EN
Greek Travel Pages

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 12 τίτλοι με αναζήτηση: Οι κάτοικοι του τόπου στην ευρύτερη περιοχή: "ΦΩΚΙΔΑ Νομός ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ" .


Οι κάτοικοι του τόπου (12)

Αρχαίοι λαοί-φυλές του τόπου

ΔΩΡΙΣ (Αρχαία περιοχή) ΦΩΚΙΔΑ

Δωριείς

Η Δωρίς θεωρούνταν κοιτίδα της ένδοξης αυτής φυλής.


Δρύοπες

Ηταν οι πρώτοι κάτοικοι του τόπου.


Ηθη και έθιμα

  Η ιστορία των δύο πανάρχαιων οικισμών Δελφοί και Χρισσό είναι πάρα πολύ μεγάλη και συνδέεται με τον κοινωνικό και πολιτιστικό βίο των αρχαίων προγόνων μας. Ο χρόνος απέδειξε ότι πάρα πολλά ήθη και έθιμα ήταν κοινά, γιατί κοινές ήταν οι μοίρες των ανθρώπων. Προπολεμικά οι άνθρωποι γλεντούσαν μέσα από τις απλές παραδοσιακές συνήθειες, για να ξεχάσουν τις στενοχώριες τους από τη σκληρή δουλειά της καλλιέργειας της ελιάς και των λιγοστών επαγγελμάτων-βοσκού, μπακάλη, κοφινά, σιδερά, καλαντζή, αλμπάνη, νεροκράτη, ταβερνιάρη, φωτογράφου, κουδουνά, σαμαρά, ράπτη, μοδίστρας και ντελάλη (στους Δελφούς ο Παν. Ματθαίος και στο Χρισσό ο Παν. Λαiνης).
  Μερικά από τα γνωστότερα ήθη και έθιμα είναι :

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Δελφών


Πένθη

Όταν κάποιος πέθαινε σε νεαρή ηλικία, το σπίτι πενθούσε έντονα. Για να δείξουν μάλιστα το πένθος, έβαζαν έξω από το σπίτι ένα μαύρο ύφασμα με τα αρχικά του ονόματος του νεκρού σε χάρτινα χρυσά γράμματα. Αργότερα έβαζαν μαύρες κορδέλες, ώστε να γνωρίζουν όλοι ότι το σπίτι πενθεί και δεν δέχεται επισκέψεις στις γιορτές, ούτε έπρεπε τα παιδιά να λένε τα κάλαντα. Μέχρι το 1950 έντυναν και εσωτερικά τα σπίτια τους με μαύρες κουρτίνες και τραπεζομάντηλα, ή έβαζαν μαύρες κορδέλες πάνω στα τραπεζομάντηλα, τις κουρτίνες και τους καθρέπτες. Την ημέρα του θανάτου οι καθρέπτες ήταν καλυμμένοι με πετσέτες. Οι γυναίκες ντύνονταν ολόμαυρα και οι άνδρες έμεναν αξύριστοι. Σήμερα οι εκδηλώσεις αυτές του πένθους έχουν απαλυνθεί. Οι άνδρες μένουν αξύριστοι μόνο αν χάσουν νέα την σύντροφό τους ή το παιδί τους. Τότε φορούσαν συνέχεια το περιβραχιόνιο και τη μαύρη γραβάτα, ενώ στις μέρες μας μόνο στην κηδεία και συνέχεια στις πένθιμες τελετές. Μέχρι το 1970 περίπου οι χήρες δεν έβγαζαν ποτέ τα μαύρα ρούχα. Μόνον όταν πάντρευαν το παιδί τους έριχναν την ημέρα του γάμου ένα άσπρο μαντήλι στην πλάτη τους. Ακόμη και σήμερα σε αρραβώνες και γάμους όσες γυναίκες πενθούν και φορούν μαύρα συμμετέχουν στις τελετές αυτές, ρίχνοντας πάνω στα ρούχα τους άσπρο μαντήλι. Οι γυναίκες φορούν μαύρα συνήθως για ένα χρόνο στους ηλικιωμένους και τρία χρόνια στους νεώτερους.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Δελφών


Μεταμόρφωσης του Σωτήρος

, , 6/8

Στις 6 Αυγούστου, στη γιορτή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, συνηθίζεται ακόμα και σήμερα οι νοικοκυρές να κόβουν μισογινωμένα σταφύλια από τ' αμπέλια και τις κληματαριές και να τα πηγαίνουν στην εκκλησία. Αφού τα ψάλει ο παπάς, οι γυναίκες τα μοιράζουν στον κόσμο. Αυτό το έκαναν, για να έχουν καλή σοδειά και καλά κρασιά.


Τσερλόνερο

, , 28/8

Την παραμονή του Αγίου Ιωάννη του Αποκεφαλιστή (29 Αυγούστου) οι Δελφιώτες και οι Χρισσαϊτες συνήθιζαν να πηγαίνουν με ζώα στην εκκλησία του Αη-Γιάννη στην Κίρρα. Εκεί συμμετείχαν στην αγρυπνία και έπιναν νερό από την πηγή της περιοχής, που θεωρούσαν ότι καθάριζε τα έντερα. Για το λόγο αυτό, το νερό αυτό το αποκαλούσαν «τσερλόνερο». Ανήμερα, μετά τη λειτουργία, επέστρεφαν στα σπίτια τους ανακουφισμένοι ψυχικά και σωματικά. Το έθιμο αυτό έσβησε μετά το 1970.


Αγίου Συμεών ή Αη-Συμιού

, , 1/9

Η 1η Σεπτεμβρίου ήταν η αρχή της ελληνικής Ινδικτιώνος. Η Ινδικτιών ήταν μη αστρονομικός κύκλος, τον οποίο χρησιμοποιούσαν παλιότερα ως μέσο προσδιορισμού των ετών και ταυτιζόταν με το οικονομικό έτος. Οι προϋπολογισμοί του Κράτους και των μεγάλων επιχειρήσεων συντάσσονταν από την 1η Σεπτεμβρίου και μετά. Αυτό ισχύει και σήμερα στις οικονομικές σχέσεις του κράτους και των επιχειρήσεων. Ο λαός θεωρούσε ότι η ημερομηνία αυτή ήταν καθοριστική για την οικονομική επιτυχία του σπιτιού. Έτσι και στους Δελφούς και το Χρισσό την ημέρα αυτή δεν δέχονταν επισκέψεις. Το έθιμο αυτό μετά τη δεκαετία του 1950 ατόνησε και σήμερα πια δεν τηρείται.


Λαοί & φυλές του τόπου

ΑΙΓΙΤΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΦΩΚΙΔΑ

ΑΜΦΙΣΣΑ (Αρχαία πόλη) ΠΑΡΝΑΣΣΙΔΑ

Λοκροί

Στην Αμφισσα είχαν εγκατασταθεί Λοκροί. Αυτοί μάλιστα έδωσαν αφορμή για να κηρύξουν τον πόλεμο στην Αμφισσα οι πόλεις της Αμφικτυονίας το 339 π.Χ. (Αισχ. 3,123 , Δημοσθ. 18, 157 & Παυσ 3,9,9).


Ονόματα των κατοίκων

ΤΟΛΟΦΩΝ (Αρχαία πόλη) ΠΑΡΝΑΣΣΙΔΑ

Τολοφώνιοι

Ο Θουκυδίδης αναφέρεται σε Λοκρούς ανάμεσα στους οποίους συμπεριλαμβάνονταν και οι Τροφώνιοι (Θουκ. 3,301,2).


ΦΩΚΙΣ (Αρχαία περιοχή) ΕΛΛΑΔΑ

Φωκείς

Βρέθηκαν σε πόλεμο με τους Φλεγύες και τους Θεσσαλούς. Επίσης, πήραν μέρος στον Τρωικό Πόλεμο.


Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

Αναχωρησεις πλοιων
Από

Copyright 1999-2019 ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Ε.Π.Ε.