gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 100 (επί συνόλου 239) τίτλοι με αναζήτηση: Εορτές & πανηγύρια  στην ευρύτερη περιοχή: "ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ Περιφέρεια ΕΛΛΑΔΑ" .


Εορτές & πανηγύρια (239)

Links

Γαστρονομικές και τοπικές παραδοσιακές εκδηλώσεις

ΝΑΟΥΣΑ (Πόλη) ΗΜΑΘΙΑ
(Following URL information in Greek only)

Αποκριάτικες

Εθιμο του καψίματος των κέδρων

ΛΙΤΟΧΩΡΟ (Κωμόπολη) ΠΙΕΡΙΑ
  Σειρά έχει την Αποκριά το κάψιμο των κέδρων, έθιμο συνδεδεμένο με τις αρχαίες διονυσιακές τελετές. Οι προετοιμασίες αρχίζουν στα "μπαϊρια", τις μεγάλες γειτονιές. Μικροί και μεγάλοι συγκεντρώνουν κέδρα και τα φυλάνε με βάρδιες κάθε νύχτα για να μην τα κλέψουν από άλλη γειτονιά. Την τελευταία εβδομάδα της Αποκριάς μεταμφιεσμένοι πειράζουν στο δρόμο τους περαστικούς και επισκέπτονται σπίτια γνωστών και συγγενών. Την Παρασκευή αυτοσχέδια άρματα περνάνε σον κεντρικό δρόμο. Και το βράδυ της Κυριακής ανάβουν τα κέδρα και γύρω από τις φωτιές ντόπιοι και επισκέπτες γλεντάνε μέχρι το πρωί, τραγουδώντας τα "ασόιαστα", τα σκωπτικά τραγούδια του Λιτόχωρου. Το γλέντι συνεχίζεται στην Καθαρή Δευτέρα στην τοποθεσία Ξηροκάμπι με το πέταγμα του χαρταετού, νηστίσιμους μεζέδες και χορευτικά συγκροτήματα, με οικοδεσπότη τον Δήμο.
Το κείμενο (απόσπασμα) παρατίθεται τον Οκτώβριο 2003 από τουριστικό φυλλάδιο του Δήμου Λιτόχωρου.

Κούλουμα

ΝΕΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΕΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Τα τελευταία 9 χρόνια ο Πολιτιστικός και Μορφωτικός Σύλλογος οργανώνει Κούλουμα και Καρναβάλι την Καθαρή Δευτέρα. Εκείνη τη μέρα, όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην πλατία Δημητριάδη, όπου στήνεται μπουφές. Προσφαίρονται λαγάνες και νηστίσιμα εδέσματα, που ετοιμάζουν πολλές κυρίες-μέλη του Συλλόγου. Το ούζο, το τσίπουρο και η ντόπια ρετσίνα ρέουν άφθονα.
Από το ενημερωικό βιβλιαράκι του Πολιτιστικού Συλλόγου "ΚΛΗΔΩΝΑΣ 98"

Καθαρά Δευτέρα

ΝΕΑ ΜΟΥΔΑΝΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
18/3/2002
"Κούλουμα στην αυλή μας" από το Ναυτικό Όμιλο Μουδανιών με προσφορά θαλασσινών μεζέδων συνοδευμένων με άφθονο τσίπουρο

ΡΟΔΟΛΙΒΟΣ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ
  Η συνήθεια των κατοίκων του Ροδολίβους να ντύνονται καρναβάλια, έχει τις ρίζες της από την τουρκοκρατία. Τότε ντυνόταν τσολιάδες και γυναίκες και χόρευαν στην πλατεία του χωριού. Ξαφνικά εμφανιζόταν κάποιοι άλλοι ντυμένοι αράπηδες και κλέβανε τις γυναίκες. Ακολουθούσε ένα κυνηγητό στους δρόμους του χωριού και πάντα στο τέλος οι τσολιάδες απελευθέρωναν τις γυναίκες από τους αράπηδες. Όπως καταλαβαίνετε το δρώμενο αυτό συμβόλιζε την ελπίδα αλλά και τη σιγουριά ότι κάποτε θα απελευθερωνόταν από τον τουρκικό ζυγό.
  Αργότερα τα καρναβάλια περιφερόταν μέσα στο χωριό, τραγουδούσαν, χόρευαν και «πείραζαν» τους περαστικούς. Επίσης ερχότανε στο Ροδολίβος και καρναβάλια από γειτονικά χωριά. Κι ενώ το έθιμο αυτό είχε φθίνουσα πορεία, τα τελευταία χρόνια κάποιες κεφάτες παρέες συγχωριανών μας, παρουσιάζουν στην πλατεία του χωριού κάποια σατυρικά αυτοσχέδια σκετσάκια με θέματα της επικαιρότητας και πρωταγωνιστές πολλές φορές κατοίκους του χωριού μας.
Υπεύθυνοι κειμένων: Αριάδνη Παπαφωτίου - Γιάννης Στράτης - Μαρία Βίτσιου - Γιώργος Βογιατζής

Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Ροδολίβους


Ντερβενές

  Τα παλιά χρόνια σε κάθε γειτονιά άναβε και μια Ντερβένα, δηλαδή μια μεγάλη φωτιά. Για να είναι η Ντερβένα η μεγαλύτερη και η εντυπωσιακότερη του χωριού, όλα τα παιδιά της κάθε γειτονιάς, από πολλές μέρες πριν μάζευαν κλαδιά και τα αποθήκευαν σε χώρους μυστικούς, γιατί υπήρχε ο κίνδυνος να τα κλέψουν παιδιά κάποιας άλλης γειτονιάς. Την Κυριακή λοιπόν της Αποκριάς συγκέντρωναν τα κλαδιά στο κεντρικότερο σημείο της γειτονιάς και τα έβαζαν φωτιά. Μόλις η φωτιά ξεθύμανε οι μεγαλύτεροι έπαιρναν φόρα και πηδούσαν από πάνω της. Ήταν μεγάλη ντροπή για κάποιον να μην μπορέσει να περάσει πάνω από τη Ντερβένα. Κατόπιν μαζευόταν όλοι γύρω από τα πυρωμένα κάρβουνα έτρωγαν, έπιναν και γλεντούσαν μέχρι αργά το βράδυ.
  Τα τελευταία χρόνια αναβίωσε το έθιμο αυτό. Έτσι κάθε Κυριακή της Αποκριάς φορείς του χωριού διοργανώνουν το άναμμα της Ντερβένας σε ανοιχτό χώρο κοντά στο Δημοτικό στάδιο του χωριού.
Υπεύθυνοι κειμένων: Αριάδνη Παπαφωτίου - Γιάννης Στράτης - Μαρία Βίτσιου - Γιώργος Βογιατζής

Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Ροδολίβους


Καρναβάλι

ΣΗΜΑΝΤΡΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

Καθαρά Δευτέρα

ΣΤΑΝΟΣ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
   Κάθε χρόνο αυτή τη μέρα, μαζεύεται όλο το χωριό στην τοποθεσία "στου Κυριάκου του τσιαϊρ", ένα ύψωμα στην άκρη του χωριού και γίνεται διαγωνισμός χαρταετού.
   Τα κριτήρια του διαγωνισμού είναι:
ο χαρταετός να είναι χειροποίητος,
να έχει καλή εμφάνιση και,
να πετά ψηλά για αρκετή ώρα.
   Το έπαθλο του νικητή είναι χρηματικό.
   Στη διάρκεια του διαγωνισμού, προσφέρονται νηστίσιμα εδέσματα (φασουλάδα), λαγάνες, χαλβάς και ντόπιο τσίπουρο.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Αρναίας


Κούλουμα (Καθαρά Δευτέρα)

ΣΤΡΥΜΟΝΑΣ (Δήμος) ΣΕΡΡΕΣ
  Ημέρα χαράς και κεφιού έχει καθιερωθεί η Καθαρά Δευτέρα για όλα Δημοτικά διαμερίσματα του Δήμου Στρυμόνα. Χιλιάδες κόσμου ανταποκρίνονται στο κάλεσμα των Πολιτιστικών συλλόγων που με κέφι και προθυμία ετοιμάζουν από πολύ πρωί ό,τι χρειάζεται για να γιορταστούν τα κούλουμα (σαρακοστιανά φαγητά, παραδοσιακή φασολάδα άλλα και το χώρο για το γλέντι, το φαγοπότι και το πέταγμα του χαρταετού).
  Η προέλευση της λέξης «Κούλουμα» σύμφωνα με τον πατέρα της Ελληνικής λαογραφίας Νικόλαο Πολίτη είναι λατινική, από το cuuiulus που εκτός από ότι σημαίνει αφθονία ή περίσσευμα, σημαίνει και το πέρας και τον επίλογο. Η γιορτή της Καθαράς Δευτέρας θεωρείται ο επίλογος των βακχικών εορτών της αποκριάς, οι οποίες ουσιαστικά αρχίζουν την Τσικνοπέμπτη και τελειώνουν την Καθαρά Δευτέρα, μέρα η οποία, κατά τον λαό, θεωρείται μέρα αποτοξίνωσης από τα πλούσια φαγοπότια της αποκριάς.
  Στο δήμο Στρυμόνα οι Πολιτιστικοί σύλλογοι σε όλα τα χωριά ξεκινούν να μαγειρεύουν από νωρίς το πρωί την παραδοσιακή φασολάδα και ετοιμάζουν γεύματα για όλο τον κόσμο με λαγάνα, χαλβά, ελιές, πίκλες και άλλες σαρακοστιανές λιχουδιές. Το φαγητό συνοδεύεται με γλέντι με παραδοσιακή μουσική, τραγούδια και χορό καθ' όλη τη διάρκεια της μέρας.
  Απαραίτητο συμπλήρωμα της Καθαράς Δευτέρας αποτελεί το πέταγμα του χαρταετού. Ο ουρανός εκείνη τη μέρα γεμίζει από χρώματα και σχέδια και γίνεται χαρούμενος και φωτεινός έτοιμος να δεχτεί την άνοιξη που έρχεται.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Στρυμώνα


Εθιμικές

"Αναστενάρια"

ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ (Χωριό) ΣΕΡΡΕΣ
Το χωριό Αγία Ελένη είναι πασίγνωστο για τα "Αναστενάρια" του, γιορτή που τελείται με βακχικό μεγαλείο την 21η Μαίου γιορτή των Αγ. Κων/νου και Ελένης. Τα Αναστενάρια παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον τόσο από λαογραφίική όσο και από θρησκειολογική άποψη, γιατί διέδωσαν μέχρι σήμερα αυτούσια και ζωντανά λατρευτικά στοιχεία της αρχαίας λατρείας του Διόνυσου. Κι αυτό το έθιμο έχει επίσης μεταφερθεί από την Θράκη, από απομακρυσμένα θρακικά χωριά, τα οποία έμειναν ανεπηρέαστα από τα ρεύματα του συγχρονου πολιτισμού, οι δε πιστοί της ιδιότυπης αυτής λατρείας κατόρθωσαν να διατηρήσουν την Διονυσιακή λατρεία με στοιχεία σε εκπληκτικό βαθμό πρωτογονικά.

Οι Αναστενάρηδες, οι σύχρονοι βάκχοι - χριστιανοί μέσα στις μικρικοινωνίες των αναστεναρικων χωριών, όπου ζουν, αποτελούν μια ιδιαίτερη τάξη, ένα 'τάγμα' θα λέγαμε, αντίστοιχο προς τους αρχαίους 'ιερούς θιάσους' διονυσιακού τύπου. Αυτοί εκκλησιάζονται πολύ σπάνια, τη δε λατρεία τους τελούν σε ιδιωτικά ιερά , που ονομάζονται κονάκια. Ανώτατο αργηγό τους έχουν το 'αναστεναρικό εικόνισμα του Αγίου' και ανώτατο ιεράρχη τους τον Αρχιαναστενάρη, ο οποίος είναι μάντης, εξορκιστής, θεραπευτής, βροχοποιός και θεμελιωτής ιερών και οίκων. Το περίφημο έθιμο της Πυροβασίας ή Αναστενάρια περικλείει πολύ ενδιαφέρουσες ιεροπραξίες και μυσταγωγίες όπως είναι: η τελετουργική ζωοθυσία, η ένθεος έκσταση των μυστών, η πυροβασία των πληχθέντων και η ακαϊα τους.

Η τελετή αρχίζει από την παραμονή της 21ης Μαίου με την ιερή ζωοθυσία και την μεταφορά των αναστεναρικών εικόνων από την εκκλησία του χωριού στο κονάκι, όπου τελείται η αγρυπνία και γενικά η προετοιμασία των μυστών για την οιστροπληξία, που κορυφώνεται κατά την 21η Μαίου παρέχοντας την δυνατότητα της πυροβασίας και εξασφαλίζοντας στους πιστούς την ακαϊα. Το πρωί της 21ης Μαίου οι Αναστενάρηδες μεταφέρουν τα αναστενάρικα κωδωνοφόρα εικονίσματα και τα εναποθέτουν στο Αγίασμα, τόπο ιερό μέσα σε άλσος. Οι εικόνες αυτές, οι 'Χάρες' όπως λέγονται, παριστάνουν το ιερό ζεύγος των αγίων Κων/νου και Ελένης. Κατά τους αναστενάρηδες οι 'Χάρες' είναι που τους δίνουν την ικανότητα να βαδίζουν στην φωτιά.

Το απόγευμα της 21ης Μαίου τελείται η πρώτη πάνδημος πυροβασία, που είναι συγλονιστική για τους θεατές. Η ιερή φωτιά ανάβεται από συγκεκριμένο μύστη, ο οποίος κατέχει το προνόμιο του λειτουργήματος αυτού από προγονική κληρονομιά. Όταν οι φλόγες κατακαθίσουν και σχηματισθεί παχιά ανθρακιά, ειδοποιούνται και καταφθάνουν οι Αναστενάρηδες σε πομπή, οι οποίοι και αρχίζουν τον κυκλικό χορό γύρο από την ιερή ανθρακιά, ενώ η μουσική που εξοργιάζει την ψυχή, εντείνει συνεχώς το ρυθμό και τον ήχο. Το βροντερό τύμπανο μαστιγώνει τα νεύρα των οιστρόπληκτων Αναστενάρηδων και με το διεγερτικό ρυθμό, ο οποίος ολοένα και επιταχύνεται, οδηγεί τους μύστες σε εκστασιακή μέθη. Σε λίγο ο Αγιος δείχνει το δρόμο και ο πρώτος μύστης κατειλημμένος από την ιερή μανία, προχωρεί ξυπόλητος στους αναμμένους άνθρακες και χορεύει κρατώντας κωδωνοφόρο εικόνισμα ή ιερό μαντήλι.

Το οιστρόπληκτο σώμα του, κατά τη μεγάλη εκείνη στιγμή, δεν παθαίνει καμία βλάβη χάρη σ' ένα χημισμό που παραμένει ακόμη άγνωστος στην επιστήμη. Η ακαϊα φαινόμενο που συναντάται σ' όλους τους αιώνες και σ' όλο τον κόσμο, παραμένει ανεξήγητο, αληθινό μυστήριο. Η πυροβασία βασίζεται- από θρησκειολογική άποψη- στη δυϊστική πίστη των Αναστενάρηδων περί υπάρξεως πνεύματος Κακού, το οποίο νομίζουν ότι εξουδετερώνουν με την πυροβασία τους και συγκεκριμένα με τη βοήθεια του Αγίου, εκπροσώπου του πνέυματος του Καλού. Γενικά, η λαϊκή αυτή θρακική λατρεία, που έχει διασωθεί από την Αρχαιότητα, εκτός από τη βακχεία των Αναστενάρηδων διασώζει πολλά κατάλοιπα της Διονυσιακής λατρείας και αποδεικνύει την αδιάλειπτη συνέχιση του διονυσιασμού και σήμερα. Με άλλα λόγια αποτελεί μιά εξωτερικά εκχριστιανισμένη μορφή της πανάρχαιας λατρείας του Διονύσου.

O Καλόγερος

O Καλόγερος είναι ένα άλλο θρακικό έθιμο που τελείται επίσης στο χωριό Αγία Ελένη τη Δευτέρα της Τυρινής. Τη γιορτή αυτή αρχίζουν πάλι οι Αναστενάρηδες με απόκρυφη μυσταγωγία και συμμετέχουν και οι μίμοι, οι οποίοι συγκροτούν το θίασο: ο βασιλιάς, το βασιλόπουλο, ο καπιστράς, ο καλόγερος, η νύφη, η μπάμπω με το εφταμηνίτικο, οι γύφτοι με την αρκούδα και τέλος οι Κουρουτζήδες (φύλακες). Αφού ο θίασος του Καλόγερου επισκεφτεί όλα τα σπίτια του χωριού, συγκεντρώνονται όλοι οι κάτοικοι στην πλατεία, όπου γίνεται η προετοιμασία του συμβολικού αγρού για την σπορά και ακολουθεί η πολυσήμαντη σκηνή του θανάτου και της ανάστασης του πρωταγωνιστή καλόγερου.

Μόλις αναγγελθεί η ανάσταση του πρωταγωνιστή, ο θίασος αρχίζει κυκλικό χορό γύρω από το συμβολικά σπαρμένο χωράφι με το Βασιλιά-Σπορέα στην κορυφή του χορού. Μετά το χορό ο Αναστενάρης δίνει τις ευχές του και το πλήθος ευχόμενο 'κι από του χρόνου' διαλύεται. Η λαϊκή αυτή θρακική λατρεία παρουσιάζει επίσης εμφανή τα σημάδια του αρχαίου Διονυσιασμού. Οι ερευνητές του εθίμου βλέπουν στα πάθη και την Ανάσταση του καλόγερου επιβίωση από τα πάθη και παλιγγενεσία του θεού Διόνυσoυ.

ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (Χωριό) ΕΔΕΣΣΑ
2/5/2002
Παραδοσιακή Μουσική - Χορευτικά Συγκροτήματα - Χορός - Τοπικά Εδέσματα (Η γιορτή γίνεται το μεσημέρι).

Γιορτή της Φωτιάς

ΑΓΡΑΣ (Χωριό) ΕΔΕΣΣΑ
23/12/2001 - 24/12/2001
Παραδοσιακό Εθιμο με άναμμα φωτιάς - παραδοσιακή μουσική - γλέντι - χοροί

Κλείδωνας

ΑΜΜΟΥΛΙΑΝΗ (Νησί) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
23/6/2002

Γιορτή των Λουλουδιών

ΒΡΑΣΤΑΜΑ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
1/5/2001

Πρωτομαγιά

ΓΟΝΙΜΟ (Χωριό) ΣΕΡΡΕΣ

Το Κουρμπάνι

ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑ (Κωμόπολη) ΚΙΛΚΙΣ
1/2/2002
Του Αγίου Τρύφωνα, προστάτη των αμπελουργών, τη συνοδεία παραδοσιακής μουσικής, χορού και κρασιού.

Καθαρή Δευτέρα στον Λόφο 606

ΕΔΕΣΣΑ (Πόλη) ΠΕΛΛΑ
26/2/2001
Καθαρά Δευτέρα με τους "Φίλους του Βουνού" στο ύψωμα 606 - Χορός - Τοπική Μουσική αλλά και ... φασολάδα, παραδοσιακά εδέσματα.

Γιορτή της Φωτιάς

23/12/2001 - 24/12/2001
Παραδοσιακό έθιμο με άναμμα φωτιάς, παραδοσιακή μουσική, γλέντι και χορούς στο Σιδηροδρομικό Σταθμό και στα Αλώνια.

Γιορτή της Φωτιάς

ΕΚΚΛΗΣΟΧΩΡΙ (Οικισμός) ΕΔΕΣΣΑ
23/12/2001 - 24/12/2001
Παραδοσιακό έθιμο με άναμμα φωτιάς, παραδοσιακή μουσική, γλέντι και χορούς.

"Κυριαλέσα"

ΕΛΑΤΟΧΩΡΙ (Χωριό) ΠΙΕΡΙΑ
6/1 - 6/1
  Εθιμο όλων των οικισμών που διατηρείται στο Ελατοχώρι. Ομάδες νέων του χωριού παίρνουν μετά από "δημοπρασία" τις εικόνες της εκκλησίας του χωριού. Στη συνέχεια ψάλλοντας "Κύριε Ελέησον" περνούν από όλες τις πηγές και τα νερά του χωριού και της ευρύτερης περιοχής καταλήγοντας πάλι στην εκκλησία.

Το Μάτιασμα

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΠΑΠΠΑΣ (Χωριό) ΣΕΡΡΕΣ
Το βράδυ της Αποκριάς στο χωριό Εμμανουήλ Παπάς.

Γιορτή Γυναίκας

ΙΕΡΙΣΣΟΣ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
8/3/2003
Τριήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων

Αναστενάρια

ΚΕΡΚΙΝΗ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ

Αναβίωση βλάχικου γάμου

ΚΟΥΠΑ (Οικισμός) ΚΙΛΚΙΣ
29/6 - 30/6

Το βυζαντινό έθιμο των σίχνων και της πορτοκαλιάς

ΛΙΤΟΧΩΡΟ (Κωμόπολη) ΠΙΕΡΙΑ
6/1
  Από τα μοναδικά έθιμα του Λιτόχωρου, πρώτο κάθε χρόνο, στη γιορτή των Φώτων, στις 6 Ιανουαρίου, το βυζαντινό έθιμο των σίχνων και της πορτοκαλιάς. Τα σίχνα είναι λάβαρα με ψηλούς ιστού, αργυρούς σταυρούς και πολύχρωμες σημαίες. Καθένα αντιστοιχεί στους ναούς και τα ξωκλήσια των ενοριών της πόλης. Την παραμονή στα ξωκλήσια του Αγίου Γεωργίου και της Παναγίας "δένουν τους σταυρούς", ετοιμάζουν δηλαδή τα σίχνα. Την ημέρα των Θεοφανείων γίνεται πομπή προς του κεντρικούς ναούς του Αγίου Νικολάου και του Αγίου Δημητρίου. Σε κάθε ναό πλάι στην εικόνα της Βάπτισης τοποθετούνται δύο πορτοκαλιές σαν ευχή για παραγωγική χρονιά. Μετά τη λειτουργία συγκεντρώνονται όλοι στην κεντρική πλατεία και κατεβαίνουν στον Ενιπέα ποταμό, στο "Λάκο", όπως λένε οι ντόπιοι, όπου γίνεται η κατάδυση του Τιμίου Σταυρού και οι βουτηχτάδες πέφτουν στα παγωμένα νερά για να τον πιάσουν. Ο τυχερός επισκέπτεται μετά όλα τα σπίτια για να ασπαστούν οι κάτοικοι τον Σταυρό και να πάρει το φιλοδώρημά του.
Το κείμενο (απόσπασμα) παρατίθεται τον Οκτώβριο 2003 από τουριστικό φυλλάδιο του Δήμου Λιτόχωρου.

Δευτέρα Διακαινησίμου

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ (Χωριό) ΕΔΕΣΣΑ
16/4/2001
Τοπικό Εθιμο " Σπάσιμο κόκκινων αυγών στο βράχο του χωριού" - Τοπική Μουσική - Χορός - Παραδοσιακά εδέσματα.

Τα Αναστενάρια

ΜΕΛΙΚΗ (Κωμόπολη) ΗΜΑΘΙΑ
Πολύ παλιό έθιμο της πυροβασίας

Γιορτή της Φωτιάς

ΜΕΣΗΜΕΡΙ (Χωριό) ΕΔΕΣΣΑ
23/12/2001 - 24/12/2001
Παραδοσιακό έθιμο με άναμμα φωτιάς - παραδοσιακή μουσική - γλέντι - χορούς.

Πρωτομαγιά

ΝΕΑ ΓΩΝΙΑ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Παραδοσιακό υπαίθριο γλέντι κάτω από τις πουρνάρες του χωριού

Κλείδωνας

ΝΕΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΕΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
20/6
δεκαήμερο λαογραφικών πολιτιστικών εκδηλώσεων

Θεοφάνεια

ΝΕΑ ΜΟΥΔΑΝΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
6/1/2003
Τελετή κατάδυσης του Σταυρού, με τον παραδοσιακό τρόπο των Μουδανιών της Μ. Ασίας

Αγίου Γεωργίου-Κουρμπάνι

ΝΕΑ ΠΟΤΕΙΔΑΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
6/5/2003

Κλείδωνας

23/6/2003
Διήμερο εκδηλώσεων, αναβίωση του εθίμου Κλείδωνας.Τετραήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεωνΔιήμερος εορτασμός ολοκαυτώματος Κασσάνδρας

ΝΕΑ ΤΕΝΕΔΟΣ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
6/5/2002

Αγίου Αθανασίου

ΝΕΑ ΤΡΙΓΛΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
2/5/2002
Λαογραφικές εκδηλώσεις, αναβίωση ηθών και εθίμων, χοροί συγκροτημάτων συνοδεία κλαρίνου, βιολιού και λαούτου, προσφορά πίτας, κρασιού, λαϊκό γλέντι

Η θανάτωση του Δράκου

ΝΕΟ ΣΟΥΛΙ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ
Την ημέρα της γιορτής του Αγίου Γεωργίου στο Νέο Σούλι

Των Θεοφανείων

ΝΕΟΣ ΜΑΡΜΑΡΑΣ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
6/1/2002

"Κλήδωνας"

24/6/2002
Αναμμα φωτιάς, κάψιμο του Κλείδωνα, λαογραφικές εκδηλώσεις

Προφήτη Ηλία - Κουρμπάνι

ΝΕΟΣ ΣΚΟΠΟΣ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ
20/7
  Στις 20 Ιουλίου, γιορτή του Προφήτη Ηλία, μετά τον πανηγυρικό όρθρο πραγματοποιείται το παραδοσιακό έθιμο "κουρμπάνι". Συγκεκριμένα μετά τη λειτουργία, οι πιστοί απολαμβάνουν το υπέροχο φαγητό, το "κουρμπάνι" που μαγειρεύεται ειδικά για τη γιορτή.
  Πρόκειται για ένα Θρακικό έθιμο το οποίο οι κάτοικοι του Νέου Σκοπού φέρνουν κληρονομιά από τον σκοπό της Ανατολικής Θράκης από όπου κατάγονται. Εκεί κάθε χρόνο τέτοια μέρα οι πιο εύποροι κάτοικοι του χωριού πρόσφεραν στην εκκλησία σε ένδειξη ευχαρίστησης προς τον Αγιο, τα σφάγια για να μαγειρευτούν και να μοιραστούν στους κατοίκους του χωριού για το γεύμα τους. Σήμερα για το "κουρμπάνι" οι κάτοικοι του Νέου Σκοπού εργάζονται μέρες πριν. Η αγορά των υλικών γίνεται με χρήματα που συγκεντρώνονται από διάφορες εθελοντικές εισφορές. Το φαγητό είναι μοσχαρίσιο κρέας κοκκινιστό με ρύζι. Η προετοιμασία γίνεται με συλλογική εργασία δημοτών, φορέων και εκκλησίας. Το μαγείρεμα που γίνεται στον αυλόγυρο του ξωκλησιού του Προφήτη Ηλία, ξεκινά τις πρώτες πρωινές ώρες ανήμερα της γιορτής. Με τη λήξη του Πανηγυρικού Όρθρου τα πάντα είναι έτοιμα. Το φαγητό μοιράζεται στους πιστούς, οι οποίοι απολαμβάνουν την υπέροχη γεύση και χαίρονται την ευκαιρία να συμμετέχουν στο πατροπαράδοτο έθιμο.
   Τα τελευταία χρόνια κουρμπάνι γίνεται και σε άλλα Δημοτικά διαμερίσματα του Δήμου μας, πάντα βέβαια μετά από κάποια Θρησκευτική γιορτή.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Στρυμώνα


Πρωτοχρονιάτικο "σουρβάκισμα"

Έθιμο που κρατάει ακόμη και σήμερα χωρίς καμιά φθορά είναι το "σουρβάκισμα" στον Νέο Σκοπό. Από πολύ πρωί, ανήμερα της Πρωτοχρονιάς όλα τα μικρά παιδιά του χωριού βγαίνουν για να "σουρβακίσουν".
Στα χέρια κρατούν την "σουρβάκα" που είναι ένα κλαδί από δέντρο του βουνού. Πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι, χτυπάνε με την "σουρβάκα" την εξώπορτα και λένε : Σούρβα - σούρβα με υγεία και ευτυχία και το νέο έτος Χρόνια Πολλά.
Αφού τα παιδιά πούνε το "σούρβα-σούρβα", η νοικοκυρά τους δίνει χρήματα, όπως γίνεται στα κάλαντα. Παλιότερα μαζί με τα χρήματα ή αντί γι' αυτά, έπαιρναν φρούτα και ξηρούς καρπούς.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Στρυμώνα


ΝΙΓΡΙΤΑ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ
Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός εθίμων στην επαρχία και την πόλη της Νιγρίτας, που αναφέρεται σε διάφορες γιορτές της Χριστιανοσύνης και σε σημαντικά γεγονότα του ανθρώπινου βίου. Τα έθιμα αυτά ξεκίνησαν από την αρχαιότητα και πολλά από αυτά κατόρθωσαν να διατηρηθούν στην ελληνική φυλή δια μέσω των αιώνων. Κατά τις μεγάλες γιορτές του Χριστιανισμού επικρατεί η συνήθεια, παιδιά μέχρι 12 ετών να περιέρχονται στις οικίες κατά το απόγευμα της παραμονής και ανήμερα της γιορτής να ψάλλουν τα κάλαντα.
Στη γιορτή του Λαζάρου, κοπέλες μέχρι 12 ετών ντύνονται Λαζαρίνες. Φορούν στα κεφάλια τους μαντήλια, σάρπα στην πλάτη, μια ποδιά πολύχρωμη και στολίζονται με άνθη. Οι λαζαρίνες περιέρχονται στις οικίες και ψάλλουν άσματα ανάλογα με τα πρόσωπα της οικογένειας. Στους γέρους π.χ. λένε ένα πολύ διαφορετικό τραγούδι.
Tην 1η Μαρτίου τα μικρά αγόρια επισκέπτονται τις οικίες των χωριών με ξύλινο ομοίωμα στα χέρια τους και ψάλλουν το άσμα «η χελιδόνα έρχεται». Όταν τελειώσει το άσμα δένουν στα μέλη της οικογένειας σαν βραχιόλι ή σαν δαχτυλίδι ένα ερυθρόλευκο σκοινάκι για μη τους μαυρίσει ο ήλιος. Ως αμοιβή παίρνουν φρούτα ή χρήματα. Κατά τον Οκτώβριο γίνεται ο τρύγος.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του 6ου Γυμνάσιο Σερρών


Γιορτή της Φωτιάς

ΞΑΝΘΟΓΕΙΑ (Χωριό) ΕΔΕΣΣΑ
23/12 - 24/12
Παραδοσιακό έθιμο με άναμμα φωτιάς / Παραδοσιακή μουσική - Γλέντι - Χορός

Εθιμο Φωταράδων

ΠΑΛΑΙΟΚΑΣΤΡΟ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
6/1/2003

ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΑ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
1/3/2003
Λειτουργία παραδοσιακού νερόμυλου (λαογραφική εκδήλωση)

Καθαρή Δευτέρα στο Ανεμοδρόμιο

ΠΑΝΑΓΙΤΣΑ (Χωριό) ΕΔΕΣΣΑ
26/2/2001
Καθαρή Δευτέρα με την Αερολέσχη Εδεσσας στο Ανεμοδρόμιο - Χορός - Τοπική Μουσική αλλά και .... Φασολάδα.

Ιππικοί Αγώνες

ΠΑΡΑΛΙΑ ΣΥΚΙΑΣ (Οικισμός) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Του Αγίου Γεωργιου, οργανώνονται ιππικοί αγώνες στην παραλία της Συκιάς με βράβευση των καλύτερων αλόγων και αναβατών. Ακολουθεί γλέντι με τη συμμετοχή αυτοσχέδιων συγκροτημάτων από ντόπιους οργανοπαίκτες.

Ζάμαντας

ΠΕΝΤΑΠΟΛΗ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ
Την ημέρα της Ζωοδόχου Πηγής στην Πεντάπολη

Αγίου Ιωάννη του Κλήδωνα

ΠΕΥΚΟΧΩΡΙ (Λιμάνι) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
23/6/2002 - 24/6/2002
Αναβίωση του εθίμου των φωτιών του Αϊ Γιάννη του Μπουκερέ (Κλήδωνα).

"Διπλωτός χορός - Κάψιμο της ρόκας".

ΠΙΕΡΙΑ (Νομός) ΕΛΛΑΔΑ
  Εθιμο όλων των οικισμών της ορεινής Πιερίας. Γυναίκες χορεύουν το διπλωτό χορό (δύο σειρές ενωμένες με τα χέρια χιαστί) τραγουδώντας τραγούδια της γιορτής. Η μεγαλύτερη προπορεύεται με τη ρόκα, γνέθοντας το μαλλί. Σε κάποια στιγμή η ρόκα παίρνει φωτιά και ακολουθεί διάλυση του χορού και κυνηγητό του συγκεντρωμένου πλήθους με την αναμμένη ρόκα. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην τουρκοκρατία και σε τέχνασμα, όπως λέγεται, των γυναικών για να σώσουν παλικάρια που είχαν αιχμαλωτίσει οι τούρκοι.

"Κριτσμάς"

ΠΙΕΡΙΑ (Δήμος) ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
  Ο Δήμος Πιερίων αναβιώνει το έθιμο της ευρύτερης περιοχής της ορεινής Πιερίας και ιδιαίτερα των οικισμών του Δήμου, με την επωνυμία "κριτσμάς".
  Οταν προς το τέλος του Σεπτέμβρη οι καπνοπαραγωγοί, που αποτελούσαν το 90% των απασχολούμενων με τη γεωργία κατοίκων των ορεινών οικισμών των Πιερίων, τελείωναν την συλλογή του καπνού, εγκατέλειπαν τις αγροτικές καλύβες και επέστρεφαν στο σπίτι, στο χωριό, για το καλό της ετήσιας σοδιάς, έστηναν σπιτικό γλέντι που ονομαζόταν "κριτσμάς". Τελείωμα δηλαδή της συλλογής του καπνού και επιστροφή στο σπίτι. Στο γλέντι κυρίαρχο φαγητό ήταν η πίτα που έφτιαχνε η νοικοκυρά με γέμιση τα διαθέσιμα υλικά, κολοκύθα, χόρτα, γάλα, τυρί κλπ.
  Σήμερα στους οικισμούς του Δήμου εξακολουθούν οι κάτοικοι να είναι αγρότες-καπνοπαραγωγοί. Η εξέλιξη και η αυτοματοποίηση των γεωργικών μηχανημάτων έχει προσφέρει πολλές ευκολίες και ανέσεις σε όλη την διαδικασία της καπνοκαλλιέργειας. Δεν παύει όμως να είναι μία επίπονη απασχόληση που κρατά τον καπνοκαλλιεργητή όλη μέρα στο χωράφι χωρίς περιθώρια ξεκούρασης.
  Ο Δήμος Πιερίων σε συνεργασία με τους τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους δίνουν την ευκαιρία σε όλους του δημότες να γιορτάσουν το τελείωμα της συλλογής του καπνού, μια συνεύρεση όλων, μια ανάσα κεφιού και γλεντιού, στις εκδηλώσεις "ΚΡΙΤΣΜΑΣ".
Το κείμενο παρατίθεται τον Απρίλιο 2003 από τουριστικό φυλλάδιο(2001) του Δήμου Πιερίων.

Συντάγκα

ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟ (Κωμόπολη) ΚΙΛΚΙΣ
Στο τέλος του καλοκαιριού ανάβουν μεγάλη φωτιά. Χοροί με τοπικά μουσικά όργανα.

Κουρμπάνι

Πανάρχαιο έθιμο.

"Αγιοθανάσια"

ΠΟΡΤΑΡΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
2/5/2003 - 3/5/2003
Αγώνες που συμμετέχουν νέοι και ενήλικες και έχουν τη ρίζα τους στην Τουρκοκρατία. Τα τελευταία χρόνια τελούνται αθλητικοί αγώνες με συμμετοχή μαθητών από όλη την Χαλκιδική

Κουρμπάνι

15/8/2003

Γιορτή της Σαντάλας

ΠΥΡΓΑΔΙΚΙΑ (Λιμάνι) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Αναπαράσταση κωπηλασίας ομοιώματος Μικρασιάτικης Σαντάλας (αλιευτικό σκάφος), παραδοσιακοί χοροί, ντόπια κεράσματα.

ΡΙΖΑΡΙ (Κωμόπολη) ΕΔΕΣΣΑ
2/5/2002
Παραδοσιακή Μουσική - Χορός - Τοπικά Εδέσματα

Χελιδόνα

ΡΟΔΟΛΙΒΟΣ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ
  Το έθιμο της Χελιδόνας ήταν ένα έθιμο το οποίο για πολλά χρόνια είχε ξεχαστεί. Μόλις τα τελευταία χρόνια αναβίωσε από τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου. Τα παιδιά κάθε πρώτη του Μάρτη, πρώτη ημέρα της άνοιξης, κρατώντας ένα ομοίωμα χελιδόνας γυρνάνε όλο το χωριό και τραγουδάνε τη χελιδόνα. Οι γυναίκες δίνουν στα παιδιά φρέσκα αυγά ή λεφτά.
  Μετά τη Χελιδόνα τα παιδιά βάζουν στο χέρι τους το Μάρτη, μια ασπροκόκκινη κλωστή, για να μην τους μαυρίσει ο ανοιξιάτικος ήλιος. Μετά από κάποιες μέρες βγάζουν το Μάρτη και τον βάζουν κάτω από μια πέτρα, για να τον ξαναβγάλουν μόλις δουν το πρώτο χελιδόνι να πετά στον ανοιξιάτικο ουρανό.
Υπεύθυνοι κειμένων: Αριάδνη Παπαφωτίου - Γιάννης Στράτης - Μαρία Βίτσιου - Γιώργος Βογιατζής

Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Ροδολίβους


Το έθιμο της Γυναικοκρατίας

ΣΕΡΡΕΣ (Νομός) ΕΛΛΑΔΑ
Γνωστό σ' ολόκληρη την Ελλάδα είναι το έθιμο της Γυναικοκρατίας στις κοινότητες της Μονοκλησιάς, Ν. Πέτρας και Α. Καμήλας. Μεγάλο πλήθος επισκεπτών, Έλληνες και ξένοι δημοσιογράφοι επισκέπτονται καθε χρόνο στις 8 Ιανουαριου το νομό για να παρακολουθήσουν από κοντά τις νέες "Αμαζόνες", που για μία μέρα παίρνουν στα χέρια τους την εξουσία του χωριού. Οι παντρεμένες γυναίκες εκλέγουν μια γυναίκα για πρόεδρο, της οποίας η θητεία είναι τετραετής. Έπειτα εκλέγουν και τα υπόλοιπα μέλη του Διοικητικού συμβουλίου που είναι επίσης γυναίκες. Όλες οι θέσεις καταλαμβάνονται την ημέρα εκείνη από γυναίκες. Παντού βλέπει κανείς γυναίκες: γυναίκα τροχονόμο, γυναίκα ταχυδρόμο κ.λ.π. Οι άνδρες ασχολούνται με δουλειές του σπιτιού, πλένουν ρούχα, σιδερώνουν, φροντίζουν τα παιδιά και γενικά φορούν την ποδιά της νοικοκυράς και ασχολούνται με το σπίτι, το οποίο οι γυναίκες εσκεμμένα έχουν αφήσει ακατάστατο.
Και ενώ οι άνδρες ασχολούνται με τα οικιακά, οι γυναίκες συνεδριάζουν στα καφενεία με επικεφαλής την πρόεδρο. Καπνίζουν, χαρτοπαίζουν και γλεντούν μέχρι το πρωί. Σ'όλες αυτές τις εκδηλώσεις δεν παρίσταται κανένας άνδρας. Και αν τολμήσει κανείς να ενφανιστεί, το λιγότερο που έχει να πάθει είναι να τον "μπουγελώσουν". Το έθιμο είναι θρακικό και το έφεραν εδώ οι Θράκες πρόσφυγες. Ονομάζεται και γιορτή της "Μπάμπως", καθώς και "βρεξούδια" γιατί εκείνη την ημέρα περιβρέχουν τους άνδρες που θα τολμήσουν να βγουν από το σπίτι. Το έθιμο αποτελεί μια μακρινή ανάκληση του μητριαρχικού πνεύματος της πρωτόγονης εποχής, που ήταν έκδηλο στη θρησκεία των μικρασιατών της Προϊστορικής εποχής. Πιθανώς επέδρασε στις βόρειες περιοχές (Θράκης) και διατηρήθηκε αμυδρά στη ζωή με το έθιμο αυτό. Τα τελευταία χρόνια το έθιμο έχει πάρει ιδιαίτερο πανηγυρικό χαρακτήρα και έχει γίνει πραγματικός τουριστικός μαγνήτης με τα "Διονυσιακά" αυτά γλέντια, στα οποία πρωταγωνιστούν οι γυναίκες.

Ο Κλήδονας

Ο Κλήδονας είναι ένα έθιμο με καταγωγή στην αρχαία εποχή, που επικρατούσε η 'κληδόνα'. Κληδόνα σημαίνει πράξεις ή λέξεις τυχαίες και ασυνάρτητες, που ακούγονταν κατά τη διάρκεια μαντικών τελετών και στις οποίες αποδίδονταν προφητική σημασία. Στη νεοελληνική αντίληψη το έθιμο αυτό εξελίχθηκε σε μιά όμορφη και ενδιαφέρουσα ιεροτελεστία, περισώζοντας τους ερωτικούς χρησμούς. Ο Κλήδονας ζωντανεύει τη μέρα του Αη-Γιαννιού, στις 24 Ιουνίου, που συμπίπτει με τη θερινή τροπή του ήλιου, η δύναμη του οποίου φανερώνει κυρίως τα μελλούμενα, σύμφωνα με τις θαμπές μνήμες του παρελθόντος.
Ο γιορτασμός αρχίζει από την παραμονή με τις μεγάλες φωτιές που ανάβονται και τις πηδούν ακόμη και τα παιδιά. Κατόπιν φέρνουν οι ανύπαντρες κοπέλες από το πηγάδι το αμίλητο νερό και το αδειάζουν στη 'γραγούδα' (πήλινο δοχείο), ρίχνοντας μέσα κι από ένα 'ριζικάρι', κάποιο προσωπικό, συνήθως πολύτιμο, αντικείμενο. Σκεπάζουν έπειτα τη γραγούδα και την αφήνουν όλη νύχτα κάτω από τον ξάστερο ουρανό. Πηγαίνουν τότε όλες για ύπνο και ονειρεύονται τον άντρα που θα παντρευτούν.
Την επόμενη μέρα ανοίγεται με τραγούδια η γραγούδα και καθώς η κάθε μία παίρνει πίσω το αντικείμενο που της ανήκει, ακούγεται κι από ένα δίστιχο, το περιεχόμενο του οποίου έχει κάποια σημασία για το 'ριζικό΄της κοπέλας, στην οποία εκείνη τη στιγμή απευθύνεται. Τα ριζικάρια κάποτε τελειώνουν και καθώς βασιλεύει ο ήλιος κάθε κοπέλα γεμίζει το στόμα της με μιά γουλιά αμίλητο νερό, στέκεται μπροστά στο παράθυρο και περιμένει μέχρι ν' ακούσει το πρώτο ανδρικό όνομα. Αυτό πιστεύεται πως θα είναι και το όνομα του άνδρα που θα παντρευτεί.

"Κλείδωνας"

ΣΤΑΝΟΣ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
23/6/2002

Γουρουνοχαρά

26/12
   Από παλιά οι περισσότερες οικογένειες συνήθιζαν να εκτρέφουν ένα γουρούνι, το οποίο έσφαζαν τη δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων. Γύρω από κάθε γουρούνι συγκεντρώνονταν συγγενείς και φίλοι, έψηναν και γλεντούσαν. Με το κρέας που περίσσευε, έφτιαχναν λουκάνικα, τσιγαρίδες ( κομμάτια χοιρινού με λίπος, τσιγαρισμένα), πλευραμές ( πλευρά χοιρινού στο αλάτι) και παστό (κομμάτια λίπους στο αλάτι).
   Επειδή τα τελευταία χρόνια το έθιμο αυτό τείνει να χαθεί (κάποιες οικογένειες το κρατούν ακόμα και σήμερα), ο Σύλλογος εδώ και έξι χρόνια αναβιώνει αυτό το έθιμο στην πλατεία του χωριού.
   Μόλις σχολάσει η εκκλησία, σφάζονται τα γουρούνια, τεμαχίζονται και αρχίζει το ψήσιμο. Στην αρχή σερβίρονται ντόπιο τσίπουρο και λουκάνικα, στη συνέχεια χοιρινό με κρασί, ενώ σε μεγάλα καζάνια ετοιμάζονται τσιγαρίδες και πατσάς.
   Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάζονται παραδοσιακοί χοροί από τα χορευτικά τμήματα του Συλλόγου και παίζουν παραδοσιακές ορχήστρες.
   Τα ψητά και το κρασί είναι άφθονα και δωρεάν. Το έθιμο αυτό έχει γίνει γνωστό και στα γύρω χωριά και έτσι η προσέλευση του κόσμου είναι αρκετά μεγάλη.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Αρναίας


Αγίου Γεωργίου-Κουρμπάνι

ΦΛΟΓΗΤΑ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
6/5/2002

Εμποροπανήγυρεις

Αγίου Μάμα

ΑΓΙΟΣ ΜΑΜΑΣ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
1/9/2003 - 4/9/2003
Πραγματοποιείται η γνωστή εμποροπανήγυρη του Αγίου Μάμα

Εορτές εποχιακών προϊόντων

Γιορτή μελιού

ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
25/7/2002

Γιορτή του Τρύγου, Σεπτέμβριος

ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ (Κωμόπολη) ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Κορυφαίες πολιτιστικές εκδηλώσεις από το Σύλλογο Προσφύγων Ανατολικής Θράκης ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ. Αναβίωση της τελετής του τρύγου με το παραδοσικό πάτημα των σταφυλιών.Ένα μεγάλο πανηγύρι με χορούς, τραγούδια και θεατρικές παραστάσεις γιατί οτρύγος στην Αγία Τριάδα είναι πανηγύρι κεφιού χαράς, μιας και οι άνθρωποι είχαν σαν επάγγελμα εδώ και εκατοντάδες χρόνια την καλλιέργεια του αμπελιού και την παραγωγή κρασιού.

Γιορτή ψαράδων

ΑΜΜΟΥΛΙΑΝΗ (Νησί) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
1/8
Πολιτιστικές εκδηλώσεις, γλέντι

Η γιορτή κρασιού στους Αμπέλους

ΑΜΠΕΛΟΙ (Χωριό) ΣΕΡΡΕΣ

Η γιορτή του Κερασιού

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (Χωριό) ΣΕΡΡΕΣ

Γιορτή Κερασιού

ΓΕΡΟΠΛΑΤΑΝΟΣ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
15/5/2002
Κερασοπανήγυρη (πολιτιστικές εκδηλώσεις με δωρεά προσφορά κερασιών)

Γιορτή κρασιού (οικολογικού)

ΕΙΔΟΜΕΝΗ (Χωριό) ΚΙΛΚΙΣ

Γιορτή Σαρδέλας

ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ (Προάστιο της Θεσσαλονίκης) ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
25/7/2004
Με την παραδοσιακή θεσμοθετημένη "Γιορτή Σαρδέλας" που διοργανώνουν οι ψαράδες της Ν.Κρήνης, ξεκινούν κάθε χρόνο οι καλοκαιρινές εκδηλώσεις του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Καλαμαριάς. Η Γιορτή αυτή γίνεται την παραμονή της Αγίας Παρασκευής, 25 Ιουλίου ώρα 9μ.μ. στο Πάρκο "Ούλαφ Πάλμε" της Καλαμαριάς και περιλαμβάνει άφθονη ψητή σαρδέλα στα κάρβουνα, άφθονο κρασί και μουσική από τη συνοδεία λαϊκής ορχήστρας. Η γιορτή αυτή είναι παραδοσιακά συνδεδεμένη με την Ορθοδοξία και το πανηγύρι της Αγίας Παρασκευής και εθιμική εκδήλωση συνάντησης των Ψαράδων της περιοχής. Η διοργάνωσή της γίνεται από το Πολιτιστικό Οργανισμό Δήμου Καλαμαριάς σε συνεργασία με τον αλιευτικό συνεταιρισμό και τους ιδιοκτήτες γρι - γρι Νέας Κρήνης.

Γιορτή Χαλβά

ΚΑΛΛΙΘΕΑ (Χωριό) ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ
5/6/2002

Γιορτή των Λουλουδιών (Μάιος)

ΜΟΝΟΒΡΥΣΗ (Χωριό) ΣΕΡΡΕΣ
Η γιορτή λουλουδιών έχει καθιερωθεί να γίνεται κάθε χρόνο, τον μήνα Μάιο, με την συνεργασία της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής Οικονομικής & Κοινωνικής Ανάπτυξης (ΔΕΠΟΚΑ) του Δήμου Στρυμόνα, του Πολιτιστικού Συλλόγου και του σωματείου παραγωγών Μονόβρυσης. Είναι μια μεγάλη έκθεση ανθοκομίας στην οποία συμμετέχουν όλοι οι ντόπιοι καλλιεργητές, Είναι το γεγονός της άνοιξης για τον Δήμο, αλλά και για ολόκληρο το νομό. Εκατοντάδες είναι οι ποικιλίες λουλουδιών, που παρουσιάζονται από τους εκθέτες και μαγεύουν πραγματικά τους επισκέπτες με τα υπέροχα χρώματα τους. Η γιορτή λουλουδιών διαρκεί 4-5 μέρες και περιλαμβάνει την ανθοκομική έκθεση, διαλέξεις ενημέρωσης των αγροτών, πολιτιστικές εκδηλώσεις και βράβευση των παραγωγών. Η γιορτή λουλουδιών αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών και θεωρείται μια από τις κορυφαίες εκδηλώσεις στο Νομό Σερρών.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Στρυμώνα


Γιορτή Σαρδέλλας-Ιούλιος

ΝΕΑ ΜΟΥΔΑΝΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Ένα φολκλορικό πανηγύρι γεμάτο από μουσικά, χορευτικά και θεατρικά σχήματα από όλο τον κόσμο. Κορύφωση την Κυριακή με τη γιορτή της σαρδέλας όπου προσφέρεται στους επισκέπτες ρετσίνα και ψάρι. Οργανώνεται από το Πολιτιστικό Σύλλογο "Ο ΦΑΡΟΣ" υπό την αιγίδα του Δήμου Μουδανιών.

Γιορτή Γαύρου

ΝΕΑ ΣΚΙΩΝΗ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
3/8/2002

Γιορτή Μυδιού

ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
1/7
Διήμερο Πολιτιστικών Εκδηλώσεων

Γιορτή Ελιάς

ΟΛΥΝΘΟΣ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
1/8/2002
Τριήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων με την επωνυμία γιορτή ελιάς

Πολιτιστικός Ιούνιος με τη Γιορτή Κερασιού

ΟΣΣΑ (Χωριό) ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η Οσσα είναι ένας οικισμός στον Λαγκαδά της Θεσσαλονίκης με μακραίωνη ιστορική διαδρομή και με πλούσια τα σημάδια της πολιτιστικής της κληρονομιάς. Φέτος, για έκτη συνεχή χρονιά, ο δραστήριος σύλλογος Οσσαίων "Η Αγία Κυράννα" διοργανώνει τον Πολιτιστικό Ιούνιο-Γιορτή Κερασιού Οσσας, με μια σειρά από ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις που έχουν στόχο να ψυχαγωγήσουν τους κατοίκους και τους επισκέπτες και να αναδείξουν την Οσσα σε κέντρο Πολιτισμού και ανάπτυξης. Οι εκδηλώσεις ξεκινούν στις 5 Ιουνίου και διαρκούν έως τις 27 του μήνα.
  Η Οσσα έχει μια μακραίωνη ιστορία και οι κάτοικοί της επιδιώκουν να κρατήσουν ζωντανή αυτή την ιστορία και την παράδοση του χωριού τους. Προσπαθούν να διασώσουν και να γλιτώσουν από την εξαφάνιση τα σπίτια του χωριού, δείγματα παραδοσιακής μακεδονίτικης αρχιτεκτονικής. Με δημοσιεύσεις, με διαβήματα σε αρμόδιες υπηρεσίες, με επιμονή ζητούν τη διάσωση των σπιτιών, την ανακαίνισή τους και τη χρησιμοποίησή τους ως χώρους πολιτιστικής δραστηριότητας.
  Αλλά ποια είναι και πού βρίσκεται η Οσσα; Χωριό ορεινό, βρίσκεται στο όρος Βερτίσκο σε υψόμετρο 659μ., 35χλμ. βορειοανατολικά της Θεσσαλονίκης. Ανήκει στην επαρχία Λαγκαδά (την αρχαία Μυγδονία) του Νομού Θεσσαλονίκης.
  Από το 1965 ο Σύλλογος των Οσσαίων "Η Αγία Κυράννα" δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς, αναλαμβάνει αξιόλογες δράσεις και πρωτοβουλίες. Μια από αυτές είναι και η Γιορτή Κερασιού που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Ιουνίου.

Ο Αγιασμός της Φασολάδας

ΣΕΡΡΕΣ (Νομός) ΕΛΛΑΔΑ
Την Καθαρά Δευτέρα με συσσίτιο των επισκεπτών

Γιορτή μυδιού

ΣΤΑΓΙΡΑ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
1/7/2002
Διήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων

Γιορτή Τσίπουρου

ΤΟΡΩΝΗ (Χωριό) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
21/5/2002

Εορτές προς τιμήν προσώπων

Η γιορτή των Μεταναστών

ΒΑΜΒΑΚΟΦΥΤΟ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ
Στο Βαμβακόφυτο το τελευταίο Σάββατο του Ιουλίου με το αντάμωμα των ξενιτεμένων με τους ντόπιους

Γιορτή μεταναστών - ετεροδημοτών

ΧΡΥΣΟΧΩΡΑΦΑ (Χωριό) ΣΕΡΡΕΣ
τελευταία Κυριακή Ιουλίου

Ιερά προσκυνήματα

Η Παναγία Σουμελά

ΚΑΣΤΑΝΙΑ (Χωριό) ΒΕΡΟΙΑ
14/8/2002 - 15/8/2002

Ιερά Μονή του Ιωάννου του Προδρόμου

ΜΟΝΗ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ (Μοναστήρι) ΣΕΡΡΕΣ
Tο Προσκύνημα στην Ιερά Μονή του Ιωάννου του Προδρόμου, έθιμο που κρατά πάνω από 200 χρόνια

Υπαπαντή

ΡΗΤΙΝΗ (Κωμόπολη) ΠΙΕΡΙΑ
2/2 - 2/2
  Εορτασμός της εκκλησίας της Ρητίνης. Μετά την πανηγυρική Θεία λειτουργία ακολουθούν παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια στο προαύλιο της εκκλησίας από τους γεροντότερους του χωριού και χορευτικά τμήματα.

Ιστορικές αναμνήσεις

ΛΑΚΚΩΜΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
19/5
Ημέρα μνήμης της γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού

Επέτειος γενοκτονίας Ποντίων

ΝΕΑ ΜΟΥΔΑΝΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
19/5/2003
Εκδηλώσεις για την επέτειο της γενοκτονίας των Ποντίων στα Νέα Μουδανιά

ΝΕΑ ΠΟΤΕΙΔΑΙΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
14/11/2003
Εορτασμός της επετείου του ολοκαυτώματος της Κασσάνδρας στη Νέα Ποτίδαια

Επέτειος Πολυγύρου

ΠΟΛΥΓΥΡΟΣ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
5/6/2002

Επέτειος νίκης των Συμμαχικών χωρών της ΑΝΤΑΝΤ

ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟ (Κωμόπολη) ΚΙΛΚΙΣ

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ