Εμφανίζονται 31 τίτλοι με αναζήτηση: Μυθολογία στην ευρύτερη περιοχή: "ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ Κωμόπολη ΗΛΕΙΑ" .
ΟΛΥΜΠΙΑ (Αρχαίο ιερό) ΗΛΕΙΑ
Στη Δυτική Πελοπόννησο, σε μια ειδυλλιακή και γαλήνια κοιλάδα, ανάμεσα στον Κρόνιο Λόφο και στη συμβολή των ποταμών Αλφειού και Κλαδέου, αναπτύχθηκε κατά την αρχαιότητα ένα από τα αξιόλογα πανελλήνια ιερά: το Ιερό της Ολυμπίας. Στο Ιερό αυτό εκτός από τις θρησκευτικές τελετές καθιερώθηκαν από πολύ παλιά και οι αγώνες, τα Ολύμπια, που συγκέντρωσαν με την πάροδο του χρόνου το ενδιαφέρον όλων των Ελλήνων.
Με τους Ολυμπιακούς Αγώνες βρήκε την απόλυτη έκφρασή του το ιδανικό της ευγενικής άμιλλας και σφυρηλατήθηκε για πολλούς αιώνες η ενότητα και η ειρήνη του ελληνικού κόσμου. Γι αυτό, το Ιερό όπου τελούνταν, αναγνωρίστηκε σαν ένα από τα πιο μεγάλα πανελλήνια κέντρα.
Ο Ηρακλής, ο μεγαλύτερος των Ιδαίων Δακτύλων ή Κουρητών, έβαλε τα αδέλφια του να τρέξουν και έδωσε ένα στεφάνι από αγριελιά στο νικητή. Ετσι ξεκίνησαν οι αγώνες που ο ίδιος ο Ηρακλής ονόμασε Ολύμπια. Ορισε να γίνονται κάθε πέντε χρόνια γιατί πέντε αδέλφια ήταν συνολικά οι Κουρήτες. Σύμφωνα με άλλη παράδοση τους Αγώνες καθιέρωσε ο Δίας όταν νίκησε τον Κρόνο σε αγώνα πάλης και πήρε απ' αυτόν τη βασιλεία. Στον κατάλογο των νικητών αναφέρεται και το όνομα του Απόλλωνα και επειδή το παίξιμο του αυλού ήταν ιερό γι'αυτόν το καθιέρωσαν κατά τη διάρκεια του πένταθλου (Παυσ. 5.7.7,9,10).
ΠΙΣΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Γιος του Αλξίωνα ή του Αρη, πατέρας της Ιπποδάμειας. Εχασε το βασίλειό του από τον Πέλοπα (Παυσ. 5,1,6).
Oenomaus, (Oinomaos). King of Pisa in Elis, son of Ares and
father of Hippodamia. An oracle had warned him that he should perish by the hands
of his son-in-law; and as his horses were swifter than those of any other mortal,
he declared that all who came forward as suitors for Hippodamia's hand should
contend with him in a chariot-race, that whoever conquered should receive her,
and that whoever was conquered should suffer death. The race-course extended from
Pisa to the altar of Poseidon, on the Corinthian Isthmus. The suitor started with
Hippodamia in a chariot, and Oenomaus then hastened with his swift horses after
the lovers. He had overtaken and slain many a suitor, when Pelops, the son of
Tantalus, came to Pisa. Pelops bribed Myrtilus, the charioteer of Oenomaus, to
take out the linch-pins from the wheels of his master's chariot, and Pelops received
from Poseidon a golden chariot and horses of great swiftness. In the race which
followed, the chariot of Oenomaus broke down, and he fell out and was killed.
Thus Pelops obtained Hippodamia and the kingdom of Pisa.
There are some variations in this story, such as that Oenomaus
was himself in love with his own daughter, and for this reason slew her lovers.
Myrtilus also is said to have loved Hippodamia, and as she favoured the suit of
Pelops, she persuaded Myrtilus to take the linch-pins out of the wheels of her
father's chariot. As Oenomaus was breathing his last, he pronounced a curse upon
Myrtilus. This curse had its desired effect, for as Pelops refused to give to
Myrtilus the reward he had promised, or else because Myrtilus had attempted to
dishonour Hippodamia, Pelops thrust him down from Cape Geraestus. Myrtilus, while
dying, likewise pronounced a curse upon Pelops, which was the cause of all the
calamities that afterwards befell his house.The tomb of Oenomaus was shown on
the river Cladeus, in Elis. His house was destroyed by lightning, and only one
pillar of it remained standing.
This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
Oenomaus : Various WebPages
Πατέρας του Οινόμαου (Παυσ. 5,1,6).
Οι φοράδες του Μάρμακα, πρώτου μνηστήρα της Ιπποδάμειας, που ο Οινόμαος τις έσφαξε μαζί με το αφεντικό τους. Ο τάφος τους βρισκόταν κοντά στον ποταμό Παρθενία (Παυσ. 6,21,7).
Γιος του Περιήρη, γιος του Αιόλου) (Παυσ. 6,22,2).
ΗΡΑΚΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Γιος του Γαργηττού, είχε έρθει στην Ηράκλεια από την Αθήνα (Παυσ. 6,22,7).
ΛΟΥΒΡΟ (Χωριό) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Ιδρυσε Ναό του Ασκληπιού (Παυσ. 6,21,4).
Perseus Project Index. Total results on 3/4/2001: 6 for Demaenetus.
ΠΙΣΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Γιος του Πέλοπα, πατέρας της Αυτομέδουσας και της Περίβοιας.
Alcathous, (Alkathoos). The son of Pelops and Hippodamia, who obtained as his wife Evaechme, the daughter of Megareus, by slaying the Cithaeronian lion, and succeeded his father-in-law as king of Megara. He restored the walls of Megara, which is therefore sometimes called Alcathoe by the poets. In this work he was assisted by Apollo. The stone upon which the god used to place his lyre while he was at work was believed, even in late times, to give forth a sound, when struck, similar to that of a lyre.
This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
Ο Μυρτίλος ήταν γιος του Ερμή και ηνίοχος του Οινόμαου. Ο Οινόμαος με τη βοήθεια του Μυρτίλου σκότωνε σε αγώνες τους μνηστήρες της κόρης του Ιπποδάμειας. Τη νέα όμως ερωτεύτηκε και ο Μυρτίλος, ο οποίος δεν τολμούσε να πάρει μέρος στους αγώνες και κατέληξε να προδώσει τον Οινόμαο παρασυρμένος από τον Πέλοπα, ο οποίος του ορκίστηκε ότι θα φρόντιζε να κοιμηθεί με την Ιπποδάμεια. Οταν μετά την προδοσία απαίτησε από τον Πέλοπα να τηρήσει τον όρκο του, εκείνος τον πέταξε από το πλοίο στη θάλασσα.
Myrtilus, (Murtilos). Son of Hermes, by Cleobule or Myrto. He was the charioteer of Oenomaus, whose defeat by Pelops in the race was due to his treachery. When he demanded the reward that had been settled, the half of the realm of Oenomaus, Pelops threw him into the sea near Geraestus, in Euboea, and that part of the Aegean was thence called the Myrtoan Sea. He was placed among the stars as the constellation Auriga.
This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
Myrtilus, Myrtilos : Perseus Project Index
Ηνίοχος του Πέλοπα (Παυσ. 5,10,7).
Chrysippus (Chrusippos). A son of Pelops, carried off by Laius. This circumstance became a theme with many ancient writers, and hence the story assumed different shapes, according to the fancy of those who handled it. The death of Chrysippus was also related in different ways. According to the common account, he was slain by Atreus, at the instigation of his step-mother, Hippodamia.
This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Nov 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
Chrysippus (Chrusippos), a son of Pelops by the nymph Axioche or by Danaiis (Plut. Parall.
Hist. Gr. et Rom. 33), and accordingly a stepbrother of Alcathous, Atreus, and
Thyestes. While still a boy, he was carried off by king Laius of Thebes, who instructed
him in driving a chariot (Apollod. iii. 5.5). According to others, he was carried
off by Theseus during the contests celebrated by Pelops (Hygin. Feb. 271); but
Pelops recovered him by force of arms. His step-mother Hippodamieia hated him,
and induced her solns Atreus and Thyestes to kill him; whereas, according to another
tradition, Chrysippus was killed by his either Pelops himself (Paus. vi. 20.4;
Hygin. Flb. 85; Schol. ad Thuc. i. 9). A second mythical Chrysippus is mentioned
by Apollodorus (ii. 1.5).
Hippalcmus, (Hippalkmos), the name of two mythical personages, the one a son of Pelops and Hippodameia, and the other an Argonaut. (Schol. ad Pind. Ol. i. 144; Hygin. Fab. 14.)
Κόρη του Οινόμαου και σύζυγος του Πέλοπα.
Hippodamia, (Hippodameia). A daughter of Oenomaus, king of Pisa,
in Elis, who married Pelops, son of Tantalus.
Hippodameia, Hippodamia : Perseus Project Index
Cordaca (Kordaka), a surname of Artemis in Elis, derived from an indecent dance called ko/rdac, which the companions of Pelops are said to have performed in honour of the goddess after a victory which they had won. (Paus. vi. 22.1)
ΑΡΠΙΝΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Σύμφωνα με την παράδοση ίδρυσε την πόλη και της έδωσε το όνομα της μητέρας του (Παυσ. 6,21,8). Για τον Οινόμαο βλ. Πίσα /Μυθολογία-βασιλιάδες.
Κόρη του Ασωπού και μητέρα του Οινόμαου (Παυσ. 6,21,8).
Harpinna, a daughter of Asopus, from whom the town of Harpina or Harpinna in Elis was believed to have derived its name. (Paus. vi. 21.6.) She became by Ares the mother of Oenomaus. (v. 22.5.)
ΠΙΣΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Ο Μάρμαξ έφτασε στην Πίσα πρώτος από τους μνηστήρες της Ιπποδάμειας και ήταν ο πρώτος που σκότωσε ο Οινόμαος (Παυσ. 6,21,7).
Σύμφωνα με το έπος Μεγάλες Ηοίες οι μνηστήρες της Ιπποδάμειας που σκότωσε ο Οινόμαος ήταν οι εξής: Μάρμαξ, Αλκάθους, Ευρύαλος, Ευρύμαχος, Κρόταλος, Ακρίας, Κάπετος, Λυκούργος, Λάσιος, Χαλκόδων, Τρικόλων, Αριστόμαχος, Πρίαντας, Πελάγοντας, Αιόλιος, Κρόνιος, Ερύθρας και Ηιονεύς. Ο Παυσανίας δε γνώριζε τον τόπο καταγωγής των περισσότερων από αυτούς (Παυσ. 6,21,10-11).
ΗΡΑΚΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Επρόκειτο για τέσσερεις νύμφες, την Καλλιφάεια, τη Συνάλλασιν, την Πηγαία και την Ιασιν, για τις οποίες υπήρχε Ιερό σε μια πηγή που χυνόταν στον ποταμό Κύθηρο. Οι νύμφες αυτές είχαν την ιδιότητα να θεραπεύουν από κάθε αρρώστια και πόνο όποιον έκανε μπάνιο στην πηγή τους (Παυσ. 6,22,7).
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!