδαφίστηκε και στη θέση του κτίστηκε ο σημερινός τρουλλαίος.
Πάντως η ύπαρξή του σηματοδότησε μια ολόκληρη εποχή νοσταλγικών αναμνήσεων
για τους ντόπιους και τους Πειραιώτες, ενώ έγινε αφορμή μετά την άφιξη των προσφύγων
της Μ. Ασίας να ονομαστεί ο νεοσυσταθείς δήμος του 1934 ως Δήμος Αγίου Γεωργίου
Κερατσινίου.
Βιβλιογραφία: Χάρης Κουτελάκης
Λεύκωμα Δήμου Κερατσινίου
Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Κερατσινίου
Η μάχη της Ηλεκτρικής στο Κερατσίνι
Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Κερατσινίου
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!