gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 100 (επί συνόλου 142) τίτλοι με αναζήτηση: Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους  στην ευρύτερη περιοχή: "ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ Περιφέρεια ΕΛΛΑΔΑ" .


Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους (142)

Αρχαία αγάλματα

Αγάλματα Ασκληπιού, Σάραπι και Ισιδος

ΑΙΓΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Τα αγάλματα αυτά βρίσκονταν μέσα σε Ναό και ήταν φτιαγμένα από μάρμαρο Πεντέλης (Παυσ. 7,26,7).

Αγαλμα Τύχης

Ο Παυσανίας είδε το άγαλμα αυτό σε ένα κτίσμα στην πόλη. Η Τύχη κρατούσε το κέρας της Αμάλθειας και κοντά της υπήρχε άγαλμα του Ερωτα (Παυσ. 7,26,8).

Αγάλματα "θεών από το Αργος"

ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Επρόκειτο για αγάλματα του Ποσειδώνα, του Ηρακλή, του Δία και της Αθηνάς. Ονομάζονταν έτσι γιατί οι Αργείοι τα είχαν δώσει στους κατοίκους του Αιγίου να τα φυλάνε. Τους είχαν επίσης παραγγείλει να θυσιάζουν σ' αυτά κάθε μέρα. Για να μην είναι μεγάλο το έξοδο οι Αιγιείς κανόνισαν να τρώνε όλοι από τα σφάγια. Οταν οι Αργείοι ζήτησαν πίσω τα αγάλματα οι Αιγιείς τους ζήτησαν με τη σειρά τους τα έξοδα που είχαν κάνει για τις θυσίες. Τα αγάλματα έμειναν στο Αίγιο γιατί οι Αργείοι δεν μπορούσαν να πληρώσουν αυτό το ποσό (Παυσ. 7,23,10-11).

Αγάλματα Δία και Ηρακλή

Επρόκειτο για χάλκινα έργα του Αγελάδα τα οποία παρίσταναν το Δία και τον Ηρακλή σε παιδική ηλικία. Κάθε χρόνο εκλέγονταν ιερείς που ο καθένας έπαιρνε ένα άγαλμα στο σπίτι του (Παυσ. 7,24,4).

Colossal bronze image of Athena

ΑΛΙΦΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Work of the Theban sculptor Hypatodoros.

Χάλκινο άγαλμα Σατράπη

ΗΛΙΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Είχε μέγεθος ψηλού ανθρώπου και παρίστανε άνδρα χωρίς γένεια που στηριζόταν σε δόρυ. Το άγαλμα αυτό το έντυναν με φόρεμα από μαλλί, από λινό ή από βύσσο. Το είχαν μεταφέρει στην Ηλιδα από το Σαμικό όπου λατρευόταν σαν άγαλμα του Ποσειδώνα και το όνομα Σατράπης του δόθηκε κατά τα Ρωμαϊκά χρόνια. Σύμφωνα με τον Παυσανία το όνομα Σατράπης ήταν επίκληση του Κορύβαντα (Παυσ. 6,25.6).

Αγάλματα Ηλιου και Σελήνης

Ηταν τοποθετημένα στην αγορά της Ηλιδας. Από το κεφάλι της Σελήνης εξείχαν οι άκρες της ημισελήνου και από το κεφάλι του Ηλιου οι ακτίνες του (Παυσ. 6,24,6).

Αγαλμα Ερμή

ΚΥΛΛΗΝΗ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Οι κάτοικοι της Κυλλήνης τιμούσαν πολύ τον Ερμή. Το συγκεκριμένο άγαλμα δεν απεικόνιζε το θεό αλλά ήταν ένα όρθιο ανδρικό όργανο πάνω σε βάθρο (Παυσ. 6,26,5).

Ανδριάντας Αδριανού

ΚΥΝΑΙΘΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Ηταν στημένος στην αγορά της πόλης. Εκτός από τον ανδριάντα αυτό, ο Παυσανίας αναφέρει και βωμούς των θεών στην αγορά (Παυσ. 8,19,1).

Αγαλμα Αθηνάς

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν σε υπαίθριο χώρο της αγοράς (Παυσ. 7,20,5).

Αγαλμα Απόλλωνα

Βρισκόταν στο χώρο του Ωδείου και ήταν φτιαγμένο από τα λάφυρα του πολέμου των Αιτωλών κατά των Γαλατών. Σ' εκείνο τον πόλεμο οι Πατρείς είχαν βοηθήσει τους Αιτωλούς, μόνοι αυτοί απ' όλους τους Αχαιούς (Παυσ. 7,20,6).

Ανδριάντες Πατρέα, Πρευγένη και Αθερίωνα

Οι επίχρυσοι αυτοί ανδριάντες ήταν στημένοι πάνω σε μια πύλη που βρισκόταν κοντά στο Ιερό του Απόλλωνα. Παρίσταναν και τους τρεις σαν παιδιά (Παυσ. 7,20,7). Ο Αθερίων ήταν αδελφός του Πατρέα (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησις, τόμ. 4ος, σελ. 114, σημ. 2).

Μεσατεύς, Ανθεύς, Αροεύς

Ηταν αγάλματα του Διονύσου που το καθένα είχε το όνομα μιας αρχαίας πόλης (Μεσάτις, Ανθεια, Αρόη). Βρίσκονταν στο τέμενος μιας ντόπιας γυναίκας για την οποία δεν έχουμε πληροφορίες. Κατά τη διάρκεια της γιορτής του Διονύσου μετέφεραν τα αγάλματα αυτά στο Ιερό του Αισυμνήτη (Παυσ. 7,21,6).

Αγάλματα Αρη και Απόλλωνα

Ηταν χάλκινα και βρίσκονταν κοντά στο λιμάνι (Παυσ. 7,21,10).

Statue of the olympic victor Chilon

Ξόανο Δήμητρας Μελαίνης

ΣΤΟΜΙΟ (Χωριό) ΦΙΓΑΛΕΙΑ
Το ξόανο της Δήμητρας Μελαίνης είχε μορφή γυναίκας με κεφάλι αλόγου που καθόταν σε βράχο. Πάνω στο κεφάλι υπήρχαν φίδια κι άλλα ζώα. Φορούσε μακρύ χιτώνα και στα χέρια κρατούσε δελφίνι και περιστέρι. Το ξόανο αυτό κάηκε όταν βασιλιάς ήταν ο Σίμος και οι Φιγαλείς δε φρόντισαν να το αντικαταστήσουν αλλά παραμέλησαν γενικά τη λατρεία της θεάς, η οποία για να τους τιμωρήσει έστειλε ακαρπία στη χώρα τους. Τότε κατέφυγαν στο Μαντείο των Δελφών, που τους φανέρωσε το λόγο της συμφοράς και τους συμβούλευε να τιμήσουν τη θεά όπως έπρεπε. Εκείνοι τότε συμμορφώθηκαν και άρχισαν να τιμούν τη Δήμητρα περισσότερο και ανέθεσαν στον Αιγινήτη Ονάτα να φτιάξει χάλκινο πια αντίγραφο του κατεστραμμένου ξόανου (Παυσ. 8,42,4-7). Ο Παυσανίας δεν είδε το άγαλμα, γιατί όπως του είπαν οι γεροντότεροι κάποτε έπεσαν βράχοι πάνω από την οροφή και το κατέστρεψαν. Στην εποχή του, όμως, εξακολουθούσαν να κάνουν αναίμακτες θυσίες για τη Δήμητρα προσφέροντας φρούτα, κερήθρες και ακατέργαστο μαλλί (Παυσ. 8,42.11-13).

Αγαλμα Αγοραίου Ερμή

ΦΑΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Είχε αυτο το προσωνύμιο γιατί βρισκόταν στην αγορά της πόλης. Επρόκειτο για Ερμαϊκή στήλη, ορθογώνια δηλαδή βάση που στο πάνω μέρος κατέληγε σε κεφάλι Ερμή με γένεια. Ηταν αφιέρωμα του Μεσσήνιου Σιμύλου. Μπροστά στο άγαλμα υπήρχε λίθινη εστία στην οποία όποιος ήθελε να πάρει χρησμό έκαιγε κατά το σούρουπο λιβάνι (Παυσ. 7,22,2-3).

Αγαλμα Ερμή

ΦΙΓΑΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Βρισκόταν στο γυμναστήριο της Φιγαλείας. Παρίστανε το θεό να φοράει ιμάτιο το οποίο όμως δεν κατέληγε σε πόδια, γιατί στο κάτω μέρος το άγαλμα ήταν τετράγωνο, όπως τα Ερμαία (Παυσ. 8,39,6).

Αρχαία έργα τέχνης

Παράσταση Συμπαθούς

ΑΙΓΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Στο ίδιο οικοδόμημα της Αίγειρας που ο Παυσανίας είδε το άγαλμα της Τύχης υπήρχε και μία παράσταση ενός γέροντα που θρηνούσε και κοντά του τρεις κοπέλες και τρεις νεαροί. Υποτίθεται ότι απεικόνιζε την αναγγελία του θανάτου στον πόλεμο ενός από τους τρεις νεαρούς και ο γέροντας είναι ο πατέρας του, ο οποίος λέγεται Συμπαθής γιατί δείχνει αξιολύπητος (Παυσ. 7,26,9).

Αρχαία θέατρα

Θέατρο Ηλιδας

ΗΛΙΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Το θέατρο αυτό, το οποίο ο Παυσανίας χαρακτηρίζει "παλιό", βρισκόταν μεταξύ της αγοράς της Ηλιδας και του ποταμού Μηνίου (Παυσ. 6,26,1).

Αρχαία ιερά

Ιερό Αρτέμιδος Αγροτέρας

ΑΙΓΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Οι κάτοικοι της πόλης πίστευαν ότι χρωστούσαν τη σωτηρία τους από τους Σικυώνιους στην Αρτεμη, η οποία τους είχε εμπνεύσει το σχέδιο με τις δάδες που έδεσαν στα κέρατα των κατσικιών τους και έδιωξαν, έτσι, τους Σικυώνιους (Παυσ. 7,26,3).

Ιερό Διός

Το λατρευτικό άγαλμα του Δία ήταν φτιαγμένο από μάρμαρο Πεντέλης, τον παρίστανε καθιστό και ήταν έργο του Αθηναίου Ευκλείδη. Στο Ιερό αυτό υπήρχε και ξύλινο άγαλμα της Αθηνάς με πρόσωπο και άκρα χεριών και ποδιών ελεφάντινα (Παυσ. 7,26,4).

Ιερό Απόλλωνος

Ηταν πολύ παλιό και το Ιερό και οι εναέτιες συνθέσεις του και το άγαλμα του θεού, που τον παρίστανε γυμνό και ήταν πολύ μεγάλο σε μέγεθος. Πρέπει να ήταν έργο του Φλιάσιου Λαφάη (Παυσ. 7,26,6).

Ιερό Γης Ευρυστέρνου

Στο Γαίο αυτό υπήρχε αρχαίο ξόανο. Η ιέρεια της Γης έπρεπε να παραμείνει αγνή αφ'ότου θα αναλάμβανε τα καθήκοντά της, ενώ και πριν έπρεπε να έχει γνωρίσει έναν μόνο άντρα (Παυσ. 7,25,13).

Ιερό Ουρανίας

Ιδιαίτερα λάτρευαν οι Αιγειρίτες την Ουρανία (Αφροδίτη), αλλά στο Ιερό της δεν επιτρεπόταν η είσοδος (Παυσ. 7,26,7).

Ιερό Συρίας θεάς

Η είσοδος στο Ιερό της θεάς επιτρεπόταν μόνο ορισμένες μέρες και μετά από καθαρμό και νηστεία (Παυσ. 7,26,7).

Ιερό Ειλείθυιας

ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Το λατρευτικό άγαλμα ήταν ξύλινο, εκτός από το πρόσωπο και τα άκρα των χεριών και των ποδιών που ήταν φτιαγμένα από μάρμαρο Πεντέλης. Ηταν σκεπασμένο με λεπτό ύφασμα από το κεφάλι έως τα ποδια και παρίστανε τη θεά να έχει το ένα της χέρι εκτεταμένο μπροστά, ενώ με το άλλο ύψωνε δάδα (Παυσ. 7,23,5-6).

Ιερό Διονύσου

Το λατρευτικό άγαλμα παρίστανε το θεό χωρίς γένεια (Παυσ. 7,23,9).

Ιερό Αρτέμιδος

Βρισκόταν στην αγορά και το λατρευτικό άγαλμα παρίστανε τη θεά να τοξεύει (Παυσ. 7,24,1).

Ιερό Αφροδίτης

Βρισκόταν κοντά στη θάλασσα (Παυσ. 7,24,2).

Ιερό Ποσειδώνα

Βρισκόταν κοντά στη θάλασσα (Παυσ. 7,24,2).

Ιερό Κόρης της Δήμητρας

Βρισκόταν κοντά στη θάλασσα (Παυσ. 7,24,2).

Ιερό Ομαγύριου Δία

Ο Δίας είχε αυτό το προσωνύμιο γιατί σύμφωνα με την παράδοση στο σημείο εκείνο είχε συγκεντρώσει ο Αγαμέμνων τους Ελληνες για να αποφασίσουν για την εκστρατεία κατά της Τροίας (Παυσ. 7,24,2).

Ιερό Παναχαιάς Δήμητρας

Βρισκόταν κοντά στη θάλασσα, μετά το Ιερό του Ομαγύριου Δία (Παυσ. 7,24,3).

Ιερό Σωτηρίας

Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς επιτρεπόταν να το βλέπουν μόνο οι ιερείς της. Στο τελετουργικό της λατρείας της θεάς περιλαμβανόταν και η ρίψη στη θάλασσα τοπικών γλυκισμάτων για να φτάσουν στην Αρέθουσα των Συρακουσών (Παυσ. 7,24,3).

Ιερό Ασκληπιού

ΑΛΙΦΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Παυσανίας το αναφέρει μαζί με το Ιερό της Αθηνάς (Παυσ. 8,26,6).

Sanctuary of Artemis Alpheionia or Alpheiusa

ΑΛΦΕΙΟΣ (Ποταμός) ΗΛΕΙΑ
Near the outlet of the river is the sacred precinct of Artemis Alpheionia or Alpheiusa (for the epithet is spelled both ways), which is about eighty stadia distant from Olympia. An annual festival is also celebrated at Olympia in honor of this goddess as well as in honor of Artemis Elaphia and Artemis Daphnia. The whole country is full of temples of Artemis, Aphrodite, and the Nymphs, being situated in sacred precincts that are generally full of flowers because of the abundance of water. And there are also numerous shrines of Hermes on the roadsides, and temples of Poseidon on the capes. In the temple of Artemis Alpheionia are very famous paintings by two Corinthians, Cleanthes and Aregon: by Cleanthes the "Capture of Troy" and the "Birth of Athene," and by Aregon the "Artemis Borne Aloft on a Griffin."

Ιερό Ισιδος

ΒΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΔΙΑΚΟΠΤΟ
(Παυσ. 7,25,9).

Ιερό Μητέρας του Δινδύμου όρους και Αττι

ΔΥΜΗ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Ο Παυσανίας παραθέτει τους μύθους που έχει ακούσει σχετικά με τον Αττι (Παυσ. 7,17,9-12).

Ιερό Ποσειδώνος Ελικωνίου

ΕΛΙΚΗ (Αρχαία πόλη) ΑΙΓΙΑΛΕΙΑ
Το Ιερό αυτό ήταν αγιώτατο για τους Ιωνες. Ηταν τόσο παλιό που το αναφέρει ακόμα και ο Ομηρος (Β575, Θ203, Υ404) (Παυσ. 7,24,5).

Ιερός Περίβολος της Αρτέμιδος Αλφειούσας

ΕΠΙΤΑΛΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο ποταμός Αλφειός είχε τις εκβολές του ανάμεσα στη Φεία και το Επιτάλιον. Κοντά στις εκβολές υπήρχε Ιερός Περίβολος της Αρτέμιδος Αλφειούσας ή Αλφειωνίας (Στρ. 8,3,12).

Ιερό Αρτέμιδος Πυρωνίας

ΖΑΡΟΥΧΛΑ (Χωριό) ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
Βρισκόταν πάνω στο όρος Κράθις (σήμερα βουνό της Ζαρούχλας). Από το Ιερό έπαιρναν οι Αργείοι τη φωτιά για την εορτή των Λερναίων (Παυσ. 8,15,9).

Ιερό Αθηνάς Μητέρας

ΗΛΕΙΑ (Αρχαία χώρα) ΕΛΛΑΔΑ
Επειδή η χώρα των Ηλείων είχε ερημώσει από ενήλικες μετά τον πόλεμο του Ηρακλή με τον Αυγεία οι γυναίκες ευχήθηκαν στην Αθηνά να μείνουν έγκυες αμέσως μόλις συνευρεθούν με τους άντρες τους. Η επιθυμία τους πραγματοποιήθηκε και γι' αυτό ίδρυσαν το Ιερό της Αθηνάς Μητέρας (Παυσ. 5,3,2).

Ιερό Αρτέμιδος Φιλομείρακος

ΗΛΙΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Η θεά είχε αυτό το προσωνύμιο γιατί το Ιερό της βρισκόταν κοντά στο γυμναστήριο. Για να πάει κανείς στο Ιερό έπρεπε να πάρει το δρόμο της Σιωπής. Τον έλεγαν έτσι γιατί, σύμφωνα με την παράδοση, στο δρόμο αυτό συμφώνησαν οι Αιτωλοί κατάσκοποι του Οξύλου να μη μιλησουν για ν'ακούσουν τι γίνεται μέσα στα τείχη της Ηλιδας (Παυσ. 6,23,8).

Ιερό Τύχης

Το ξόανο της θεάς βρισκόταν σε μια στοά του Ιερού, ήταν υπερφυσικού μεγέθους και ήταν επίχρυσο εκτός από το πρόσωπο και τα άκρα που ήταν φτιαγμένα από λευκό μάρμαρο (Παυσ. 6,25,4).

Ιερό Διονύσου

Βρισκόταν μεταξύ της αγοράς και του ποταμού Μηνίου. Το λατρευτικό άγαλμα του θεού, τον οποίο ιδιαίτερα τιμούσαν στην Ηλεία, ήταν έργο του Πραξιτέλη (Παυσ. 6,26,1).

Ιερό Αθηνάς

Βρισκόταν στην ακρόπολη της Ηλιδας και το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν έργο του Φειδία. Πάνω στο κράνος ο γλύπτης είχε προσθέσει ένα πετεινό, που είναι πουλί πρόθυμο για μάχη. Ο πετεινός θα μπορούσε να θεωρηθεί ιερό πουλί της Αθηνάς Εργάνης (Παυσ. 6, 26,3).

Ιερό Χαρίτων

Τα αγάλματα των Χαρίτων είχαν ξύλινο κορμό, μαρμάρινα άκρα και επίχρυσα ενδύματα. Η πρώτη κρατούσε τριαντάφυλλο, η μεσαία ένα κότσι ζώου και η τελευταία ένα μικρό κλαδί μυρτιάς. Το τριαντάφυλλο και η μυρτιά ήταν φυτά ιερά της Αφροδίτης, ενώ το κότσι ("αστράγαλος") ήταν παιχνίδι εφήβων που δεν έχουν φθαρεί από τα γηρατειά. Στο ίδιο βάθρο με το άγαλμα των Χαρίτων ήταν στημένο και ένα άγαλμα του Ερωτα (Παυσ. 6,24,6-7).

Ιερό Απόλλωνος

ΘΕΡΜΩΝ (Αρχαία πόλη) ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ
Λεγόταν και Παναιτώλιον γιατί δύο φορές το χρόνο συνερχόταν ο κοινός δεσμός των Αιτωλών και εξέλεγαν Στρατηγό , Ίππαρχο και τους επιτηρητές "αποκλήτους" ονομαζόμενους.

Ιερό Ευμενίδων

ΚΕΡΥΝΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Το είχε χτίσει ο Ορέστης. Τα αγάλματά του ήταν τρομακτικά στην όψη και γενικά επικρατούσε η άποψη ότι αν στο Ιερό αυτό έμπαινε κάποιος φονιάς ή ασεβής τρελαινόταν από φόβο και τύψεις (Παυσ. 7,25,7).

Ιερά Δήμητρας, Ασκληπιού και Ειλείθυιας

ΚΛΕΙΤΩΡ (Αρχαία πόλη) ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
Αυτά τα τρία ήταν τα σπουδαιότερα Ιερά του Κλείτωρα. Σχετικά με την Ειλείθυια ο Ομηρος είχε πει ότι δεν ήταν μία αλλά περισσότερες, κόρες της Ηρας (Παυσ. 8,21,3).

Ιερό των Μεγάλων Θεών (Διόσκουρων)

Βρισκόταν σε απόσταση τεσσάρων περίπου σταδίων έξω από την πόλη. Τα λατρευτικά αγάλματα των Διόσκουρων σ' αυτό το Ιερό ήταν μπρούτζινα (Παυσ. 8,21,4).

Ιερό Ασκληπιού

ΚΥΛΛΗΝΗ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Παυσανίας είδε δύο μόνο Ιερά στην Κυλλήνη: Αυτό του Ασκληπιού και εκείνο της Αφροδίτης (Παυσ. 6,26,5).

Ιερό Διονύσου

ΚΥΝΑΙΘΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Ο Παυσανίας το αναφέρει ως ένα από τα αξιομνημόνευτα πράγματα της πόλης. Για το Διόνυσο υπήρχε και χειμερινή γιορτή, κατά την οποία οι άντρες αλείφονταν με λίπη και κυνηγούσαν ένα ταύρο που στη συνέχεια τον θυσίαζαν (Παυσ. 8,19,2).

Ιερό Δήμητρας

ΛΕΠΡΕΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Παυσανίας το αναφέρει σαν το μόνο μνημείο που είδε ο ίδιος, παρά τα λεγόμενα των Λεπρεατών για Ναό του Δία και τάφους του Λυκούργου και του Καύκωνα. Το Ιερό της Δήμητρας ήταν χτισμένο με πλιθιά και δεν είχε λατρευτικό άγαλμα (Παυσ. 5,5,6).

Ιερό Αρτέμιδος Ημερασίας

ΛΟΥΣΑΙ (Αρχαία πόλη) ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
Στο Ιερό αυτό της Αρτέμιδος έφερε ο Μελάμπους τις κόρες του Προίτου από τα Αροάνια και τις θεράπευσε από την τρέλα. Από το γεγονός αυτό η Αρτεμις εκεί πήρε το προσωνύμιο Ημερασία (Παυσ. 8,18,8).

Ιερό Αρτέμιδος Λαφρίας

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν στην ακρόπολη των Πατρών. Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς, έργο των Μέναιχμου και Σοϊδα, το είχαν φέρει από την Αιτωλία (Παυσ. 7,18,8).

Ιερό Αρτέμιδος Τρικλαρίας

Ηταν Ιερό κοινό για τους Ιωνες που ήταν εγκατεστημένοι στην Αρόη (Πάτρα), την Ανθεια, και την Μεσάτιν. Το Ιερό αυτό βεβήλωσαν η ιέρεια της θεάς Κομαιθώ και ο Μελάνιππος και γι' αυτό η Αρτεμις έστειλε στη χώρα συμφορές (Παυσ. 7.19.1,3).

Ιερό Αισυμνήτη

Αισυμνήτη ονόμαζαν το θεό που είχε φέρει μαζί του μέσα σε λάρνακα ο Ευρύπυλος όταν ήρθε στην Πάτρα και πρέπει να ταυτιζόταν με το Διόνυσο. Η λατρεία του είχε ανατεθεί σε μια ομάδα με δεκα οχτώ μέλη, γυναίκες και άντρες. Στη γιορτή του θεού έβγαζαν τη νύχτα τη λάρνακα από το Ιερό και έκαναν και πομπή προς το Μείλιχο αναπαριστώντας τη διαδικασία που ακολουθούνταν τον καιρό των ανθρωποθυσιών στην Τρικλαρία (Παυσ. 7,20,1). Το Ιερό του Αισυμνήτη βρισκόταν στα δεξιά του δρόμου που οδηγούσε από την αγορά στο παραλιακό τμήμα της πόλης (Παυσ. 7,21,6).

Ιερό Δινδυμήνης Μητέρας

Βρισκόταν στο δρόμο που οδηγούσε από την ακρόπολη στην κάτω πόλη και εκεί τιμώνταν και ο Αττις. Λατρευτικό άγαλμα υπήρχε μόνο για τη Μεγάλη Μητέρα και ήταν λίθινο (Παυσ. 7,20,3).

Ιερό Απόλλωνα

Στο Ιερό υπήρχε άγαλμα που παρίστανε το θεό γυμνό με σανδάλια στα πόδια. Το ένα του πόδι πατούσε σε βουκράνιο (κεφαλή ταύρου) (Παυσ. 7,20,3).

Ιερό Ασκληπιού

Βρισκόταν στο ίδιο τέμενος με άλλα Ιερά. Το λατρευτικό άγαλμα ήταν όλο λίθινο εκτός από το ένδυμά του (Παυσ. 7,20,9).

Ιερό Αθηνάς

Βρισκόταν στο ίδιο τέμενος με άλλα Ιερά. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν χρυσελεφάντινο (Παυσ. 7,20,9).

Ιερό Διονύσου Καλυδωνίου

Ο Διόνυσος είχε αυτό το προσωνύμιο γιατί το λατρευτικό του άγαλμα είχε μεταφερθεί στην Πάτρα από την Καλυδώνα (Παυσ. 7,21,1).

Ιερό Σωτηρίας

Σύμφωνα με την παράδοση το είχε φτιάξει ο Ευρύπυλος όταν σώθηκε από την τρέλα. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν λίθινο (Παυσ. 7,21,7).

Ιερά Αφροδίτης

Ηταν παραθαλάσσια και βρίσκονταν κοντά στο Ιερό του Ποσειδώνα. Το ένα από τα δύο λατρευτικά αγάλματα το είχαν τραβήξει με τα δίχτυα από τη θάλασσα ψαράδες μια γενιά πριν τον Παυσανία (Παυσ. 7,21,10).

Ιερό Δήμητρας

Βρισκόταν στη συνέχεια του παραθαλάσσιου άλσους των Πατρών. Το λατρευτικό άγαλμα παρίστανε τη Δήμητρα και την Κόρη όρθιες, ενώ υπήρχε και άλλο άγαλμα που παρίστανε τη Γη καθιστή. Μπροστά από το Ιερό υπήρχε πηγή από την οποία έπαιρναν χρησμούς για τους αρρώστους (Παυσ. 7,21,12).

Ιερό Ασκληπιού

Βρισκόταν πέρα από την ακρόπολη, κοντά σε εκείνη την πύλη του τείχους που οδηγούσε προς τη Μεσάτι (Παυσ. 7,21,13).

Ιερό Ποσειδώνα Σαμίου

ΣΑΜΙΚΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Το αναφέρει μέσα σε άλσος γεμάτο αγριελιές το οποίο φρόντιζαν οι Μακίστιοι, που κατοικούσαν στην περιοχή, αλλά και όλοι οι Τριφύλιοι (8,3,13). Ο ναός ήταν έδρα Αμφικτιονίας 6 Μινυακών πόλεων της Τριφυλίας.

Ιερό Μεγίστων θεών

ΤΡΙΤΑΙΑ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Προς τιμήν τους οι κάτοικοι της πόλης έκαναν ετήσια γιορτή που έμοιαζε με τις γιορτές του Διονύσου. Τα αγάλματα των θεών στο Ιερό αυτό ήταν πήλινα (Παυσ. 7,22,9).

Ιερά Δήμητρας, Κόρης και Αδη

ΤΥΠΑΝΕΑΙ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Οι κάτοικοι των Τυπανέων τιμούσαν τη Δήμητρα και την Κόρη για την ευκαρπία της γης τους, είχαν όμως και Ιερό για τον Αδη γιατί συχνά η παραγωγή καταστρεφόταν από ασθένειες (Στρ. 8,3,15).

Ιερό Αρτέμιδος Σωτήρος

ΦΙΓΑΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Από το Ιερό αυτό ξεκινούσαν συνήθως οι πομπές στις γιορτές. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν λίθινο και την παρίστανε όρθια (Παυσ. 8,39,5).

Ιερό Ευρυνόμης

Το Ιερό αυτό βρισκόταν κοντά στη Φιγαλεία, στη συμβολή Λύμακα και Νέδας. Ηταν δύσκολο να φτάσει κανείς εκεί και το άνοιγαν μόνο μια φορά το χρόνο για να τελέσουν θυσίες. Ορισμένοι υποστήριζαν ότι Ευρυνόμη ήταν προσωνύμιο της Αρτεμης, ενώ οι παλαιότεροι έλεγαν ότι ήταν άλλη θεά, κόρη του Ωκεανού. Το άγαλμα της θεάς ήταν δεμένο με χρυσές αλυσίδες και αντί για πόδια είχε ουρά ψαριού (Παυσ. 8,41,4-6).

Ιερό Αφροδίτης Ερυκίνης

ΨΩΦΙΣ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Σύμφωνα με την παράδοση το Ιερό αυτό το είχαν ιδρύσει τα παιδιά της Ψωφίδας. Ο Παυσανίας δεν είδε παρά μόνο ερείπιά του (Παυσ. 8,24,6).

Αρχαία μαντεία

Μαντείο Ηρακλή

ΒΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΔΙΑΚΟΠΤΟ
Ο Ηρακλής αυτός είχε το προσωνύμιο Βουραϊκός και το άγαλμά του βρισκόταν μέσα σε σπηλιά. Εκεί δίνονταν και χρησμοί χωρίς τη μεσολάβηση ιερατείου. Ο πιστός προσευχόταν στο άγαλμα του Ηρακλή και στη συνέχεια έριχνε τέσσερα κότσια, τα οποία λόγω του αριθμού των πλευρών τους μπορούσαν να πέσουν με τέσσερις τρόπους. Δίπλα στο άγαλμα υπήρχε μια πινακίδα που εξηγούσε τι σήμαιναν όλοι οι πιθανοί συνδυασμοί με τους οποίους θα μπορούσαν να πέσουν τα κότσια (Παυσ. 7,25,10).

Oracle of Earth & Demeter

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
The Earth, as has appeared already, was to the primitive populations almost the chief discloser of the future (thus, originally, at Delphi). The oracle of Earth (gaia) at Aegira in Achaia, mentioned by Pliny (xxviii. § 147), may be a mistake of that writer (cf. Pausan. vii. 25, § 13); but at Patrae, not far from Aegira, Earth, associated with Demeter (i. e. Ge meter) and Persephone, gave oracles respecting the sick. A mirror was let down by a rope into a sacred well, so as to float upon the surface. Prayers were then performed and incense offered, whereupon the image of the sick person was seen in the mirror either as a corpse or in a state of recovery. (Pausan. ii. 24, § 1.)

Oracle of Hermes at Pharae

ΦΑΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Hermes, from his close connexion with Apollo, was a god that might be expected to give oracles: this power, however, in the Homeric hymn to Hermes, 552 sqq., is only accorded to him in a limited degree by the more exalted deity. He had an oracle at Pharae in Achaia, where his altar stood in the middle of the market-place. Incense was offered there, oil lamps were lighted before it, a copper coin was placed upon the altar, and after this the question was put to the god by a whisper in his ear. The person who consulted him immediately left the market-place. The first remark that he heard made by any one after leaving the marketplace was believed to imply the answer of Hermes (Pausan. vii. 22, § 2). This mode of oracular disclosure was so much associated with Hermes that he received the name of Kleedonios from it; as we learn from an inscription found at Pitane, near Smyrna (Le Bas et Waddington, Voyage archeol. v. 1724a). Hence it is probable that the Kledonon hieron at Smyrna, mentioned by Pausanias (ix. 11, § 7), was an oracle of Hermes.

This text is from: A Dictionary of Greek and Roman Antiquities (1890) (eds. William Smith, LLD, William Wayte, G. E. Marindin). Cited July 2004 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Αρχαία τείχη

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
In like manner he (Alkibiades) persuaded the people of Patrae to attach their city to the sea by long walls.

Αρχαίες αγορές

Η αγορά της Ηλιδας

ΗΛΙΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Παυσανίας δίνει λεπτομερή περιγραφή της αγοράς της Ηλιδας, που λέει ότι είναι φτιαγμένη με τον αρχαιότερο τρόπο και δε μοιάζει με τις αγορές άλλων πόλεων (Παυσ. 6,24,2-10).

Αρχαίοι βωμοί

Βωμός Δία Λεχεάτη

ΑΛΙΦΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Οι Αλιφειρείς είχαν φτιάξει αυτό το βωμό προς τιμήν του Δία, γιατί εκεί είχε γεννήσει την Αθηνά (Παυσ. 8,26,6).

Βωμός Διός Σωτήρα

ΗΛΙΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Εκεί είχε καταφύγει ο τύραννος Αριστότιμος για να σωθεί τελικά όμως τον σκότωσε ένας από τους επαναστάτες, ο Κύλωνας (Παυσ. 5,5,1).

Αρχαίοι ναοί

Ναός Αρτέμιδος

ΑΙΓΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν σύγχρονης (του Παυσανία) τέχνης. Υπήρχε ακόμη και άγαλμα της Ιφιγένειας, πράγμα που δείχνει ότι αρχικά ο Ναός ίσως ήταν αφιερωμένος σ΄εκείνη (Παυσ. 7,26,5).

Ναός Αθηνάς

ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Στο Ναό αυτό υπήρχαν δύο μαρμάρινα αγάλματα της Αθηνάς (Παυσ. 7,23,9).

Ναός Ηρας

Το άγαλμα της θεάς δεν επιτρεπόταν να το δει παρά μόνο η γυναίκα που κάθε φορά ασκούσε χρέη ιέρειας (Παυσ. 7,23,9).

Ναός Απόλλωνα και Αρτεμης

Ηταν Ναός κοινός για τους δύο θεούς και βρισκόταν κοντά στην αγορά (Παυσ. 7,24,1).

Ναός Ηρακλέους

ΑΛΥΖΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ
Οι Ρωμαίοι μετέφεραν στη Ρώμη εικόνα των άθλων του Ηρακλή, έργο του Λυσίππου, που βρήκαν μέσα στο ναό.

Ναός Επικούριου Απόλλωνα

ΒΑΣΣΑΙ (Αρχαίο ιερό) ΗΛΕΙΑ
Ηταν ολόκληρος μαρμάρινος, μέχρι και η στέγη του. Από όλους τους Ναούς της Πελοποννήσου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί δεύτερος σε κάλλος και αρμονία, με πρώτο αυτόν της Τεγέας. Ο Απόλλων πήρε αυτό το προσωνύμιο (επικούριος=βοηθός) γιατί είχε βοηθήσει τους Φιγαλείς σε καιρό επιδημίας, καθώς και στον πόλεμο Πελοποννησίων - Αθηναίων. Ηταν έργο του Ικτίνου, αρχιτέκτονα του Παρθενώνα (Παυσ. 8,41,7-9).

Ναός Δήμητρας

ΒΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΔΙΑΚΟΠΤΟ
Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν έργο του Αθηναίου Ευκλείδη από πεντελικό μάρμαρο (Παυσ. 7,25,9).

Ναός Αφροδίτης και Διονύσου

Τα λατρευτικά αγάλματα των θεών ήταν έργα του Αθηναίου Ευκλείδη από πεντελικό μάρμαρο (Παυσ. 7,25,9).

Ναός Ειλείθυιας

Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν έργο του Αθηναίου Ευκλείδη από πεντελικό μάρμαρο (Παυσ. 7,25,9).

Ναός Αθηνάς

ΔΥΜΗ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Ο Παυσανίας χαρακτηρίζει το λατρευτικό άγαλμα της θεάς "πολύ αρχαίο" (Παυσ. 7,17,9).

Ναός Ρωμαίων αυτοκρατόρων

ΗΛΙΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Γύρω από το Ναό υπήρχαν κυκλικές κιονοστοιχίες. Την εποχή του Παυσανία η στέγη του Ναού είχε καταρρεύσει και δε σωζόταν το λατρευτικό του άγαλμα (Παυσ. 6,24,10).

Ναός Αφροδίτης Ουρανίας

Βρισκόταν πίσω από τη στοά που είχε γίνει από τα Κερκυραϊκά λάφυρα. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν χρυσελεφάντινο, έργο του Φειδία και την παρίστανε να πατάει πάνω σε χελώνα.

Ναός Αδη

Ο Ναός και ο περίβολος του Αδη άνοιγε μία φορά το χρόνο και ακόμα και τότε η είσοδος επιτρεπόταν μόνο στον ιερέα. Σύμφωνα με την παράδοση οι Ηλείοι τιμούσαν τον Αδη γιατί τους είχε βοηθήσει όταν ο Ηρακλής είχε επιτεθεί κατά της Ηλειακής Πύλου (Παυσ. 6,25,2).

Ναός Απόλλωνα Ακεσίου

Ο Ναός αυτός βρισκόταν στην αγορά της Ηλιδας και υπήρχε εκεί και λατρευτικό άγαλμα του θεού. Το προσωνύμιο "Ακέσιος" σήμαινε "αλεξίκακος" (Παυσ. 6,24,6).

Ναός Σειληνού

Ο Ναός, που βρισκόταν στην αγορά της Ηλιδας, ήταν αφιερωμένος μόνο στο Σειληνό, όχι και στο Διόνυσο. Μέσα στο Ναό υπήρχε άγαλμα που παρίστανε τη Μέθη να δίνει στο Σειληνό (Παυσ. 6,24,8).

Temple of the Laphrian Apollo

ΚΑΛΥΔΩΝ (Αρχαία πόλη) ΙΕΡΑ ΠΟΛΙΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ
Near Calydon is the temple of the Laphrian Apollo.

Ναός Αθηνάς Κορίας

ΚΛΕΙΤΩΡ (Αρχαία πόλη) ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
Ηταν χτισμένος στην κορυφή ενός από τα βουνά που περιέβαλαν την πόλη, σε απόσταση τριάντα σταδίων από αυτή. Στο Ναό υπήρχε και άγαλμα της θεάς (Παυσ. 8,21,4). Σύμφωνα με επιγραφές που έχουν βρεθεί, στο Ναό αυτό γινόταν μια γιορτή Κοριάσια ή Κοράσια (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμος 4, σελ. 258, σημ. αριστερής στήλης).

Ναός Διός Λευκαίου

ΛΕΠΡΕΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
(Παυσ. 5,5,5). Αν το προσωνύμιο του Δία στο Ιερό αυτό ήταν όντως Λεύκαιος αυτό θα σχετιζόταν με τη χρήση ξύλων μόνο από λεύκες για τις θυσίες στο θεό. Αν όμως το προσωνύμιο διορθωθεί σε "Λύκαιος" θα φανερώνει τη στενή σχέση των Λεπρεατών με τους Αρκάδες (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμ. 3, σελ. 209, σχόλιο 1).

Ναός Αλφειαίας Αρτεμης

ΛΕΤΡΙΝΟΙ (Αρχαία πόλη) ΠΥΡΓΟΣ
Σύμφωνα με την παράδοση ο Αλφειός είχε ερωτευτεί την Αρτεμη αλλά επειδή εκείνη δε δεχόταν να τον παντρευτεί αποφάσισε να μεταχειριστεί βία εναντίον της. Πήγε λοιπόν μ’ αυτό το σκοπό στους Λετρίνους σε μια γιορτή της θεάς στην οποία παρευρίσκονταν και νύμφες. Η Αρτεμη, όμως, έχοντας υποψιαστεί το σχέδιο του Αλφειού άλειψε το πρόσωπό της με πυλό και έβαλε και τις νύμφες που παρευρίσκονταν να κάνουν το ίδιο, ούτως ώστε ο Αλφειός να μην τη γνωρίσει, όπως και έγινε. Από τον έρωτα του Αλφειού γι’ αυτήν η Αρτεμη πήρε το προσωνύμιο Αλφειαία. Με τον καιρό όμως το προσωνύμιο αυτό άλλαξε σε Ελαφιαία, γιατί οι Λετριναίοι συνήθισαν να τιμούν τη θεά όπως τιμούσαν οι Ηλείοι τη δική τους Αρτεμη Ελαφιαία, από το όνομα της τροφού της (Παυσ. 6,22,9-10).

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ