Εμφανίζονται 81 τίτλοι με αναζήτηση: Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους στην ευρύτερη περιοχή: "ΘΗΒΕΣ Επαρχία ΒΟΙΩΤΙΑ" .
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Site: Delphi
Type: Treasury
Summary: Temple-like building; in the southwestern corner of the
Sanctuary of Apollo.
Date: ca. 371 B.C. - 300 B.C.
Period: Late Clas./Hell.
Plan:
Small Doric building with cella and Pronaos opening east.
History:
Probably built after the battle of Leuktra in 371 B.C.
This text is cited Nov 2002 from The Perseus Project URL below, which contains 4 image(s), bibliography & interesting hyperlinks.
ΘΕΣΠΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Οι Θεσπιείς, που λάτρευαν περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο θεό τον Ερωτα, είχαν ένα παλαιότατο άγαλμά του από αλάξευτο λίθο. Αργότερα, ο Λύσιππος φιλοτέχνησε για τους Θεσπιείς ένα μπρούντζινο άγαλμα και πριν από αυτόν ο Πραξιτέλης από μάρμαρο Πεντέλης. Το άγαλμα του Ερωτα, που είχαν οι Θεσπιείς επί των ημερών του Παυσανία ήταν έργο του Αθηναίου Μηνόδωρου, που είχε αντιγράψει εκείνο του Πραξιτέλη (Παυσ. 9,27,1-5).
Το άγαλμα της Αφροδίτης ήταν έργο του Πραξιτέλη (Παυσ. 9.27.5).
Ο Πραξιτέλης είχε φιλοτεχνήσει το άγαλμα της Φρύνης (Παυσ. 9.27.5).
Οι Θεσπιείς είχαν μπρούντζινο άγαλμα του Διός Σαώτου (Παυσ. 9.26.7).
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Στην είσοδο του Ιερού του Απόλλωνα Ισμήνιου υπήρχε άγαλμα της Αθηνάς Προναίας, έργο του Σκόπα.
Στην είσοδο του ιερού του Απόλλωνα Ισμήνιου υπήρχε άγαλμα του Ερμή Πρόναου, έργο του Φειδία.
Το ξόανο από ξύλο κέδρου ήταν έργο του Κάναχου.
Στο ιερό του Ηρακλή υπήρχε ένα μαρμάρινο άγαλμα, ονομαζόμενο Πρόμαχος, έργο των Θηβαίων Ξενόκριτου και Ευβίου. Ακόμα υπήρχε και ένα αρχαίο ξόανο έργο του Δαίδαλου και αφιερωμένο στο ιερό από τον ίδιο. Για να φύγει από την Κρήτη έφτιαξε, για τον εαυτό του και τον Ικαρο, δυο μικρά πλοία με πανιά, που πρώτη φορά επινόησε άνθρωπος, ενώ μέχρι τότε κινούνταν με κουπιά. Ο Δαίδαλος σώθηκε με τον ευνοϊκό άνεμο, αλλά ο Ικαρος αδέξιος να κυβερνήσει το σκάφος πνίγηκε όταν αυτό ανατράπηκε. Ο Ηρακλής βρήκε το πτώμα του σε ένα νησί, χωρίς όνομα τότε, αναγνώρισε ότι ήταν ο γιός του Δαίδαλου και τον έθαψε εκεί. Το νησί και η θάλασσα πήρε το όνομα του Ικαρου.
Ο Θρασύβουλος και οι Αθηναίοι που κατέλυσαν την τυραννία στην Αθήνα, έχοντας ορμητήριο τη Θήβα, αφιέρωσαν στο ιερό του Ηρακλή κολοσσικά ανάγλυφα της Αθηνάς και του Ηρακλή, έργα του Αλκαμένη, από μάρμαρο Πεντέλης.
Το φιλοτέχνησε ο Ονασιμήδης και ήταν όλο από χαλκό (Παυσ. 9.12.4).
Στον ανδριάντα του Επαμεινώνδα υπήρχαν ελεγειακοί στίχοι, οι οποίοι ανέφεραν ότι ήταν οικιστής της Μεσσήνης και ότι μέσω αυτού οι Ελληνες ελευθερώθηκαν (Παυσ. 9.15.6).
Ο Παυσανίας αναφέρει ότι ο Πίνδαρος είχε αναθέσει το άγαλμα του Αμμωνος, το οποίο ήταν έργο του Καλάμιδος (Παυσ. 9.16.1).
Το άγαλμα, που αναπαριστούσε την Τύχη να κρατά στα χέρια της το παιδί Πλούτο, θυμίζει το άγαλμα της Ειρήνης με τον Πλούτο στα χέρια της, που ήταν έργο του Κηφισοδότου (Παυσ. 1.16.2).
1. Αφροδίτης Ουρανίας. 2. Αφροδίτης Πανδήμου. 3. Αφροδίτης Αποστροφίας.
Εργο του Σκόπα.
Μπροστά στο ναό της Αρτέμιδος Ευκλείας υπάρχει ένα λίθινο λιοντάρι, που, σύμφωνα με την παράδοση, ανέθεσε ο Ηρακλής ύστερα από τη νίκη του σε μια μάχη με αντίπαλους τους Ορχομένιους (Παυσ. 9.17.2).
Στα δεξιά του ναού του Απόλλωνα Ισμηνίου υπάρχουν δύο πέτρινα αγάλματα, της Ηνιόχης και της Πύρρας, κοριτσιών του Κρέοντα.
Υπάρχουν ανάγλυφες παραστάσεις των Φαρμακίδων, τις οποίες έστειλε η Ηρα για να δυσκολέψει τον τοκετό της Αλκμήνης. Η Ιστορίς όμως, κόρη του Τειρεσία, κατάφερε να τις ξεγελάσει, σκούζοντας χαρμόσυνα, έτσι ώστε νόμισαν αυτές ότι γέννησε η Αλκμήνη και έφυγαν, αφήνοντας μετά την Αλκμήνη να γεννήσει τον Ηρακλή.
ΚΟΡΣΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΘΙΣΒΗ
Βρισκόταν σε υπαίθριο χώρο του άλσους της Κορσείας, σε απόσταση μισού σταδίου από την πόλη (Παυσ. 9,24,5).
ΚΡΕΥΣΙΣ (Αρχαία πόλη) ΘΙΣΒΗ
Ηταν γύψινο, διακοσμημένο με χρώματα και ανήκε σε ιδιώτη (Παυσ. 9,32,1).
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Υπήρχε θέατρο κοντά στις Προιτίδες πύλες (Παυσ. 9.16.6).
ΤΑΝΑΓΡΑ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Βρισκόταν κοντά στο Ιερό του Ερμή Προμάχου. Σε μικρή απόσταση από το θέατρο υπήρχε στοά (Παυσ. 9,22,2).
ΑΚΡΑΙΦΝΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΘΗΒΕΣ
Βρισκόταν σε απόσταση 15 σταδίων από την πόλη (Παυσ. 9,23,5).
ΘΕΣΠΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Στις Θεσπιές υπήρχε ιερό του Ηρακλή (Παυσ. 9.27.6).
The Princeton Encyclopedia of Classical Sites
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Οι εναέτιες συνθέσεις και οι μετόπες με τους άθλους του Ηρακλή ήταν έργα του Πραξιτέλη. Από τους άθλους έλειπαν αυτός με τις Στυμφαλίδες όρνιθες και ο καθαρισμός από τις κοπριές του Αυγεία και αντί αυτών υπήρχε η πάλη μέ τον Ανταίο.
Υπήρχε Ιερό της Τύχης στη Θήβα (Παυσ. 9.16.1).
Σύμφωνα με την παράδοση, το ιερό της Δήμητρας Θεσμοφόρου ήταν κάποτε το σπίτι του Κάδμου και των απογόνων του (Παυσ. 9.16.5).
Κοντά στις Προιτίδες πύλες υπήρχε ιερό του Διονύσου Λυσίου (Παυσ. 9.16.6).
Στη Θήβα υπήρχε ιερό της Αρτέμιδος Ευκλείας, όπου ελέγετο πως είχαν ταφεί οι κόρες του Αντιποίνου, η Ανδρόκλεια και η Αλκίς (Παυσ. 9.17.1).
ΘΙΣΒΗ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Στο Ιερό υπήρχε άγαλμα του Ηρακλή που τον παρίστανε όρθιο (Παυσ. 9,32,2).
ΚΩΠΑΙ (Αρχαία πόλη) ΘΗΒΕΣ
(Παυσ. 9,24,1).
(Παυσ. 9,24,1).
(Παυσ. 9,24,1).
ΠΛΑΤΑΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Το Ιερό αυτό χτίστηκε από μέρος των λαφύρων που έδωσαν οι Αθηναίοι στους Πλαταιείς μετά τη μάχη του Μαραθώνα. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς, έργο του Φειδία, ήταν επιχρυσωμένο με πρόσωπο και άκρα από μάρμαρο Πεντέλης. Στους τοίχους του πρόναου υπήρχαν ζωγραφικές παραστάσεις και μπροστά στα πόδια του αγάλματος της Αθηνάς γλυπτική εικόνα του Αρίμνηστου (Παυσ. 9,4,1-2).
Το Ιερό βρισκόταν μέσα στην πόλη των Πλαταιών (Παυσ. 9,4,3).
ΤΑΝΑΓΡΑ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Στο Ιερό υπήρχε άγαλμα του Ερμή με κριάρι στους ώμους, έργο του Κάλαμι. Το προσωνύμιο και το άγαλμα του θεού σχετίζονταν με την παράδοση ότι ο Ερμής είχε αποτρέψει μια επιδημία περιφέροντας ένα κριάρι γύρω απ' τα τείχη της πόλης. Γινόταν και γιορτή του Ερμή, κατά την οποία ο πιο ωραίος έφηβος έκανε το γύρο των τειχών κουβαλώντας κριάρι στους ώμους του (Παυσ. 9,22,1).
Το προσωνύμιο αυτό δόθηκε στον Ερμή γιατί έλεγαν πως όταν κάποτε οι Ευβοείς είχαν επιτεθεί στην Ταναγραία, ο θεός και τους εφήβους παρότρυνε για μάχη και ο ίδιος πολέμησε. Στο Ιερό αυτό φυλασσόταν ό,τι είχε απομείνει από το φυτό κάτω από το οποίο ανατράφηκε ο Ερμής (Παυσ. 9,22,2).
ΤΕΥΜΗΣΣΟΣ (Αρχαία πόλη) ΘΗΒΕΣ
Στο Ιερό αυτό δεν υπήρχε λατρευτικό άγαλμα. Σχετικά με το προσωνύμιο της θεάς ο Παυσανίας αναφέρει (9,19,1) ότι μάλλον το είχε ιδρύσει μια ομάδα Τελχινίων από την Κύπρο.
ΤΙΦΑ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
(Παυσ. 9,32,4).
ΑΚΡΑΙΦΝΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΘΗΒΕΣ
Πριν την εκστρατεία των Μακεδόνων υπό τον Μ. Αλέξανδρο υπήρχε μαντείο στο Ακραίφνιο, από το οποίο ο Μαρδόνιος είχε ζητήσει και λάβει χρησμό στην καρική γλώσσα (Παυσ. 9,23,20).
Oracle of Mount Ptoon, near Acraephia, in the territory of Thebes. Mythology affirmed that Tenerus, son of Apollo and Melia, was the first prophet here (Strabo, ix. p. 412). More interesting is it to know, on the same authority, that Pindar sang of this oracle. When Mys the Carian was sent by Mardonius to consult it, at the time of the Persian wars, the prophet answered him in the Carian language, so that the Thebans who accompanied him could not write down the reply, and Mys was obliged to do this himself (Herod. viii. 135). This oracle also was consulted by the Thebans before Leuctra (Pausan. iv. 32, § 5), but was destroyed in the general ruin of the Theban territory by Alexander (Pausan. ix. 23, § 3). In the time of Plutarch the whole district was desolate (Plut. Defect. Orac. 8).
ΕΥΤΡΗΣΙΣ (Αρχαία πόλη) ΠΛΑΤΑΙΕΣ
Oracle of Eutresis, between Thespiae and Plataea, in the neighbourhood of Leuctra. (Steph. Byz. s. v. Eutresis: Schol. ad Il. ii. 502.)
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Μετά από το ιερό του Αμμωνος (Παυσ. 9.16.1).
Oracle of Apollo Ismenius, south of Thebes. This was the national sanctuary of the Thebans, and oracles were given here, as at Olympia, by inspection of the entrails of victims (Herod. viii. 134) and by the shape of altar-flames (Soph. Oed. Tyr. 21). A stone at the entrance of the temple was pointed out as the seat on [p. 287] which Manto, the daughter of Tiresias, had prophesied. In this oracle a boy of good family and handsome appearance was selected yearly as priest and termed daphnephoros (laurel-bearer); and if in more than usually good position, dedicated a tripod before his year of office was over. (Pausan. ix. 10, § § 2-4; and compare Pindar, Pyth. xi. 7-10.) Herodotus saw three such tripods, inscribed with ancient Cadmean characters (v. 58-61). One was inscribed with the name of Amphitryon, and Pausanias (l. c.) says that it was dedicated on behalf of Heracles, and was the most remarkable of all the tripods he had seen. Possibly it was from this collection that a yearly tripod was sent to Dodona (Strabo, ix. p. 402). Before the disastrous conflict with Alexander, the Thebans are said to have asked of this oracle the meaning of a certain cobweb in the temple of Demeter, and to have received an ambiguous answer (Diodor. xvii. 10).
This text is from: A Dictionary of Greek and Roman Antiquities (1890) (eds. William Smith, LLD, William Wayte, G. E. Marindin). Cited July 2004 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
Oracle of Apollo Spodios, also at Thebes. Here divination by voice-omens was practised, as at Smyrna. (Pausan. ix. 11, § 5.) This oracle, like the last, was of course destroyed by Alexander.
ΟΓΧΗΣΤΟΣ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Ανάμεσα στα ερείπια της Ογχηστού σωζόταν ο Ναός και το άγαλμα του Ογχήστιου Ποσειδώνα, καθώς επίσης και το άλσος που αναφέρει και ο Ομηρος (Παυσ. 9,26,5). Ο ναός ήταν ο τόπος συνεδριάσεων της Βοιωτικής Συμμαχίας που συστήθηκε την περίοδο κυριαρχίας των Μακεδόνων.
A tradition of an oracle of Poseidon Hippios, at Onchestus in Boeotia, is preserved in the Homeric hymn to Apollo (230-238), with which compare Pausan. ix. 26, § 5, and, as emphasising the word Hippios, Hom. Il. xix. 405-417.
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Δίπλα από το ιερό του Ηρακλή υπήρχαν γυμναστήριο και στάδιο με το όνομά του.
Στο χώρο του Ιερού του Ηρακλή και πέρα από το Σωφρονιστήρα λίθο (κοντά στον τάφο της Μεγάρας και των παιδιών της) υπήρχε βωμός του Απόλλωνα Σποδίου, ο οποίος είχε σχηματιστεί από τις στάχτες των σφαγίων. Στο βωμό ή μαντική λειτουργούσε με ακρόαση των ήχων.
Ο Παυσανίας παραδίδει ότι ο βωμός του Διονύσου ήταν έργο των γιων του Πραξιτέλη (Παυσ. 9.12.4).
ΠΛΑΤΑΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Με χάλκινο άγαλμα του Δία και του χθόνιου Ερμή (Παυσ. 9,2,5-6). Εγινε μετά τη Μάχη των Πλαταιών και με εντολή του Μαντείου των Δελφών, έσβησαν όλες τις μολυσμένες από βάρβαρους και τη σφαγή φωτιές και έφεραν αγνή φωτιά με δρομέα από το ιερό των Δελφών. (Πλουτ.Αριστ. 20,4-5).
ΑΚΡΑΙΦΝΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΘΗΒΕΣ
The town lies on Mount Ptous, and there are here a temple and image of Dionysus that are worth seeing.
ΔΗΛΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Ο Παυσανίας παραδίδει ότι ο Μήδος Δάτις, προσκολλημένος στην ευσέβεια προς τους θεούς, όταν βρήκε μέσα σε φοινικικό πλοίο άγαλμα του Απόλλωνα, το επέστρεψε στους Ταναγραίους στο Δήλιον.
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Υπήρχε ναός του Αμμωνος (Παυσ. 9.16.1).
ΠΛΑΤΑΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Ηταν αξιοθέατος τόσο για το μέγεθός του όσο και για τα αγάλματα που βρίσκονταν στο χώρο του. Δύο από τα αγάλματα αυτά, που ήταν έργα του Πραξιτέλη, παρίσταναν την Ηρα Τέλεια και τη Ρέα. Υπήρχε και τρίτο άγαλμα, έργο του Καλλίμαχου, της Ηρας Νυμφευομένης (Παυσ. 9,2,7).
ΠΟΤΝΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΘΗΒΑ
Οι πιστοί του θεού κατά τη διάρκεια μιας θυσίας παρεκτράπηκαν και σκότωσαν τον ιερέα του Διόνυσου. Επεσε τότε επιδημία και για να εξιλεωθεί ο Διόνυσος το μαντείο του Δελφού πρόσταξε τους Ποτνιείς να θυσιάζουν ένα νέο παιδί , θυσία την οποία λίγα χρόνια αργότερα αντικατέστησαν με θυσία κατσικιού, απ' όπου και το προσωνύμιο του Διόνυσου (Παυσ. 9,8,2).
ΣΚΩΛΟΣ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Ο Παυσανίας είδε το μισοτελειωμένο αυτό ναό, με τα επίσης μισοτελειωμένα λατρευτικά αγάλματά του μέσα στα ερείπια της πόλης (Παυσ. 9,4,4).
ΤΑΝΑΓΡΑ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Με αξιοθέατο λατρευτικό άγαλμα, από μάρμαρο Πάρου. Ακόμα πιο αξιοθαύμαστο χαρακτηρίζει το άγαλμα του Τρίτωνα (Παυσ. 9,20,4).
Βρισκόταν κοντα στο Ιερό του Διονύσου (Παυσ. 9,22,1).
Βρισκόταν κοντά στο Ιερό του Διόνυσου (Παυσ. 9,22,1).
Βρισκόταν κοντά στο Ιερό του Διόνυσου (Παυσ. 9,22,1).
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Οχι μακριά από τις Ηλέκτρες Πύλες είναι το πολυάνδριο για κείνους που σκοτώθηκαν μαχόμενοι κατά του Αλέξανδρου και των Μακεδόνων.
Κοντά στην ιερή πηγή του Αρη ήταν ο τάφος του Κάανθου.
Οι θηβαίοι μάλιστα προσθέτουν εκτός των όσων αναφέρουν οι ποιητές Στησίχορος και Πανύασσις για την θανάτωση των παιδιών και της Μεγάρας από τον Ηρακλή, ότι στην τρέλα του θα σκότωνε και τον Αμφιτρύωνα, αλλά πρόλαβε και τον άφησε αναίσθητο η Αθηνά με πέτρα που του πέταξε, την οποία ονόμασαν σωφρονιστήρα λίθον.
Ο Παυσανίας παραδίδει ότι υπήρχαν ο τάφος της Σεμέλης, καθώς και οι τάφοι των παιδιών του Αμφίωνα και της Νιόβης, που ήταν ξεχωριστοί για τα αγόρια και τα κορίτσια (Παυσ. 9.16.7.).
Μέσα στο ναό της Αρτέμιδος Ευκλείας υπήρχαν οι τάφοι των κορών του Αντιποίνου, της Ανδρόκλειας και της Αλκίδος, οι οποίες αυτοκτόνησαν για να πραγματοποιηθεί ένας χρησμός και να έχει θετική έκβαση για τους Θηβαίους η μάχη με τους Ορχομένιους (Παυσ. 9.17.1).
ΠΛΑΤΑΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Οι τάφοι βρίσκονταν λίγο έξω από τις Πλαταιές. Υπήρχε από ένας ιδιαίτερος τάφος για τους Αθηναίους και τους Λακεδαιμονίους και ένα κοινό μνημείο για τους άλλους Ελληνες (Παυσ. 9,2,5).
Ο Λήιτος ήταν ένας από τους ηγεμόνες που οδήγησαν τους Βοιωτούς στον Πόλεμο της Τροίας και ο μόνος που γύρισε πίσω στην πατρίδα. Τον τάφο του αναφέρει στις Πλαταιές ο Παυσανίας (9,4,3).
ΤΑΝΑΓΡΑ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
(Παυσ. 9,20,3).
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Αριστερά από τις Ηλέκτρες Πύλες βρίσκονταν τα ερείπια του σπιτιού του Αμφιτρύωνα και της Αλκμήνης, οι οποίοι ήρθαν εξόριστοι από την Τίρυνθα, μετά το θάνατο του Ηλεκτρύωνα. Το θάλαμο της Αλκμήνης έκτισαν ο Τροφώνιος και ο Αγαμήδης.
Αφιερωμένος στο Ναό του Απόλλωνα Ισμήνιου από τον Αμφιτρύωνα για τον Ηρακλή όταν δαφνηφόρησε.
ΠΛΑΤΑΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Το τρόπαιο των Ελλήνων για τη νίκη στη μάχη των Πλαταιών βρισκόταν σε απόσταση δεκαπέντε περίπου σταδίων από την πόλη (Παυσ. 9,2,6).
ΘΗΒΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Πιο πάνω από το Ιερό του Απόλλωνα Ισμήνιου είναι η ιερή κρήνη του Αρη, στην οποία ο θεός είχε βάλει φρουρό ένα δράκοντα.
ΠΛΑΤΑΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Το μνημείο της Πλάταιας βρισκόταν μέσα στην πόλη των Πλαταιών (Παυσ. 9,2,7).
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!