gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 10 τίτλοι με αναζήτηση: Αξιοθέατα  στην ευρύτερη περιοχή: "ΑΣΚΙΟ Δήμος ΚΟΖΑΝΗ" .


Αξιοθέατα (10)

Γέφυρες

Πέτρινο γεφύρι Πελεκάνου

ΠΕΛΕΚΑΝΟΣ (Χωριό) ΚΟΖΑΝΗ
  Βρίσκεται στον κάμπο της περιοχής του Πελεκάνου σε απόσταση 1 / 2 χλμ. από τον οικισμό και σε χείμαρρο, ονομαζόμενο «Του Φασούλη η Γούρνα». Είναι το νεότερο σε ηλικία πέτρινο γεφύρι του Δυτικομακεδονικού χώρου. Κτίστηκε μόλις το 1935.
  Είναι μονότοξο, με μήκος 18,50 μ., πλάτος 3,10 μ., ύψος 4,40 μ. και άνοιγμα τόξου 7,50 μ. Έχει συνδετικό υλικό για τις πέτρες, ασβεστοκονίαμα και μικρό στηθαίο με τσιμέντο, ενισχυμένο με σίδερο. Επάνω του υπάρχει λιθόστρωτο με ασβεστόλιθο. Στο κάτω μέρος της καμάρας υπάρχουν σταλακτίτες, φτιαγμένοι από τον ασβέστη του κονιάματος. Στο ίδιο μέρος το γεφύρι έχει ραγίσει, ενώ παρουσιάζονται διαβρώσεις και στις δύο βάσεις των βάθρων του γεφυριού, όπου οι δύο, τριγωνικής διατομής σφηνοειδείς προεξοχές που κατασκευάστηκαν για προστασία των βάθρων, είναι ημικατεστραμμένες.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Ασκίου


Θρησκευτικά μνημεία

Ιερά Μονή Αγίας Παρασκευής Δομαβιστίου

ΑΣΚΙΟ (Βουνό) ΚΟΖΑΝΗ
   Βρίσκεται στους πρόποδες του όρους Σινιάτσικου, σε απόσταση 3 χλμ. δεξιά του δρόμου Εράτυρας - Σισανίου - Ναμάτων. Το Δομαβίστι ήταν χωριό που σήμερα δεν υπάρχει.
  Υπάρχουν μαρτυρίες ότι η μονή υπήρχε πριν από το 1362, ίσως από τις αρχές του 13ου αιώνα. Επί Τουρκοκρατίας, υπέστη πολλές καταστροφές, ενώ το 1889 το μοναστήρι πυρπολήθηκε και οι μοναχοί σκοτώθηκαν. Στη δεκαετία του '50 το μοναστήρι ερημώθηκε εντελώς.
  Σήμερα σώζεται μόνο το καθολικό της μονής, που είναι ναός σταυροειδής εγγεγραμμένος με πολλές απλουστεύσεις, ώστε να μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε μονόκλιτη θολωτή βασιλική με τρούλο. Είναι κτίσμα του 16ου ή 17ου αιώνα και έχει όμορφο ξυλόγλυπτο τέμπλο και αγιογραφίες αυτής της περιόδου.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Ασκίου


ΣΙΣΑΝΙ (Χωριό) ΚΟΖΑΝΗ
  Βρίσκεται 2 χλμ. νοτιοδυτικά του Σισανίου, δίπλα στο Μοναστήρι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Η αποκάλυψή του έγινε με ανασκαφικές εργασίες που ξεκίνησαν το 1991 από τον Σωτήρη Κίσσα και ολοκληρώθηκαν το 1996.
  Η εποχή της ίδρυσης του μεγάλου επισκοπικού ναού τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 11ου αιώνα μ.Χ. Στην περίοδο αυτή ανάγεται ο τοιχογραφημένος διάκοσμος του ιερού με παραστάσεις ιεραρχών, καθώς και αυτός της πρόθεσης. Στη φάση αυτή ο ναός είναι μια τρίκλιτη βασιλική με πεσσούς και ευρύ εγκάρσιο κλίτος, νάρθηκα και ανοικτό εξωνάρθηκα στα δυτικά. Στη συνέχεια το κτίριο καταστρέφεται βίαια, πιθανότατα από σεισμό, που συνέβη το αργότερο, στο πρώτο μισό του 13ου αιώνα. Μετά την καταστροφή αυτή έγιναν διάφορες μεταρρυθμίσεις με σκοπό την ενίσχυση του κτίσματος. Τέλος, ο ναός θα πρέπει να καταστράφηκε από φωτιά στις αρχές του 15ου αιώνα.
  Ο ναός είναι εφάμιλλος σε μεγαλοπρέπεια με τους επισκοπικούς ναούς των μεγάλων βυζαντινών επαρχιακών κέντρων (Βέροια, Σέρβια, Σέρρες, Καλαμπάκα κ.λπ.). Στον επισκέπτη παρέχεται η δυνατότητα ανόδου σε έναν υπερυψωμένο κατά 1,5 μ. διάδρομο με μεταλλικό σκελετό και ξύλινο δάπεδο. Στον περιβάλλοντα χώρο προβλέπονται μια σειρά από έργα που θα ομορφύνουν το τοπίο και θα διευκολύνουν την πρόσβαση του κοινού.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Ασκίου


Οικίες

Houses of Eratyra

ΕΡΑΤΥΡΑ (Κωμόπολη) ΚΟΖΑΝΗ
  The urban houses of Eratyra were built by families whose income originated from trade and emigration. The oldest of these mansions date to the 18th century and resemble their contemporaries, the mansions of Siatista. They have two storeys and are L-shaped in plan.
  On the ground floor, around the flagstone courtyard, are the 'strotos' (family sitting room) and a second room for auxiliary functions, while at the rear of the house is the 'katoi' (a semi-basement with a few openings), where foods were stored. The kitchen, oven and lavatory are in the so-called 'magereio' (cooking shed), a small building in the courtyard near the house.
  The wooden staircase in the courtyard leads to the upper floor ('anoi'), where on the two long sides of the open 'liakoto' (sun room) four rooms were arranged, of which the 'bas-ondas' was the main reception room. In the older houses, the roofed balconies, supported on buttresses, project symmetrically from the two ends of the main facade and the central portion of the rear.
  In the later houses, the balcony, now projecting from the middle of the front of the upper storey, is supported by wooden columns, creating a semi-open area in front of the entrance, the 'hayiati'.
  Unworked limestone blocks quarried locally and bonded with mud were used as construction materials for the ground floor, while for the upper floors lighter materials were preferred (such as 'tsatmas', half timbering and plaster with infill).

By kind permission of:Ekdotike Athenon
This text is cited Nov 2003 from the Macedonian Heritage URL below, which contains image.


Έπαυλη Λαζαρίδη

  The Lazaridis mansion lies on the north side of town. It contains the oldest surviving wall-paintings in Eratyra, dating to 1796 as the inscription tells us. Using sparse color and line, the artist has rendered the two-headed eagle of Byzantium and the sliced watermelon (which at one time symbolized the beheading of Saint John the Baptist), a subject encountered in churches as well as houses in western Macedonia and Mount Pelio. From the 18th century, however, its symbolic significance was forgotten, as indicated by the presence of the fork sticking into the fruit.

By kind permission of:Ekdotike Athenon
This text is cited Nov 2003 from the Macedonian Heritage URL below, which contains image.


  Το αρχοντικό Λαζαρίδη είναι ένα τυπικό παράδειγμα της «αστικής» αρχιτεκτονικής της Εράτυρας (Σέλιτσας) κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, ένα ιστορικό ντοκουμέντο της εποχής κατά την οποία η οικονομική δραστηριότητα της κωμόπολης βρίσκεται στην ακμή της.
  Είναι ένα διώροφο πέτρινο οικοδόμημα με κεραμοσκεπή και λίγα παράθυρα στο ισόγειο. Ενδιαφέρουσα είναι η ζωγραφική διακόσμηση του εσωτερικού του αρχοντικού. Η κάτοψη του κτιρίου οργανώνεται σε σχήμα Γ, όπου το ένα σκέλος προεξέχει ελαφρά σε σχέση με το άλλο σαν πύργος προστατευτικός της εισόδου.
  Από την τυπολογία του αρχοντικού αλλά και τις τοιχογραφίες προκύπτει ότι το κτήριο είναι κατασκευασμένο στα μέσα ή το 2ο μισό του 18ου αιώνα.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Ασκίου


Αρχοντικό Παπαθεοδώρου

  The Papatheodorou mansion is situated near the old town square. It is a large building with a rectangular layout. Its wall-paintings, dating to the last quarter of the 19th century, appear in one room on the ground floor (now varnished), but mainly in the rooms upstairs.
  Two of the upper rooms are decorated with plant and other motifs as well as buildings enclosed within medallions, reminiscent of the ornamentation on some porcelain plates. In the main room, a frieze embellishing the entire length of the upper part of the wall depicts an imaginary landscape with curious large buildings intermingled with the figures of animals and humans.

By kind permission of:Ekdotike Athenon
This text is cited Nov 2003 from the Macedonian Heritage URL below, which contains image.


  Παλιό αρχοντικό του 19ου αιώνα, με πλούσιες τοιχογραφίες που βρίσκεται στην Εράτυρα. Το κτίριο είναι κατασκευασμένο με λιθοδομή, ενώ κάποιοι εσωτερικοί τοίχοι φέρουν στοιχεία ξύλινης κατασκευής. Όλα τα δωμάτια είναι διακοσμημένα με τοιχογραφίες λαϊκής τέχνης με έντονους χρωματισμούς.
  Το κτίριο ήταν για πολλά χρόνια εγκαταλειμμένο και τελευταία χρησιμοποιούνταν ως αποθηκευτικός χώρος, με αποτέλεσμα να καταστραφεί μέρος των τοιχογραφιών. Το 1997 - 1998 πραγματοποιήθηκε αποτοίχιση τμημάτων των τοιχογραφιών.
   Τα τελευταία χρόνια ο Δήμος Ασκίου προχώρησε σε αποκατάσταση του Αρχοντικού και επανάχρησή του ως «Κέντρου προβολής των Αρχοντικών της Δυτικής Μακεδονίας», και έχει αναλάβει τη λειτουργία του κτιρίου, καλύπτοντας για το σκοπό αυτό τις σχετικές απαιτήσεις.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Ασκίου


Αρχοντικό Μίλιου

  A typical example of the mansions of Eratyra is that of Milios on the north side of town. Its wall-paintings, which date from the mid-19th century, are concentrated in one room on the upper floor and extend like a frieze below the ceiling.
  They portray animal and human figures as well as buildings in a landscape. The military costumes worn by the people and the apparent sequence of the paintings indicate that the scenes may tell a story, possibly one connected with the events of the period.

By kind permission of:Ekdotike Athenon
This text is cited Nov 2003 from the Macedonian Heritage URL below, which contains image.


Αρχοντικό Ντελίβαση

  The Delivasis mansion is located near that of Lazaridis. It has all the characteristics of the later type of house with the 'hayiati' (covered porch) at the front. Its wall-paintings date from 1878. The murals in the adjoining wing, which was used for guests, are of greater interest. They depict the portraits of the owner's four daughters within ornamental baroque frames.
  These figures with their European dress and coiffures each hold a representative object: fan, letter, bouquet, caged canary. These scenes, although the work of a folk artist, are governed by the principles of European painting.

By kind permission of:Ekdotike Athenon
This text is cited Nov 2003 from the Macedonian Heritage URL below, which contains image.


Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ