Εμφανίζονται 39 τίτλοι με αναζήτηση: Αρχαίες πηγές στην ευρύτερη περιοχή: "ΗΠΕΙΡΟΣ Περιφέρεια ΕΛΛΑΔΑ" .
ΑΜΒΡΑΚΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΠΕΙΡΟΣ
ΑΧΕΡΟΥΣΙΑ (Λίμνη) ΗΠΕΙΡΟΣ
Λίμνη στη Θεσπρωτία (Παυσ. 1,17,5).
ΑΧΕΡΩΝ (Ποταμός) ΗΠΕΙΡΟΣ
Ποταμός της Θεσπρωτίας. Θεωρούνταν το πέρασμα στον Κάτω Κόσμο.
ΑΩΟΣ (Ποταμός) ΗΠΕΙΡΟΣ
Αρχαία ονομασία (Σκύλαξ).
ΓΛΥΚΟΣ ΛΙΜΗΝ (Αρχαίο λιμάνι) ΗΠΕΙΡΟΣ
Epirus has two harbors, one at Buthrotum and the other at Glycys Limen (at Acheron's mouth). (Perseus Encyclopedia Site Text)
ΔΩΔΩΝΗ (Αρχαία πόλη) ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Ιερό του Διός και μαντείο στη Βορειοδυτική Ελλάδα.
In hand of Demeter, oracular doves at Dodona, let fly between the Clashing Rocks.
ΗΠΕΙΡΟΣ (Αρχαία χώρα) ΕΛΛΑΔΑ
Η Αβαντίδα χώρα ανήκε στην Θεσπρωτία της Ηπείρου και πήρε το όνομά της από Αβαντες της Εύβοιας, οι οποίοι κατά την επιστροφή τους από τον πόλεμο της Τροίας εγκαταστάθηκαν μαζί με Λοκρούς από την πόλη Θρόνιο σε αυτήν την περιοχή (Παυσ. 5,22,3).
ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ (Αρχαία χώρα) ΗΠΕΙΡΟΣ
Περιοχή της Ηπείρου απ' όπου έφερε ο Ηρακλής τη λεύκα στην Ηλεία (Παυσ. 5,14,2).
Πόλη στη Θεσπρωτία (Παυσ. 1,17,5).
ΚΩΚΥΤΟΣ (Ποταμός) ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ
Ποταμός της Θεσπρωτίας. Ο Ομηρος τον αναφέρει και στον Αδη (Παυσ. 1,17,5).
ΜΟΛΟΣΣΙΑ (Αρχαία περιοχή) ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Perseus Encyclopedia
ΝΙΚΟΠΟΛΙΣ (Αρχαιολογικός χώρος) ΗΠΕΙΡΟΣ
Βρισκόταν αντίκρι στο Ακτιον (Παυσ. 7,18,8).
ΑΧΕΡΟΥΣΙΑ (Λίμνη) ΗΠΕΙΡΟΣ
Acherusia (Acherousia limne or Acherousis), a name given by the ancients to several lakes
or swamps, which, like the various rivers of the name of Acheron, were at some
time believed to be connected with the lower world, until at last the Acherusia
came to be considered to be in the lower world itself. The lake to which this
belief seems to have been first attached was the Acherusia in Thesprotia, through
which the river Acheron flowed (Thuc. i. 46; Strab. vii.). Other lakes or swamps
of the same name, and believed to be in connexion with the lower world, were near
Hermione in Argolis (Paus. ii. 35.7), near Heraclea in Bithynia (Xen. Anab. vi.
2.2; Diod. xiv. 31), bettween Cumae and cape Misenum in Campania (Plin. H. N.
iii. 5; Strab. v.), and lastly in Egypt, near Memphis (Diod. i. 96).
This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited Sep 2005 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
ΑΜΒΡΑΚΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΠΕΙΡΟΣ
Οι κάτοικοι της Αμβρακίας ενεπλάκησαν στις πολεμικές συρράξεις κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου (431-404 π.Χ.), μαχόμενοι στο πλευρό των Σπαρτιατών και των συμμάχων τους όντας εχθροί των Αθηναίων. Στην αρχή μάλιστα του πολέμου εισβάλλουν στην Ακαρνανία.
ΔΩΔΩΝΗ (Αρχαία πόλη) ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Από τα πιο παλιά δένδρα τον καιρό του Παυσανία (Παυσ. 8,23,5).
Phaedrus (by Plato)
Socrates: They used to say, my friend, that the words of the oak in the holy place of Zeus at Dodona were the first prophetic utterances. The people of that time, not being so wise as you young folks, were content in their simplicity to hear an oak
ΑΘΑΜΑΝΙΑ (Αρχαία περιοχή) ΗΠΕΙΡΟΣ
Οι Αθαμάνες ήταν Ηπειρώτες, που ζούσαν βόρεια της Αμφιλοχίας (Στράβ. 7.7.8)
ΑΙΘΙΚΙΑ (Αρχαία περιοχή) ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Οι Αίθικες ήταν Ηπειρώτες, που ζούσαν βόρεια από την Αμφιλοχία (Στράβ. 7.7.8, βλ. και 9.5.12).
ΑΜΒΡΑΚΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΠΕΙΡΟΣ
Η Αμβρακία, όπως και άλλες πόλεις, υπαγόταν στην Νικόπολη (Στράβ. 10,2,2).
ΑΤΙΝΤΑΝΕΣ (Αρχαία χώρα) ΗΠΕΙΡΟΣ
Οι Ατιντάνες ήταν Ηπειρώτες, που ζούσαν βόρεια της Αμφιλοχίας (Στράβ. 7.7.8).
ΒΑΤΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΠΡΕΒΕΖΑ
(Στράβ. 7,7,5)
ΒΟΥΧΕΤΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΠΡΕΒΕΖΑ
Κοντά στην Κίχυρο είναι μια μικρή πόλη, το Βουχέτιο, κτίσμα των Κασσωπαίων, σε μικρή απόσταση από τη θάλασσα (Στράβ. 7,7,5).
ΔΩΔΩΝΗ (Αρχαία πόλη) ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Ετσι αποκάλεσε ο Στράβων (7,7,10) το αρχαιότατο, σεβαστότατο και περιβόητο σε όλη την Ελλάδα μαντείο της Δωδώνης, αναφερόμενος στους στίχους (Ιλ. Π 233) του Ομήρου.
In ancient times, then, Dodona was under the rule of the Thesprotians; and so was Mount Tomarus, or Tmarus (for it is called both ways), at the base of which the temple is situated. And both the tragic poets and Pindar have called Dodona "Thesprotian Dodona." But later on it came under the rule of the Molossi.
Now as for the Epeirotes, there are fourteen tribes of them, according to Theopompus, but of these the Chaones and the Molossi are the most famous, because of the fact that they once ruled over the whole of the Epeirote country—the Chaones earlier and later the Molossi; and the Molossi grew to still greater power, partly because of the kinship of their kings, who belonged to the family of the Aeacidae, and partly because of the fact that the oracle at Dodona was in their country, an oracle both ancient and renowned.
ΕΛΑΤΡΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΠΕΙΡΟΣ
Ο Στράβων αναφέρει πως ήταν στην ενδοχώρα (Στράβ. 7,7,5).
ΚΙΧΥΡΟΣ (Αρχαία πόλη) ΗΠΕΙΡΟΣ
Thesprotian Ephyri of Cichyrus, which in earlier times was called Ephyra (Strabo 8.3.5)
ΜΟΛΟΣΣΙΑ (Αρχαία περιοχή) ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Οι Μολοσσοί ήταν Ηπειρώτες, που ζούσαν βόρεια από την Αμφιλοχία (Στράβ. 7.7.8).
ΠΑΡΩΡΑΙΟΙ (Αρχαία χώρα) ΗΠΕΙΡΟΣ
Οι Παρωραίοι ήταν Ηπειρώτες, που ζούσαν βόρεια από την Αμφιλοχία (Στράβ. 7.7.8).
ΤΟΜΑΡΟΣ (Βουνό) ΔΩΔΩΝΗ
Αναφέρει ότι στο όρος Τόμαρος βρίσκεται η Δωδώνη(7,7,11 & Ευστάθ.Β750)
ΤΥΜΦΑΙΟΙ (Αρχαία χώρα) ΗΠΕΙΡΟΣ
Οι Τυμφαίοι ήταν Ηπειρώτες, που ζούσαν βόρεια της Αμφιλοχίας (Στράβ. 7.7.8).
ΚΙΧΥΡΟΣ (Αρχαία πόλη) ΗΠΕΙΡΟΣ
Ephure. Probably an Aeolic form of Ephora (ephorao, ephoroi), and equivalent to
Epope, 'a watchtower.' This descriptive name was naturally applicable to many
places; and we find no less than eleven of the name enumerated (Pape, Dict.s.v.).
But of these there are but three, or at most four, that come into the Homeric
poems.
(1) The city afterwards called Corinth, Il.2. 570; 6. 152, which of course is
not intended in the present passage:
(2) A town in Thessaly, known in later times as Crannon, cp. Il.13. 301, with
the interpretation of Strabo (9. 442). But for the Ephyra in the Odyssey the question
lies only between
(3) a town in Thesprotia, called later Kichuros ( Il.2. 659), and
(4) an old Pelasgic town in Elis on the river Selleis (Strabo 7. 328; 8. 338).
Nitzsch declares in favour of (3), because in this passage Athena,
in the character of Mentes king of the Taphians, represents Odysseus as having
touched at Taphos on his return (anionta) from Ephyra to Ithaca; and in a direct
line Taphos lies between Thesprotia and Ithaca; but a ship sailing round the Leucadian
promontory to Ithaca would avoid Taphos altogether, and Leucas had not yet been
made into an island by the channel dug across the neck, for Homer calls it akte
epeiroio Od.24. 378.But if, following the Schol. on Ap. Rhod.1. 747, we place
the Taphian isles among the Echinades and so much further S. , we shall get an
equally good argument in favour of the Eleian Ephyra, as Taphos would then lie
between Ephyra and Ithaca. Another argument in favour of the Eleian town is the
mention ( Il.11. 741) of Agamede, daughter of Augeias king of Elis, as a sorceress,
he tosa pharmaka eide hosa trephei eureia chthon, which suits well with the description
here of the androphonon pharmakon and thumophthora pharmaka in Od.2. 329.In the
latter passage, Ephyra is named along with Pylos and Sparta, as if all three places
were in the Peloponnese.
Again, in Il.3. 627, Meges son of Phyleus is said to have been the
leader of the contingent from Dulichium and the Echinades, hai naiousi peren halos
Elidos anta, and in Il.15. 530, Phyleus is described as having bought a corslet,
ex Ephures potamou apo Selleentos. The statement of the Scholiast that Ilus son
of Mermerus was great grandson of Jason and Medea, and was king of Thesprotia,
is given on the authority of Apollodorus. Eustath. also mentions a story which
makes Medea to have lived for a while in Elis; either story doubtless being invented
or acknowledged by those who maintained the claims of the Thesprotian or Eleian
Ephyra respectively. See Buchholz, Hom. Real. 1. 1. p. 90.
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!