Εμφανίζονται 11 τίτλοι με αναζήτηση: Προσκυνήματα στην ευρύτερη περιοχή: "ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΑΘΗΝΩΝ Νομαρχία ΑΤΤΙΚΗ" .
ΒΥΡΩΝΑΣ (Προάστιο της Αθήνας) ΑΤΤΙΚΗ
Τηλέφωνο: +30 210 7664255
Η μονή του Αγίου Γεωργίου (κοντά στο Δημοτικό Nεκροταφείο Bύρωνα) αναφέρεται ως
μετόχιο της μονής Καισαριανής και, προφανώς, ιδρύθηκε αργότερα από τη μονή αυτή.
Η ονομασία της, σύμφωνα με τη μυθολογία, προέρχεται από τους άθλους του Ηρακλή.
Συγκεκριμένα, ένας από τους άθλους ήταν και η εξολόθρευση του λιονταριού που ζούσε
στις βουνοκορφές του Κιθαιρώνα.
Σύμφωνα με τον μύθο, ο Ηρακλής φόνευσε το λιοντάρι του Κιθαιρώνα με ένα πελώριο
ρόπαλο από γερό ξύλο, που λεγόταν κουτάλη και το οποίο μετέφερε στην περιοχή,
που έλαβε και το όνομα Κουταλά. Ο ιστορικός Κ. Ορλάνδος αναφέρει ότι το κανονικό
όνομα είναι Κουταλάς και προέρχεται από τη γνωστή οικογένεια των Κουταλάδων. Παρά
το γεγονός ότι οι πληροφορίες για τη μονή αυτή είναι ελάχιστες, φαίνεται ότι από
την αρχαιότητα λειτουργούσε ως χώρος θρησκευτικής λατρείας.
Τηλέφωνο: +30 210 7669203
ΕΚΑΛΗ (Προάστιο της Αθήνας) ΑΤΤΙΚΗ
Τηλέφωνο: +30 210 8131369
Ιδρύθη το 1960 από τον Αρχιμανδρίτη Κοσμά Καράμπελλα. Από του έτους
1963 συντηρεί Ορφανοτροφείο και Οικοτροφείο θηλέων, υπό την επωνυμία "ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΣ",
την φροντίδα των οποίων έχουν οι μοναχές. Στο ίδρυμα φιλοξενούνται νέες προεφηβικής
και εφηβικής ηλικίας. Το δε ίδρυμα αυτό φροντίζει για την οικογενειακή και επαγγελματική
αποκατάσταση τους. Στη Μονή εγκαταβιούν επτά μοναχές. Ηγουμένη είναι η μοναχή,
Φιλοθέη Παπάζογλου.
ΚΑΡΕΑΣ (Συνοικία) ΒΥΡΩΝΑΣ
Τηλέφωνο: +30 210 7652746
The ancient stavropegic Monastery of Saint John the Baptist at Kareas,
is located at the end of a rocky valley, at a distance of approximately five hundred
meters away from the populated area of Kareas. Kareas is built on the expanse
of the neighboring mountainside of Hymettus,
where the ancient quarries, known as quarries of "Kara", used to be. At various
times the origins of the name "Kareas" have been attributed to different explanations,
having to do with the location, the honoured person of Saint John the Baptist,
or with the founder of the Monastery. None of these attributions has been verified,
and therefore accepted, without reservations. The conditions and the date of the
establishment of the Monastery - which is definitely founded by the Church of
Athens - are not known, since written documents regarding these matters have not
been found. The Monastery is most likely originated in the Byzantine times. It
is also believed, for good reasons, that a pagan temple of Apollo preexisted at
the place of the Monastery. Later in time - most likely around the fourth century
A.D. - the temple was transformed into an ancient Christian Chapel which was later
rebuilt into a Church, in order to meet the needs of the monastic brotherhood.
The earliest written reference to the Monastery is dated in 1575 A.D. This reference
has to do most likely with the renovation of the Church, which is reserved to
this day and constitutes the main Church of the Monastery.
From the ancient building of the Monastery, the only parts that are
still in existence are: the Church of Saint John, the largest part of the southeastern
two-storey building with the Monastery cells, and a small one-storey building
in the northwestern area. Architecturally, the Church is simple. It is built in
"Cruciform with dome", standing on four columns (Helladic type). Three
of the columns are made of marble and have ancient capitals with suffixes. One
of the four original columns had been subsequently replaced by a square-built
pillar. The only remains of the Church frescos is a relic on the niche of the
"Prothesis", which attests to the contemporary pilgrims the existence of
ancient frescos in the Church. There is a walled-up small part of a "Thorakion"
at the front of the Church which is decorated with a sculpted cross and a running
animal. A similar part of a "Thorakion", with sculptured spiral decoration
and thorn-like flowers, is walled-up at the front of the preserved Monastery cells
located in the southeastern side. On the floor of the Church there was found,
during its latest renovations, part of a tombstone with an inscription. The tombstone
was thought to have covered the tomb of "Diaconissa" named Nikagori, but when
it was removed they found that this was not the case. Since then, it is believed
that the slate was simply used to cover the floor of the Church during one of
its renovations, and that it was either collected by people of the surrounding
Monastic area, or relocated from a similar construction. Over the entrance door
of the Church there is, up to this day, a walled-up, sculptured votive Cross,
which is dated from the year 1769 A.D., and carries the following inscription:
"This Holy Cross was found in the "tekes" (dervise's den) where it has been for
a long time, and the doctor by grace from Sehades, after buying it, has offered
it to this Monastery in 1769."
During the seventeeth century in the Monastery of Kareas a doctor
and philosopher named Peter Papastamatis (Petrakis) from Dimitsana led a monastic
life. After taking his vows he was named Parthenios (1686 A.D.). Parthenios had
renovated (around 1673 A.D.) the Monastery of Bodiless Powers, which was until
then dependent on the Monastery of Saint John Kareas. Since then the Monastery
was renamed as Petraki's Monastery, after Parthenios (Petrakis), who contributed
to the work of renovating the Monastery.
Since 1796 A.D. (or perhaps since 1777 A.D. according to a "Sigil"
of Patriarch Sophronios) the Monastery of Kareas was deserted and fell into decline.
The monks of the Monastery, according to another "Sigil" of Patriarch
Gerasimos III, which is dated in the year 1796 A.D.
The dependent Monastery of the Holy Archangels was closer to the city
of Athens, had more spacious sites, and offered more security to the monks. Therefore
the order was reversed and, from that point on, the Monastery of Kareas, according
to the same Sigil of the Patriarch, became subsidiary to the dominant Monastery
of the Holy Archangels, "Petraki’s".
From that point on, the Monastery of Kareas - as dependent on the
dominant Monastery of "Petraki's" - become "Vakoufi" (Monastery property).
Then, following a petition of the "Petraki's" Monastery - because it
failed to pay the heavy taxation - became subject to Sultana Mihrisah (mother
of Soultan Selim III, 1770-1807 A.D.). Thus the Monastery was attached to a poorhouse
in Constantinople, under
the condition that it would pay a yearly contribution.
Concurrently with the administrative modifications, as stated in the
same Sigil, the Monastery of Holy Archangels and its Dependent monasteries became
ecclesiastically subsidiaries to the Patriarchate.
From that time on, the Monastery of Saint John Kareas became more
deserted progressively and fell into decline. It continued to be Dependent on
the Petrakis. Monastery, and the future and progress of the two Monasteries coincided
for approximately the next two centuries.
Following its decline into a Dependent Monastery, Kareas was not used
to the advantage of the dominant Monastery of "Petraki’s". It was rather
used solely as a financial resource, offering profits from its quarries, as well
as from its pastures.
During the reconstruction of the Modern Greek state, following the
revolution and the ruling of the nation by the Bavarians, after publication of
the Royal Decree of the 25th of September 1833, "regarding the Monasteries of
the kingdom of Greece", it was commanded by the Prefecture of Attica and Viotia,
to the Abbot Dionysios of Petrakis Monastery, to relocate the soonest possible,
"along with all the brotherhood", to a new location, possibly to the old dominant
Monastery of Kareas, because the area of the Petrakis Monastery was considered
to be appropriate for building a military hospital.
Finally, after putting in several objections and extensive exchanges
of letters and despite the objections of the brotherhood, the Monastery of Kaesariani,
rather than the old Monastery of Kareas, was considered a more appropriate location
to which they moved.
For a short period of time, the Monastery of Petrakis and its Dependent
Monasteries became annexed to the Monastery of Penteli, but they were soon dissociated
from it and returned to their prior status.
Τhe onset of the twentieth century meets the Monastery of Kareas - Dependent
still on the Petraki's Monastery - small, poor, a neglected country Chapel, "a
pitiful sight, with inelegant buildings and extensions that were constructed by
ill-qualified people" (A.D. 17, 1961/62). Despite all that, it continued to draw
and inspire a great number of faithful pilgrims.(...).
With parallel efforts from the Department of Archaeology, "the works
of the quarries were finally terminated before the war. Following the war termination,
the Church building of the Monastery was freed up from the remains of the quarry,
freeing up a narrow area around it that protected it from further damage" (as
stated above).
The Board of Trustees of Byzantine Antiquities designed a "programme
for the restoration and proper presentation of the Monastery, which, following
the approval of the Department of Archaeology, began to operate in March of 1963."
During the reconstruction works, "masses of stones and marble remains, which were
hanging over the Church were removed... revealing a series of quarters with arch-tops,
along the northwestern side of the grounds. During the clean up of one of those
quarters, a limestone was found, with the year 1712 engraved on it... dating of
course the year of the construction" (as stated above).
The construction works of the Monastery, with expenses of the Archaeology
Department, were continued till the year 1971. It is worth mentioning that during
those works, specifically in 1968, a copper coin of Alexios I, Komninos, was found.
A new era began for the Monastery of Kareas, in May of 1971, when
a newly-formed Sisterhood inhabited the Monastery.(...).
Τηλέφωνο: +30 210 7650765
ΝΤΑΟΥ ΠΕΝΤΕΛΗ (Συνοικία) ΠΕΝΤΕΛΗ
Τηλέφωνο: +30 210 6039226
ΠΑΤΗΣΙΑ (Συνοικία) ΑΘΗΝΑ
Τηλέφωνο: +30 210 8624732
Ησυχαστήριο « Παναγία των Βρυούλων »
Ενα Ορθόδοξο Μοναστήρι στήν καρδιά της Αθήνας. Στην γειτονιά σου.
Πατήσια-Πλ. Αμερικής. Στα Πατήσια, την άλλοτε εξοχική περιοχή που αγάπησαν ιδιαίτερα
οι παλιοί Αθηναίοι και έρχονταν για να κάνουν την ανοιξιάτικη βόλτα τους και την
πρωτομαγιάτικη εκδρομή τους, στα Πατήσια με τους ολάνθιστους κήπους τους και τις
ανθισμένες γαζίες, τα περιβόλια και τα τρεχούμενα νερά τους, στα Πατήσια που τα
παλιά χρόνια φιλοξένησαν το Μοναστήρι-Μετόχι μέσα στο οποίο μαρτύρησε η Αγία Φιλοθέη
η Αθηναία, σπουδαίο μνημείο μέχρι σήμερα, σ’ αυτά τά Πατήσια, τα σημερινά, με
την πολύ γνωστή σε όλους μας οδό Φυλής και τα « σπίτια » της, τα παγκάκια που
φιλοξενούν καθημερινά νέα παιδιά που αργοσβήνουν από τα ναρκωτικά, τους φοβισμένους
στο βλέμμα και αμήχανους στην συμπεριφορά μετανάστες τους φερμένους από όλη την
γη, στα σημερινά Πατήσια τα υποβαθμισμένα από το νέφος και την εγκατάλειψη, σ'
αυτά τα αφιλόξενα Πατήσια, σήμερα, μερικές νέες Μοναχές με τον Ιερέα τους, ξεκίνησαν
να δημιουργήσουν ένα Μοναστήρι, πού η υπαρξή του είναι πλέον πραγματικότητα.
Πήραν την ευλογία του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, έχουν την
συμπαράσταση του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου και προχωρούν με την ευχή του πνευματικού
τους π. Γαβριήλ Τσάφου, που είναι εφημέριος για 30 σχεδόν χρόνια στον τόπο που
μαρτύρησε η Αγία Φιλοθέη, στο Εκκλησάκι του Αγίου Ανδρέα, οδός Λευκωσίας 40, Πλ.
Αμερικής.
ΠΕΝΤΕΛΗ (Προάστιο της Αθήνας) ΑΤΤΙΚΗ
Τηλέφωνο: +30 210 6044777
Τηλέφωνο: +30 210 8041757, 8042404
Φαξ: +30 210 8041755
Η Ιερά Κοινοβιακή Μονή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Πεντέλης ιδρύθηκε
το έτος 1578 από τον επίσκοπο Ευρίπου (Ευβοίας) Τιμόθεο, την μνήμη του οποίου
τιμάει η εκκλησία μας στις 16 Αυγούστου. Απέχει περίπου 18 χιλιόμετρα από το κέντρο
των Αθηνών και είναι κτισμένη στη νότια πλευρά του Πεντελικού Βουνού σε υψόμετρο γύρω στα 430 μέτρα.
Η Ι. Μονή από την ίδρυση της μέχρι και την απελευθέρωση από τους Τούρκους
ήταν Σταυροπηγιακή δηλαδή υπάγονταν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Μάλιστα ο Ηγούμενος
της Μονής Ιερόθεος είχε πάει στην Κωνσταντινούπολη
όπου εκεί πέτυχε την κατοχύρωση τα Σταυροπηγιακής αξίας της Μονής από τον Ιερεμία
τον Β' (1572-1595) με σιγίλλιο το οποίο όμως δεν έχει σωθεί. Ανανέωση του Πατριαρχικού
προνομίου έγινε με δεύτερο σιγίλλιο από τον Πατριάρχη Διονύσιο τον Δ' το 1678.
Έγινε Μητροπολιτική δηλαδή υπήχθη στο Μητροπολίτη Αθηνών το 1858.
Τα διάφορα σουλτανικά φιρμάνια που κατά καιρούς εκδίδονταν και κατοχύρωναν
τα προνόμια και τα δικαιώματα της Μονής πολλές φορές καταλύονταν με αποτέλεσμα
να επακολουθούν λεηλασίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η λεηλασία της Μονής
κατά την άλωση της Αττικής από τον Μοροζίνη (1688-1690) και μία ακόμη που
συνέβη κατά τον Εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα εναντίον των Τούρκων το 1821 ως αποτέλεσμα
της συμβολής της Ι. Μονής στον αγώνα αυτό.
Το 1692 με πατριαρχικό σιγίλλιο η Μονή συγχωνεύτηκε με την Μονή
Νταού Πεντέλης και την Μονή
Αγ. Νικολάου Καλησίων. Σήμερα όμως είναι και πάλι χωριστά.
Το 1778 η Ιερά μονή αποτέλεσε το καταφύγιο για τους κατοίκους της
Αθήνας οι οποίοι μαζί με
τον Μητροπολίτη τους Γαβριήλ έμειναν στην Μονή για να αποφύγουν μία φοβερή επιδημία
πανώλης που αποδεκάτισε μεγάλο μέρος του πληθυσμού της Αθήνας. Οι πολίτες αυτοί
φιλοξενήθηκαν από την Μονή περίπου δύο χρόνια.
Η Ι.Μ ανακαινίστηκε το έτος 1768 και το 1858 επεκτάθηκε κτιριακά για
να χωρέσει τους περίπου τους 120 μοναχούς. Επί Ηγουμένου Κυρίλλου Β' επισκευάσθηκε
ο Ναός και διακοσμήθηκε. Σήμερα στο Μοναχολόγιο της Μονής είναι εγγεγραμμένοι
58 μοναχοί και ιερομόναχοι και εγκαταβιώνουν μόνιμα σε αυτήν 17 και ένας δόκιμος.
Άξια προσοχής είναι τα παραδοσιακά αξιοθέατα της Μονής όπως, το μουσείο της
και το Καθολικό.
ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ (Προάστιο της Αθήνας) ΑΤΤΙΚΗ
Τηλέφωνο: +30 210 5013639
Στην Κηπούπολη Αττικής τηλ. 50.13.639 ΤΚ 132.31 Εν μέσω πολυκατοικιών,
που κατά περίεργον τρόπο, όταν ευρίσκεσαι μέσα, έχεις την αίσθηση, ότι είσαι μακριά
από αυτές. Η Ιερά Μονή ιδρύθηκε το 1925 από την μοναχή ΚΥΠΡΙΑΝΗ και ηγουμένη αυτής.
Από το 1974, η Μονή μετατράπηκε σε ανδρώα, όπου είναι εγγεγραμένοι οι Ιερομόναχοι
της Ιεράς Μητροπόλεως Αττικής, και λειτουργεί ως "Πνευματικό Θεολογικό Κέντρο".
Υπάρχουν άγια Λείψανα παραχωρηθέντα από τον νυν Καθηγούμενο ΓΑΒΡΙΗΛ.
Τεμάχια: Αγίων Παντελεήμονος, Τρύφωνος, Νεκταρίου, Βαρβάρας, Μαρίνης, Χρυσοστόμου,
Αρσενίου εν Πάρω, Χαραλάμπους, Ελευθερίου. Δραστηριότητες: Κάθε Πέμπτη
"Συνάντησις Νέων". Παρασκευή Εσπέρας Αγρυπνία. Σάββατο εσπέρας διάφοροι πνευματικαί
ομιλίαι.
ΧΑΪΔΑΡΙ (Προάστιο της Αθήνας) ΑΤΤΙΚΗ
Τηλέφωνο: +30 210 5818601, 5575183
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!