gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 22 τίτλοι με αναζήτηση: Μυθολογία  στην ευρύτερη περιοχή: "ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ Πόλη ΑΡΚΑΔΙΑ" .


Μυθολογία (22)

Βασιλιάδες

Νύκτιμος

ΛΥΚΟΣΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Ο μεγαλύτερος γιος του Λυκάονα. Αυτός πήρε όλη την εξουσία μετά το Λυκάονα (Παυσ. 8,3,1).

Αρκάς

Στη Λυκόσουρα ο Αρκάς εισήγαγε την υφαντουργία και την καλλιέργεια του σιταριού (Παυσ. 8,4,1).
Περισσότερες πληροφορίες για τον Αρκάδα θα βρείτε στην Αρχαία Αρκαδία

Κλείτωρ

Γιος του Αζάνα, εγκαταστάθηκε στη Λυκόσουρα και ήταν ο πιό δυνατός βασιλιάς της Αρκαδίας (Παυσ. 8,4,5).

Αίπυτος

Ηταν γιος του Ελατου. Διαδέχθηκε τον Κλείτορα στο θρόνο επειδή εκείνος δεν είχε παιδιά. Πέθανε από δάγκωμα φιδιού (Παυσ. 8,4,7).

This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited April 2005 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Επώνυμοι ιδρυτές ή οικιστές

Αίμων

ΑΙΜΟΝΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Γιος του Λυκάονα (Παυσ. 8.3.3, 8.44.1).

Ακόντης

ΑΚΟΝΤΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΙΣ
Γιος του Λυκάονα (Απολλ. 3,8,1).

Λυκάων

ΛΥΚΟΣΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Ηταν γιος του Πελασγού και πρώτος βασιλιάς της Αρκαδίας. Ιδρυσε την πόλη που πήρε το όνομά του, όπως και το όρος Λύκαιον. Ο Λυκάων έδωσε επίσης στο Δία το προσωνύμιο "Λύκαιος". Ο μύθος του Λυκάονα που θυσίασε βρέφος και τάισε τους θεούς είναι από τους πιο διαδεδομένους και ενδιαφέροντες της αρχαιότητας. Σύμφωνα με τον ίδιο μύθο αμέσως μετά από τη θυσία αυτή ο Λυκάων μεταμορφώθηκε σε λύκο (Παυσ. 8,2,3).

Lycaon (Lukaon). A son of Pelasgus by Meliboea, the daughter of Oceanus, and king of Arcadia (Apollod. iii. 8.1). Others call him a son of Pelasgus by Cyllene (Schol. ad Eurip. Orest. 1642), and Dionysius of Halicarnassus (i. 11, 13) distinguishes between an elder and a younger Lycaon, the former of whom is called a son of Aezeus and father of Deianeira, by whom Pelasgus became the father of the younger Lycaon. The traditions about him place Lycaon in very different lights, for according to some, he was a barbarian who even defied the gods (Ov. Met. i. 198), while others describe him as the first civiliser of Arcadia, who built the town of Lycosura, and introduced the worship of Zeus Lycaeus. It is added that he sacrificed a child on the altar of Zeus, and that during the sacrifice he was changed by Zeus into a wolf (Paus. viii. 2.1; comp. Ov. Met. i. 237). By several wives Lycaon became the father of a large number of sons, some say fifty, and others only twenty-two; but neither their number nor their names are the same in all accounts (Apollod., Dionys. ll. cc.; Paus. viii. 3.1; Eustath. ad Hom. p. 313). The sons of Lycaon are said to have been notorious for their insolence and impiety, and Zeus visited them in the disguise of a poor man, with a view to punish them. They invited him to a repast, and on the suggestion of one of them, Maenalus, they mixed in one of the dishes set before him the entrails of a boy whom they had murdered. According to Ovid Zeus was recognised and worshipped by the Arcadian people, but Lycaon, after a vain attempt to kill the god, resolved to try him with the dish of human flesh (Tzetz. ad Lycoph. 481; Eratosth. Catest. 8). However, Zeus pushed away the table which bore the horrible food, and the place where this happened was afterwards called Trapezus. Lycaon and all his sons, with the exception of the youngest (or eldest), Nyctimus, were killed by Zeus with a flash of lightning, or according to others, were changed into wolves (Ov., Tzetz. ll. cc.; Paus. viii. 3.1). Some say that the flood of Deucalion occurred in the reign of Nyctimus, as a punishment of the crimes of the Lycaonids (Apollod. l. c.).

This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited April 2005 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Lycaon. A mythical king of Arcadia, son of Pelasgus and Meliboea (daughter of Oceanus) or Cyllene, and father of Callisto. He is said to have founded on Mount Lycaeum the town Lycosura, the oldest that the sun looked upon, and to have sacrificed a child to Zeus on the altar he had raised on the highest peak of the mountain, on account of which he was changed into a wolf. Another legend relates that he had fifty impious sons. When Zeus came to them in the guise of a beggar, in order to put their contempt of the gods to the test, they followed the advice of Maenalus, the eldest, and set before him the entrails of a boy which had been mixed with the sacrifice. The god, however, threw the table over and killed Lycaon and his sons with lightning, with the exception of Nyctimus, the youngest, whom Gaea saved by firmly holding the right hand of Zeus. During the reign of Nyctimus the deluge connected with the name of Deucalion covered the land as a punishment for the impiety of Lycaon and his sons.

This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Παρωρεύς

ΠΑΡΩΡΙΑ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Γιος του Τρικόλωνου, γιου του Λυκάονα (Παυσ. 8,35,6).

Χαρίσιος

ΧΑΡΙΣΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Γιος του Λυκάονα (Παυσ. 8,3,4).

Θεοί & ημίθεοι

Ανυτος

ΛΥΚΟΣΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Ο Ανυτος ήταν ένας από τους Τιτάνες. Σύμφωνα με το Ιερατείο του Ιερού της Δέσποινας στη Λυκοσούρα αυτός είχε αναθρέψει τη Δέσποινα (Παυσ. 8,37,5).

Zeus Agetor

ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΙΣ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Agetor, a surname given to several gods, for instance:
to Zeus at Lacedaemon (Stob. Serm. 42). The name seems to describe Zeus as the leader and ruler of men; but others think, that it is synonymous with Agamemnon,
to Apollo (Eurip. Med. 426) where however Elmsley and others prefer haletor,
to Hermes, who conducts the souls of men to the lower world. Under this name Hermes had a statue at Megalopolis (Paus. viii. 34).

Zeus Epopsius

Epopsius (Epopsios), that is, the superintendent, occurs as a surname of several gods, such as Zeus (Apollon. Rhod. ii. 1124), Apollo (Hesych. s. v. ; comp. Soph. Philoct. 1040), and of Poseidon at Megalopolis. (Paus. viii. 30.1)

Maniae

Maniae (Maniai), certain mysterious divinities, who had a sanctuary in the neighbourhood of Megalopolis, in Arcadia, and whom Pausanias (viii. 34. 1) considered to be the same as the Eumenides.

Ιστορικές προσωπικότητες

Ακακος

ΑΚΑΚΗΣΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Γιος του Λυκάονα (Παυσ. 8,3,2), τροφός του Ερμή σύμφωνα με τις παραδόσεις των Αρκάδων (Παυσ. 8,36,10).

Δασέας ή Δασεάτας

ΔΑΣΕΑΙ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Γιος του Λυκάονα (Παυσ. 8,3,2).

Θώκνος

ΘΩΚΝΙΑ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Γιος του Λυκάονα (Παυσ. 8.3.2, 8.29.5).

Λάδοκος

ΛΑΔΟΚΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Γιος του Εχέμου (Παυσ. 8,44,1).

Μακαρεύς

ΜΑΚΑΡΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ
Γιος του Λυκάονα (Παυσ. 8,3,2).

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ